به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،مهری سرخیل تهیه‌کننده مستند «پیرغلامان» درخصوص محتوا و ویژگی‌های این کار گفت: «پیر غلامان» در دو قسمت 30 دقیقه‌ای به سفارش مدیریت شبکه قرآن و دبیر شورای معارف جناب آقای حسن گروسی و گروه اجتماعی و برنامه‌های مستند به مدیریت گروه محمدحسین رنجبران ساخته شده است.
 
وی بیان کرد: امام حسین، امام سوم شیعیان جهان اسلام و بزرگترین تراژدی دنیا روز عاشوراست. آیا تا به حال کسی غم‌نامه به این شدت شنیده است. امام حسین(ع) نمونه بارز حقیقت‌جویی، حق‌طلبی و عدالت است که ما درس بزرگ آزادگی و حق‌طلبی را از وی می‌آموزیم و اوست که به ما درس خداشناسی می‌آموزد. امیدوارم قطره‌ای از این دریای خداشناسی را درک کنیم.
 
سرخیل اظهار داشت: برای درک قطره‌ای از این دریا به سراغ پیر غلامانی رفته‌ایم که به پیروی از مسیر حق‌طلبی امام حسین(ع)، در مجالس عزاداری  ایشان برای زنده نگاه داشتن راه آن امام تلاش می‌کنند تا از این طریق به سوالات و کنکاش خود درباره خداشناسی از منظر امام حسین(ع) و جهان‌بینی ایشان پی ببریم. این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟ این سوال مسیر اصلی مجموعه نمایشی مستند و حقیقت‌جویی عاشقان حسین(ع) را رقم می‌زند. در این دو قسمت  برای پاسخ به سوالاتمان به سراغ پیرغلامان و خدمتگزاران امام حسین(ع) رفته‌ایم که در صدد زنده نگاه‌داشتن مسیر خداشناسی امام هستند.
 
وی عنوان کرد: در این مجموعه نمایشی در راستای مسیر اصلی به مسائل دیگری نیز پرداخت می‌شود، ازجمله: معرفی هیئت‌های عزاداری، نوع عزاداری و تبلیغ عزاداری مجلس امام حسین(ع). امید است بتوان با این مجموعه مبلغ دین اسلام باشیم. ساختار این مجموعه مستند به صورت خطی روایت می‌شود و در ظاهر به مجلس عزاداری امام حسین(ع) پرداخت می‌شود و در بطن به رفتار و کردار حسینی. در نهایت همه مسیر برای خلق یک کل معنی‌دار یعنی حقیقت خدایی پیش می‌رود. 
 
 گفتنی است اسامی گروه سازنده این مستند به شرح زیر است:
 
 کارشناس مذهبی:  محمدقاسم تبار، تهیه‌کننده : مهری سرخیل (موسسه فرهنگی هنری  فیلم، پویانمایی برادران بیات) کارگردان، نویسنده و تدوین: حسین بیات، تصویربرداران: امیررضا اشرفیان، حسین بیات، دستیار کارگردان: ابولفضل بیات، مدیر تولید: منیر میرکلوی بیات، هماهنکی امورمالی: زهرا طرحانی، کارشناس محمد کمالی، منشی صحنه: مهدی مسلمی.