پايگاه خبري تحليلي «پارس»- آخرين گزارش منابع اطلاعاتي از محافل اهل سنت عراق نشان مي دهد كه اهل سنت اين كشور در بدترين وضع فشار قرار دارند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، بر اثر حملات و درگيري هاي گروه تروريستي داعش، بيش از 50 درصد از جمعيت اهل سنت عراق در حال حاضر در آوارگي به سر مي برند و در بدترين وضعيت حيات خود به سر مي برد.

soniiraq (2)

 خبرنگار «پارس» مطلع شد در اين زمينه شيخ النعيمى، از روحانيون اهل سنت و امام جماعت يكى از مساجد بغداد، در يك جلسه پيرامون بررسي مشكلات اهل سنت عراق و كمك هاي احتمالي مردم ايران گفته است: امروز اهل سنت عراق بيش از ديگران، از داعش مى‏ترسد. برخى مردم تصور مى‏كنند داعشى‏ ها سنى هستند اما اين‏گونه نيست. داعش دين و مذهب ندارد و به هيچ‏چيز اعتقاد ندارد. 

وي افزوده است: اهل سنت تصور مى‏كند داعش باعث ترس شيعيان شده و اين احساس نوعى رضايت از داعش را در برخى سنى‏هاى متعصب ايجاد كرده است. داعش، تفكرى انسانى و رحمانى نيست بلكه تفكرى شيطانى است. 

soniiraq (3)

تعدادي از جوانان عراقي كه عليه داعش به ارتش عراق پيوسته اند.

وي اضافه كرده است: وضعيت موصل نشانه غيراسلامى ‏بودن داعشى‏ ها است. عشاير سنى در مناطق غربى عراق، همانند چترى براى حضور و فعاليت داعش شدند و تنها تعداد كمى از عشاير سنى استان الانبار، واقعيت داعش را شناخته و با آن‏ها همراهى نكردند. در منطقه اعظميه كه از مناطق مهم اهل سنت بغداد است نيز گروه‏هاى پنهان و مخفى مرتبط با داعش حضور و فعاليت دارند.

وي با اشاره به فعاليت ديني اهل سنت عراق و همدلي و هماهنگي با جماعت شيعه عراق اظهار داشته است: تعداد مساجد اهل سنت در عراق بسيار زياد است. شايد تنها در استان الانبار حدود 100 هزار مسجد اهل سنت وجود داشته باشد. فلوجه معروف به شهر مسجدها است. در بغداد و حومه آن حدود 13000 مسجد اهل سنت وجود دارد. امامان مساجد، خدام و مؤذن ‏ها توسط ديوان وقف سنى تعيين مى‏شوند. تعداد مساجد شيعيان در عراق، نسبت به اهل سنت خيلى كم‏تر است. شيعيان نيازمند ساخت مساجد بزرگ و شاخص در عراق هستند.

وي با اشاره به تبليغ آمريكاييها در مناطقي كه اهل سنت از داعش دچار آسيب شده اند گفته است: برخي از اهل سنت عراق تصور مى‏كنند ايران از تروريست هاي داعش حمايت مى‏كند. ايران بايد با روش‏هايى از قبيل برگزارى كنفرانس فرهنگى، دعوت توجيهى از روحانيون سنى، كمك انسان‏دوستانه به آوارگان سنى و ساخت مراكز درمانى همانند بيمارستانى كه تركيه در كركوك ساخت، براى تغيير نگرش اهل سنت نسبت به جمهوري اسلامي ايران اقدام كند. 

وي افزود: گروههاي مردمي ايران، مي توانند كمك‏هايى شامل پوشاك و خوراك را به نام جمهوري اسلامي به مناطق سنى ‏نشين و آوارگان سنى بدهيد، كارى كه هنوز سعودى‏ها انجام نداده ‏اند.

 وي با اشاره به تبليغ آمريكاييها گفت: در عراق گفته مى‏شود ايران از داعش حمايت مى‏كند و داعش در ايران آموزش مى‏بينند، اين واقعيت ندارد. اما برخي از مردم عادى اين حرفها را باور مى‏كنند. در حالى كه داعش ساخته دست آمريكايى‏ها است.

وي خواستار ارتباط جمهوري اسلامي با تمامي طيف هاي اهل سنت شد و گفت: روحانيون سنى در حال تمايل بيشتر به جمهوري اسلامي هستند اين را  را تقويت كنيد و تعداد آن‏ها را گسترش دهيد كه امكان آن نيز فراهم است.

وي درخصوص اعتقاد شيعيان عراق نسبت به ائمه(علیه‌السّلام) گفت: حدود 70 درصد از سنى‏ها به زيارت عتبات عاليات مى‏روند. اگر كارت شناسايى افرادى كه وارد كربلا و نجف مى‏شوند را بررسى كنند، مشخص مى‏شود از هر 30 نفر زائر، شايد 5 نفر سنى هستند. آن‏ها در مراسم عزادارى نيز مشاركت مى‏كنند.

وي افزود: تا مقطع ورود آمريكاييها و داعش، براى مردم عراق، شيعه و سنى بودن مطرح نبود. در زمان كودكى‏ام در ايام محرم، در منطقه شصت كركوك، مراسم عزادارى امام حسين(ع) برپا مى‏شد و پدرم نيز در آن مشاركت داشت. در آن ايام همه خيابان‏ها و محله‏هاى كركوك خلوت مى‏شد تا در مراسم مشاركت كنند. در خيابان بزرگى به نام خيابان حمزه‏اى، با حدود سه الى چهار كيلومتر، چند روز مراسم برگزار مى‏ شد و همه مردم شركت مى ‏كردند. شيعه و سنى مطرح نبود. در تابستان ‏ها، همسايه‏ ها اعم از شيعه و سنى، با مينى‏ بوس و اتوبوس به زيارت مرقد ائمه مى‏رفتند. خط زيارت از كركوك، سامرا، بغداد، كربلا تا نجف بود و بين سه هفته تا يك ماه طول مى‏كشيد.

وي در پايان تاكيد كرده است: جمهوري اسلامي كمك كند كه نهادهاي حكومتي عراق از وجود بعثى ها تطهير شودهستند، اقدام كند، تا منشاء اصلى ترويج تفكر ضدشيعى در عراق از بين برود و در كنار آن با اقدامات خيرخواهانه، وجهه واقعى خود را به اهل سنت بشناساند تا تبليغات دشمنان خنثى شود.

soniiraq (4)