چند روزی است که صوت دل‌انگیز نوای الهی در فضای شبستان مصلی بزرگ تهران با برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طنین‌انداز شده است.

 

مسابقاتی که برپایی آن مهمانان بسیاری را از 75 کشور اسلامی جهان به سوی ایران راهی کرده است، این قاریان و حافظان کتاب وحی از کشورهایی مانند غنا، اندونزی، مصر، پاکستان، لیبی، تونس، یمن، اردن، چین، مالزی، مالی، آلمان، اسلوونی و ... برای رقابتی سالم و باشکوه به ایران آمده‌اند.

 

امسال برای اولین بار محل برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم از سالن اجلاس سران به مصلی امام خمینی(ره) تغییر یافته است تا عموم مردم دسترسی آسانتر و حضور گسترده تری در این رویداد بزرگ قرآنی داشته باشند.

 

البته به نظر می رسد که این تغییر مکان با استقبال خوب مردم نیز مواجه بوده و به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی حسینی، دبیر سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سه روز ابتدایی مراسم بالغ بر 15 هزار نفر از مسابقات قرآن و نمایشگاه محصولات فرهنگی و قرآنی بازدید کرده‌اند.

 

در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نمایشگاهی برای ارائه محصولات فرهنگی دایر شده است که آثار بسیار ارزنده ادبی، دینی، قرآنی و محصولات متعددی از جمله لوح فشرده و نرم افزارهای آموزشی قرآن کریم، حجاب و پوشش اسلامی در آن عرضه می‌شوند.

 

یکی از نکات جالب توجه حضور نیافتن مسئولان دولتی اعم از رئیس جمهور و معاونان و وزرای کابینه دولت در سی و سومین دوره از مسابقات قرآن کریم است و این امر در حالی اتفاق می‌افتد که هرساله آئین افتتاحیه مسابقات قرآن با سخنرانی ریاست قوه مجریه آغاز می‌شد. 

 

استقبال سرد رئیس جمهور و کابینه او از مسابقات قرآن تاکنون بسیار سؤال برانگیز شده و شایعاتی مبنی بر تحریم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم توسط قوه مجریه به گوش می‌رسد.

 

برگزاری اولین دوره مسابقات حفظ قرآن روشندلان با حضور 17 نماینده از کشورهای اسلامی از دیگر برنامه های جانبی است که شور و اشتیاق تازه ای را در فضای مسابقات ایجاد کرده است. روشندلان که با لمس آیات حک شده قرآن این کتاب آسمانی را حفظ کرده و با جان و دل بر لوح وجود خود ثبت می کنند، این روزها افق گسترده‌تری برای فعالیت های قرآنی خود در سطح جهان یافته‌اند.

 

در پایان باید گفت که قرآن نعمتی الهی برای همه مردم جهان است که هر فرد نسبت به انس و الفت خود با این کتاب آسمانی، از برکات وجودی آن بهره مند می‌شود و بر خوان رحمت پروردگار می‌نشیند. شایسته است که از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و خود را از نعمات و برکات بی‌نظیر این معجزه الهی محروم نسازیم.

 

گفتنی است، سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از 22 تا 28 اردیبهشت سال جاری در مصلی بزرگ تهران در حال برگزاری بوده و بازدید از آن در ساعات 17 بعدازظهر الی 22 شب برای عموم مردم آزاد است.