به گزارش پارس به نقل از حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی شنبه شب در «چشمه معرفت» ویژه برنامه ایام ماه مبارک رمضان که از شبکه یک سیما پخش شد، یکی از معارف بسیار والای اسلام را «ادعیه» عنوان کردند و اظهار داشتند: دعاهایی که از اهلبیت(ع) به ما رسیده است از ذخایر معنوی بسیار مقدس و مهمی محسوب می شوند.

ایشان با بیان اینکه ادعیه از مکتب تعلیم و تربیت تشیع است، گفتند: بزرگان ما عنایت بسیاری به این دعاها داشتند و امروز نیز به برگزاری دعاهای ندبه، کمیل، سمات و ... اهتمام ورزیده می شود. 

معظم له با اشاره به توجه امام خمینی(ره) نسبت به دعا، قرآن و نمازشب، ابراز داشتند: قرآن همواره در کنار امام راحل(ره) بود؛ ایشان حداقل روزی هشت مرتبه قرآن تلاوت می کردند و در نماز شب به استغفار و تضرع به درگاه خداوند می پرداختند.

این مرجع تقلید بر ضرورت توجه به ادعیه های خاص ماه مبارک رمضان تاکید کردند و اظهار داشتند: دعای سحر، ابوحمزه ثمالی و افتتاح از معانی بسیار بلندی برخوردار هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه با قرائت ادعیه ها عظمت خداوند را درک و رحمت الهی را جذب می کنیم، گفتند: اگر این دعاها نبودند ما از نحوه ارتباط با خداوند آگاهی نداشتیم.

ایشان، اهتمام به قرائت ادعیه ها را از جمله مصادیق مسیر خودسازی انسان عنوان کردند و گفتند: معانی بسیار عمیق تهذیب نفس در دعاهایی نظیر ابوحمزه ثمالی جلوه گر است.

ایشان با اشاره به بخش هایی از دعای ابوحمزه ثمالی، اظهار داشتند: انسان باید درک کند که در این دنیا غریب است و همواره به پروردگار متعال تکیه داشته باشد.

معظم له افزودند: در فرازهایی از این دعا تاکید شده است که «پروردگارا در آستانه مرگ به غصه و در خانه قبر به تنهایی و ترس و وحشت من رحم کن».

این مرجع تقلید، «ستارالعیوب» را از صفات خداوند متعال عنوان کردند و گفتند: در دعای ابوحمزه ثمالی تصریح شده است که «پروردگارا اعمالی را که از مردم مخفی است عفو بفرما و همان گونه که در دنیا انیس من بودی، در خانه قبر نیز انیس من بمان تا ترسی نداشته باشم».