پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر مذاکرات به نتیجه نرسید تدبیر لازم را انجام داده ایم بتوانیم آثار منفی آن را به حداقل ممکن برسانیم و لذا برای هر وضعیت، سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شده است.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: اطمینان دارم حتی اگر مذاکرات به نتیجه نرسید دیگر دشمنان ما قادر نخواهند بود فشارها را بر ما تحمیل کنند. در حال حاضر چهره‌‌ واقعی ایران که یک چهره صلح‌طلب است به جامعه جهانی اثبات شده است.

وی افزود: بنابراین اگر دیدید در مذاکرات از یک موضع معتدل‌ تر دارند با ما برخورد می‌کنند به این دلیل است که ادامه برخورد به شیوه‌های قبلی را دیگر امکان‌پذیر نمی‌دانند.

وی اضافه کرد: در مجموع من به آینده خوش‌ بین هستم و امیدوارم بتوانیم بر مشکلاتی که وجود دارد غلبه کنیم و کشور را در مسیری پیش ببریم که در نهایت به رشد پایدار اقتصادی برسیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و توجه رئیس جمهور به موضوعات اقتصادی گفت: اقدام خوبی در دولت آقای روحانی انجام شد و آن تشکیل ستاد اقتصادی دولت به ریاست شخص رئیس جمهور است. هر هفته دو روز صبح تا ظهر به صورت کامل جلسات این ستاد تشکیل می شود و رئیس جمهور معتقدند حتی در شرایط پرکاری هم این جلسات نباید تعطیل شود.

طیب نیا افزود: مسایل به طور مفصل آنجا به بحث گذاشته می شود و همین جلسات باعث شده یک همفکری بی سابقه بین اعضای اقتصادی دولت و رئیس جمهور به وجود آید و به جرات می توانم بگویم امروز اختلاف اصولی و جدی نداریم.

وی در مورد وضعیت رشد اقتصادی کشور گفت: رشد اقتصادی منفی که نتیجه اقدامات و سیاست‌های دولت فعلی نبوده است کاری که این دولت کرده رشد اقتصادی منفی 6.8 درصد را به مثبت چهار درصد رساند. قطعاً برای مردم رضایت‌بخش نیست و قطعاً مردم تحت فشار سختی قرار می‌گیرند اما تبدیل رشد منفی 6.8 درصد به مثبت چهار آن هم در مدت یک سال و چند ماه مسلماً یک نتیجه ارزنده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص نرخ تورم گفت: در یکی از گزارش‌های مرکز آمار ایران تورم صفر درصد است اما برای بانک مرکزی مثبت است. مهم‌تر از اینها بهای شاخص تولیدکننده است که یک پیش نشانگر محسوب می‌شود و در بهمن ماه امسال منفی هشت درصد و تورم نقطه به نقطه آن هم بیش از 11 درصد بوده که این نشان‌دهنده این است که روند نزولی تورم ان‌شاءالله در ماه‌های آینده هم ادامه پیدا می‌کند.

طیب نیا افزود: من نمی‌خواهم مقایسه کنم اما شما توجه کنید که وقتی قیمت نفت پایین آمد، در روسیه که یک قدرت بین‌المللی است یا در ونزوئلا چه پیامدهایی داشت و در ایران چه اتفاقاتی افتاد این نشان می‌دهد که مدیریت ما نسبت به این پدیده خیلی توانمندتر بوده است.

وی اضافه کرد: اقداماتی که دولت انجام داده این است که تورم 40 درصد، امروز به 15 درصد تبدیل شده است. خود تورم 15 درصدی از نظر ما مقبول نیست. باید تلاش کنیم این را به یک تورم تک رقمی تبدیل کنیم. اما تبدیل تورم 40 درصدی به تورم 15 درصدی حرکت مثبتی است که طی یک سال و نیم گذشته انجام شده، آن هم به رغم تحریم ها ادامه داشته است.

وی خاطرنشان ساخت: ما همین امسال به دلیل کاهش قیمت نفت، حدود 22 هزار تا 23 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی را از دست دادیم مشکل بدهی‌های دولت به پیمانکاران را هم داشتیم که مقدار قابل ملاحظه‌ای بدهی به این دولت به ارث رسیده است و چالش‌های دیگری که در اقتصاد ایران سراغ داریم اما با وجود همه این سختی‌ها و پیچیدگی‌ها، نتیجه‌ای که به دست آمد، نتیجه خوبی بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به حمایت های رهبر معظم انقلاب از دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: من بدون هیچ مبالغه ای می گویم که اگر حمایت ایشان نبود قطعا دولت توفیقات فعلی را به دست نمی آورد.

طیب نیا افزود: نسبت به حقیر هم ایشان محبت زایدالوصفی داشتند که من خودم را شایسته و در خور آن نمی بینم. به بعضی از شخصیت ها و مسوولان هم توصیه های لازم را کرده اند. نسیت به سیاستهای اصل 44 ایشان خیلی حساسیت داشتند و پیگیری می کنند.

وی در مورد جزئیات تذکرات و حمایت های رهبری از دولت یازدهم در حوزه اقتصادی گفت: ایشان نسبت به مالیات و اینکه مالیات خیلی عادلانه و بر اساس اطلاع و از مودیان بزرگ مالیاتی گرفته شود. حمایت بسیاری هم از اقداماتی که انجام شده است می کنند و نسبت به شخص خود من هم گفتند اگر همین مشی را که در پیش گرفته اید قاطعانه ادامه دهید من هم از شما حمایت می کنم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص تک نرخی کردن نرخ ارز گفت: در صورتی که توافق به نتیجه برسد شرایطی به وجود می آید که بتوانیم دلار را تک نرخی کنیم.

طیب نیا افزود: ما سیستم تعیین نرخ ارزمان بر اساس قانون سیستم شناور مدیریت شده است. یعنی باید اجازه دهیم بازار نرخ ارز را تعیین کند. البته تحت شرایطی که بازار را مدیریت کنیم. بنابراین فکر می کنم یک رقمی بین آن رقمی که نرخ مبادله ای و آزاد هست، ان شاء الله بعد از حذف تحریم ها می توانیم داشته باشیم.