به گزارش پارس به نقل از فارس، این روزها اظهارات بدون سند رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد بنیانگذار انقلاب اسامی و سکوت موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) نقل محافل سیاسی شده است.

عدم اقدام این موسسه در واکنش به این اظهارات بدون سند سبب شد تا اخیرا نعیمه اشراقی نوه حضرت امام (ره) نیز در شبکه اجتماعی فیس بوک توهینی آشکار به امام (ره) و خانواده شهدا داشته باشد به گونه ای که بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی عدم موضع گیری موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) را دلیل این توهین ها و تحریف ها می دانند.

توهین نعیمه اشراقی که در قالب یک کامنت در فیس بوک منتشر شد، واکنش بسیاری از چهره های سیاسی، فرهنگی و به ویژه خانواده شهدا و ایثارگران را برانگیخت.

« موضعی ندارم» تنها واکنش بیت امام به توهین اشراقی!

اولین موضع جدی در این زمینه را فرزند شهید همت گرفت و با انتشار یادداشتی، ضمن انتقاد جدی از این حرکت زننده اشراقی، خواستار برخورد جدی خانواده امام (ره) با وی شد.

در این میان تعدادی از خانواده های شهدا نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با انتقاد شدید نسبت به این توهین بی سابقه به امام (ره) ، خانواده شهدا و پاسداران، خواستار برخورد و موضع گیری جدی خانواده و منسوبین امام (ره) در برابر این اقدام ضد ارزشی شدند.

بنابر این گزارش، یکی از سازمان هایی که انتظار می رفت اولین موضع جدی در این زمینه را اتخاذ کند، موسسه تنظیم و تشر آثار امام خمینی (ره) بود.

اما در ساعات اولیه انتشار این مطلب در فضای مجازی محمد علی انصاری از اعضای دفتر امام (ره) در گفت و گو با خبرنگار فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر و موضع شما در برابر این اقدام توهین آمیز و نسبت دادن خاطره ای جعلی به امام چیست؟ تنها به گفتن دو جمله « نظری در اینباره ندارم» و « اظهارنظری در این مورد نمی کنم» بسنده کرد.

این عدم موضع گیری از سوی دفتر امام (ره) درباره نسبت دادن یک خاطره توهین آمیز به رهبر فقید انقلاب اسلامی موضوعی بود که باعث تعجب افکار عمومی شد.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و مسئول مستقیم آن سید حسن خمینی که تولیت آستان حضرت امام (ره) را نیز بر عهده دارد نه تنها موضع جدی در این زمینه نگرفتند بلکه در ساعت اولیه پس از اعتراض فرزند شهید همت به این مطلب توهین آمیز، اقدام به انتشار جوابیه زهرا اشراقی بر روی خروجی سایت جماران کرد و ترجیح داد از این طریق به ماجرا خاتمه دهد.

ولی این اولین موضع گیری و یا عدم موضع گیری اعضای دفتر امام (ره) ، موسسه تنظیم و نشر آثار و سید حسن خمینی درباره موضوعات مربوط رهبر سفر کرده انقلاب نیست.

توهین به عکس امام؛ موضع به نفع توهین کنندگان!

روز ۱۶ آذر سال ۸۸ در حالی که حدود ۶ ماه از آغاز فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم می گذشت، تعدادی از دانشجویان در حمایت از جنبش سبز و برخی نیز در حمایت از آرمان های امام (ره) ، اقدام به تجمع در داخل دانشگاه تهران کردند.

این تجمع، منجر به برخی درگیری ها میان دانشجویان شد که تا بعد از ظهر آن روز نیز ادامه یافت.

اما در شامگاه ۱۶ آذر، صدا و سیما تصویری را از حاشیه این دیدار تجمع منتشر کرد که احساسات بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داد.

تصویر بخش شده از سوی صدا و سیما مربوط به پاره کردن تمثال حضرت امام (ره) توسط تعدادی از فتنه گران و انداختن آن در زیر دست و پا بود.

انتشار این تصویر و مشخص شدن توهین فتنه گران به امام راحل منجر به ایجاد موج عظیم محکومیت در برابر این رفتار ضد ارزشی شد که تعطیلی کلاس های درس مراجع تقلید و حوزه های علمیه و راهپیمایی های مردمی تنها بخشی از آن بود.

البته در این میان برخی افراد نظیر شیخ یوسف صانعی موضعی متفاوت در برابر این موضوع گرفت و دانشجویان حامی فتنه را از این اتهام مبری دانست.

پس از آن، همه منتظر موضع گیری جدی دفتر امام (ره) در برابر این توهین بودند تا اینکه حمید انصاری به عنوان قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) موضع دفتر امام (ره) را در این مورد رسانه ای کرد.

انصاری در نامه ای به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از پخش فیلمی که بنابر گفته وی « عده ای افراد نامشخص» به تمثال امام خمینی (ره) توهین کرده اند، انتقاد کرد.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در این نامه نوشت: روز ۱۶ آذر ماه، تلویزیون جمهوری اسلامی در چند بخش خبری تصویری را پخش کردکه حاوی حرمت شکنی نسبت به امام عظیم الشان بوده است.

وی در ادامه این نامه می نویسد که گزارش افراد مختلفی که در محل تظاهرات روز دانشگاه در دانشگاه های مختلف حضور داشته اند، نشان می دهد که موضوع بدانگونه که در تلویزیون نشر یافته نبوده است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در بخش دیگری از نامه خود در حمایتی آشکار از هنجارشکنان می نویسد: بر فرض آنکه آنچه که در تصاویر تنظیم شده و نامرتبط نشان داده شده است، در گوشه ای از تجمعات آن روز، توسط فردی مجهول و مغرض انجام یافته باشد، توسعه آن به گونه ای که گویی جو غالب چنان بوده است، دروغی بیّن و مسلم می باشد.

انصاری در این نامه به جای محکوم کردن واقعه، صدا و سیما را مقصر اصلی معرفی و تلاش کرد فتنه گران را از این خطا مبری بداند.

وقتی سیدحسن به مستند مبتنی بر بیانات امام (ره) اعتراض می کند

در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۸۸ و پس از حماسه مردمی ۹ دی در محکومیت فتنه گران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی اقدام به پخش مستندی با عنوان « شاخص» بر مبنای بیانات و رهنمود های امام (ره) کرد.

در این مستند، بیانات امام (ره) به صورت پخش تصاویر سخنرانی های ایشان مورد استفاده و زمان و مکان سخنان و موضوع آن نیز کاملا مشخص بود.

به دلیل همزمانی پخش این مستند با ایام فتنه ۸۸، بازخوانی برخی مواضع امام (ره) در مقابل فتنه گری های منافقین و کج فهمی برخی نزدیکان انقلاب از مسائل روز، باعث بروز برخی واکنش ها از سوی جریان اصلاحات (که برخی وابستگان به خود را درگیر فتنه ۸۸ می دید) شد.

بنابر این گزارش، در شرایطی که انتظار می رفت دفتر امام (ره) و تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان، از این مستند و کار ویژه صورت گرفته بر روی آن، قدردانی کنند، انتشار نامه ای از سوی نوه حضرت امام (ره) موضع دیگری از تولیت دفتر امام (ره) را مشخص کرد.

سید حسن خمینی در ۱۵ بهمن سال ۸۸ طی نامه ای به عزت الله ضرماغی نسبت به آنچه « استفاده گزینشی از بیانات امام راحل» خواند، اعتراض کرد.

نوه امام در نامه خود به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت: چنانکه از منابع موثق شنیده ام، برنامه ای تحت عنوان شاخص در تلویزیون پخش می شود و به گونه ای غیر صادقانه و تحریف آمیز، شخصیت جامع عارف کامل و مهربان و رهبری مقتدر امام خمینی (س) را مخدوش نموده است. جامعه جوان امروز ما به وسیله آن چه در این برنامه پخش می شود، شخصیت واقعی امام (ره) را نمی شناسد و تنها با شخصیت دست ساخته صداوسیما آشنا می شود که متاسفانه فرسنگ ها با حقیقت امام (ره) که به فرموده رهبری انقلاب همه هویت جمهوری اسلامی است، فاصله دارد.

وی ادامه داد: جای تاسف است که در صداوسیما از هزاران هزار جلوه رأفت و محبت که با اتکا ی به جوهره اسلامی و روح بلند مذهب شیعه اثنی عشریه آفریده شد، چشم پوشیده می شود و بدون اشاره به شرایط زمانی خاص به بزرگ نمایی غلط و تحریف گونه قضایای گذشته همت می گمارید و به غلط درصدد مشابه سازی تاریخی هستید.

نکته قابل توجه آنکه سید حسن خمینی در ابتدای نامه خود نوشته که اخبار مربوط به این مستند را از منابع موثق تنها « شنیده» است.

بنابر این گزارش، عزت الله ضرغامی نیز در واکنش به این انتقاد سید حسن خمینی با انتشار نامه در رسانه به موضوعات مطرح شده در نامه نوه امام خمینی (ره) پاسخ داد.

ضرغامی در این نامه نوشت: سازندگان این مستند با ذکر تاریخ سخنرانی شأن نزول آن و تبیین شرایط ویژه جامعه در آن مقطع زمانی نهایت امانت داری را به خرج داده اند.

وی ادامه داد: چارچوب مستند شاخص مشابه مستند قبلی « امام روح الله» است که از ناحیه جنابعالی و موسسه نشر آثار حضرت امام (ره) مورد تحسین و تقدیر قرار گرفت؛ نکته تأمل برانگیز این است که در این فاصله کوتاه زمانی چه اتفاقی رخ داده که شاخص های قضاوت اطرافیان شما را تا این حد دگرگون ساخته است؟

رئیس سازمان صدا و سیما در نامه خود، فتنه ۸۸ و توهین های مکرر به امام راحل در این ایام را به سید حسن خمینی یادآور شد و افزود: ای کاش همین گونه هم نسبت به حوادث ۸ ماه گذشته و جفائی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند و بغض و کینه سالیان خود را در کوچه و خیابان فریاد زدند، بیانیه می دادید و آن اقدامات شرم آور را نیز محکوم می کردید.

به هرحال پخش مستند شاخص تا روز ۲۲ بهمن آن سال پخش شد، اما این سوال ضرغامی از سید حسن بی پاسخ ماند که چرا قبل از ایام فتنه ۸۸ وی از مستند امام روح الله تقدیر کرده ولی از مستندی که پس از ایام فتنه و در محکومیت هنجار شکنی و بی قانونی برخی چهره های سیاسی ساخته شد، موضع گیری تندی کرد؟

خاطره های جنجالی منتسب به امام (ره) و سکوت موسسه تنظیم و نشر آثار!

انتشار خاطره های بدون سند هاشمی رفسنجانی از امام خمینی (ره) درباره موضوعات مختلف از حدود سه سال قبل و پس از انتخابات سال ۸۸ شدت بیشتری گرفت ولی با وجود اعتراض بسیاری از چهره های سیاسی به این شیوه نقل قول بدون سند از امام راحل که احتمال تحریف برخی واقعیت ها را به وجود می آورد، موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره) هیچگاه موضعی در برابر خاطرات بدون سند هاشمی نگرفت.

در روزهای گذشته نیز که هاشمی اقدام به انتشار خاطره ای مبنی بر « موافقت امام (ره) با حذف شعار مرگ بر آمریکا» کرد، تا چند روز پس از انتشار، « سکوت» تنها واکنش موسسه ای بود که باید نسبت به مطالب منتشر و منسوب شده به امام (ره) حساس باشد.

بالاخره و پس از یک هفته از شروع واکنش ها به خاطره جنجالی و بدون سند هاشمی رفسنجانی، حمید انصاری که هنوز در جایگاه قائم مقامی موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) قرار دارد در این مورد موضعی دو پهلو اتخاذ کرد.

وی در گفت وگو با سایت جماران، درباره خاطره بدون سند هاشمی با بیان اینکه خاطره هاشمی مربوط به دستور برای حذف شعار مرگ بر آمریکا از راهپیمائی ها و میان مردم نبوده است، مساله حذف شعار مطرح شده از سوی هاشمی را موضع شخصی وی و نه به نقل از امام (ره) معرفی کرده و گفت: طبعا موسسه از آراء و مبانی نظری امام (ره) دفاع می کند. موسسه در جایی حق اظهار نظر دارد که مطلبی به امام (ره) نسبت داده شده باشد و یا تفسیری از دیدگاه امام (ره) و به نام امام (ره) ارائه شود که خلاف نص بیان ایشان بوده باشد.

در ادامه حمید انصاری هیچ گونه توضیحی درباره اینکه اساسا هاشمی می تواند بدون سند و هماهنگی با موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) مطلبی را به بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت داده و یا خاطره این را از ایشان نقل کند، یا خیر، ارائه نکرد.

آیا موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) نمی توانست در برابر توهین اشراقی موضع بگیرد؟

جدای از مطالب عنوان شده از سوی انصاری درباره خاطره منتشر شده از سوی هاشمی، وی در بخش دیگری از مصاحبه خود، درباره وظایف این موسسه به نکته قابل توجهی اشاره می کند.

وی می گوید: وظیفه نظارتی موسسه صرفا محدود به اموری است که موضوع آن نفیا و اثباتا به سندی از حضرت امام (ره) - اعم از اسناد مکتوب یا صوت و فیلم و عکس و یا جزئیات مستند مربوط به زندگی و رفتارهای عملی امام خمینی (ره) و زندگینامه ایشان - مرتبط باشد.

بنا بر این اظهار نظر در موارد اصالت اسناد منتشر شده و پیگیری موارد ادعای جعل و تحریف و یا مخدوش معرفی کردن سند قطعی امام (ره) و برخورد با هر نوع دخل و تصرف در اسناد و آثار ایشان و یا برخورد با موارد توهین و افترا و دیگر عناوین مجرمانه از وظایف موسسه است که به تناسب موضوع و اهمیت و گستره انتشار مطلب، پیگیری لازم و حتی قضایی، و اطلاع رسانی عمومی انجام می شود.

به گفته حمید انصاری هرگونه توهین و افترا به امام (ره) می تواند از سوی این موسسه نه تنها اطلاع رسانی شود، بلکه مورد پیگیری قضایی و حقوقی قرار گیرد.

اما نکته اینجاست که موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) پس از انتشار مطلب توهین آمیز از سوی نعیمه اشراقی نه تنها موضعی نگرفت بلکه موجبات توجیه این افترا و تهمت به خانواده شهدا و امام (ره) را نیز با سکوت خود و انتشار جوابیه اشراقی در سایت جماران فراهم کرد.

بنابر این گزارش، سکوت سید حسن خمینی، محمد علی و حمید انصاری که از اعضای اصلی دفتر امام (ره) و موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان هستند، این سوال بزرگ را در مقابل اذهان عمومی قرار می دهد که چرا این افراد در به زمانی به اقدام صدا و سیما در تبئین چهره امام (ره) معترض شده ولی به توهین نعیمه اشراقی به امام (ره) ، هیچ واکنشی نشان نمی دهند؟

حال باید دید که سکوت تولیت دفتر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ، درباره این توهین بی سابقه چه زمانی شکسته می شود و آیا انتشار بیانیه و نامه از سوی دیگر اعضای دفتر امام (ره) تنها محدود به موضوعاتی می شود که با خط مشی سیاسی آنها متفاوت است؟