به گزارش پارس به نقل از فارس، مراسم تشییع پیکر مرحوم عبدالحسین حائری نسخه‌شناس و فهرست‌نویس و رئیس اسبق کتابخانه مجلس صبح امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری، آیت‌الله محقق داماد، محمد حسین رجبی رئیس پیشین کتابخانه مجلس، احمد جلالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا باهنر، سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، حجت‌الاسلام دعایی، محمدرضا مجیدی رئیس فعلی کتابخانه مجلس و جمعی از چهره‌های فرهنگی کشور در محوطه کتابخانه مجلس برگزار شد.

آیت‌الله محقق داماد در این مراسم گفت: ابن عربی می‌نویسد که کودک بودم و ابن رشد را دیدم و تا سال‌های دیگر او را ندیدم تا روزی که پس از پایان درس خبردار شدم که او از دنیا رفته و جنازه او را به این شهر می‌آورند که به همراه شاگردان به استقبال جنازه او رفتم. هنگامی که از دور جنازه او را دیدم که روی استر قرار داده‌اند و برای اینکه تعادل مرکب حفظ شود، در طرف دیگر نیز آثار و مکتوبات او را قرار داده بودند. در همین حین یکی از شاگردان خوش‌ذوقم شعری شروع کرد که معنی آن این‌چنین است که یک طرف فرد حکیمی را گذاشته‌اند و در طرف دیگر آثار و مکتوباتش را که من در بیت دوم این شعر گفتم و ای‌کاش می‌دانستم که به آرزوهایش رسیده یا خیر.

وی افزود: سخن این است که فردی مانند مرحوم حائری که از کودکی تا آخرین لحظه عمرش او را می‌شناسم و می‌دانم عشقی جز تحقیق و پژوهش نداشته، آیا به آمال و آرزهایش رسیده است.

محقق داماد در بخش دیگری از سخنانش گفت: خطاب به آقای لاریجانی رئیس مجلس و هیأت رئیسه مجلس می‌گویم، مرحوم حائری تمام همت خود را صرف حفظ فرهنگ و سند مکتوب این کشور کرده بود، هرچند امروز ضرورت تألیف کتاب بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما حفظ تاریخ و تألیف کتبی که به میراث مکتوب بپردازد، بر کسی پوشیده نیست و شما نیز به آن توجه کنید.

او در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از حائری میزان توجه وی به میراث مکتوب را این طور عنوان کرد و گفت: در شب‌های پیروزی انقلاب این بزرگوار با من تماس گرفت و گفت؛ من را به شهید مطهری وصل کن تا به او بگویم که فلان نسخه در فلان نقطه است و مراقبت کنند مبادا در شلوغی‌های انقلاب این نسخه از بین برود.

او در پایان سخنانش گفت: مرحوم حائری تاریخ علم کشور را بر اساس نسخ خطی احیا کرد و ایشان دارای جامعیتی بود که بر کسی پوشیده نیست و نشان آن در آن کتاب فهرست ۲۴ جلدی است که در نیم‌صفحه هر کتاب با موضوعات مختلف را شرح داده بود.

همچنین محقق داماد علت انتقال پیکر حائری را خواست رهبر انقلاب عنوان کرد.

احمد جلالی مدیر یکی از مدیران سابق کتابخانه مجلس در بخش دیگری از این مراسم گفت: در میان جوانان ما گاهی این طور تصور می‌شود که توجه به میراث مکتوب و صرف کردن عمری مانند حائری برای آنها تنها برای تفاخر به گذشته است و با این کار می‌خواهند ریشه‌های خانواده‌ای و کهن را نشان دهند.

او اضافه کرد: اما هدف از پرداختن به میراث مکتوب به زندگی امروز ما مربوط است و این مسئله در بسیاری از اوقات مورد توجه نیست. احیای میراث کشور اعم از میراث مکتوب،‌ مدنی، مادی و معنوی و معرفی و پاس‌داشت آن در امنیت استراتژیک کشور مؤثر است.

جلالی گفت: در جهان امروز نشان دادن و تبیین ریشه‌های تمدنی و فرهنگی یک کشور به منظور تقویت امنیت کشور مؤثر است.

او با اشاره به پیکر مرحوم حائری گفت: این پیکر نحیف که اکنون در اینجا قرار گرفته، برای پاس‌داشت مرزهای این کشور تلاش کرده بود و از این جهت علاوه‌بر صاحبان میراث مکتوب تمام کسانی که برای امنیت کشور می‌کوشند، وام‌دار استاد حائری هستند.

جلالی در پایان گفت: در بسیاری از کشورهای جهان مثل فرانسه هنوز رشته‌هایی مانند مهندسی را دانشگاه نمی‌دانند و آنها را پلی‌تکنیک می‌خوانند و در این کشورها حقوق و ادبیات دانشگاه خوانده می‌شود، چون معتقدند این رشته‌ها ستون فرهنگ را می سازند.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه مجلس ضمن خوشامد به شرکت‌کنندگان در این مراسم و تسلیت به بازماندگان مرحوم حائری، گفت: درگذشت سرمایه بزرگ فرهنگی و چهره ماندگار مرحوم استاد عبدالحسین حائری، استاد مسلم فهرست‌نویسی، نسخه‌شناسی و کتاب‌‌شناسی برجسته کشور را به جامعه فرهنگی کشور تسلیت می‌گویم.

براساس این گزارش از سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز برای سخنرانی دعوت شد که او از انجام سخنرانی انصراف داد.