به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در نهمین مجمع عمومی انجمن کلام حوزه، با بیان این مطلب که میوه درخت دین فقه است که سعادت دنیا و آخرت را به برای ما به ارمغان می آورد گفت: انحراف از قرآن و اهل بیت(ع) زمینه ساز گمراهی و ضلالت خواهد بود.

این استاد حوزه با اشاره به اهمیت فراگیری علم، گفت: علم همانند درخت که سه مرحله دارد، مراتبی دارد که باید به آنها توجه داشت.

وی افزود: هر کسی برای کاری که انجام می دهد باید علم داشته باشد و طلاب علم کلام نیز باید بدانند که به دنبال چه هستند و چه می خواهند انجام دهند؛ در حقیقت علم کلام اصل و ریشه شجره طیبه دین است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در مبانی اسلام بیان شده است که اولین مرتبه علم، آیه محکمه است که شامل عقاید می شود؛ مرتبه و مرحله دوم علم نیز شامل، سنت قائمه است که مرتبط با ملکات نفسانی است و فریضه عادله نیز سومین مرتبه و مرحله علم است که شامل علم فقه است.

وی با بیان این مطلب که علم کلام، علم اصول عقاید است؛، اظهارکرد: ریشه ثبات شجره طیبه در قرآن کریم ذکر شده است؛ باید با اصول بدیهی و کمالی دین، همراه شد و به آنها التزام داشت تا آن دو مرتبه دیگر علم حاصل شود.

این مرجع تقلید با اشاره به مکاتب کلامی در مذاهب و ادیان دیگر گفت: اگر بخواهیم برای علم کلام در هر مکتب و دین ارزش گذاری کنیم باید ببینم که چه نتیجه ای از این علم نصیب مردم می شود و مردم به چه چیزی پایبند می شوند.

این مرجع تقلید بیان کرد: اسلام در خصوص خدا بیان می کند که خداوند بر همه امور و همه اشیا در این جهان، علیم و قدیر است؛ او باری و مصور است و اسمای حسنی دارد که هر کدام از آن منابعی از فیض و علم و شهود است؛ ولی متاسفانه دنیا این معارف را ناشناخته باقی گذاشته است.