سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، حجت‌الاسلام امرودی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، (محمدحسین طلا و مجتبی رحماندوست از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی)، احمد دلبری مدیر کل بهزیستی استان تهران، ایازی قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌ها، (فاطمه دانشور، عباس جدیدی،‌ مجتبی شاکری و حجت‌الاسلام ناصحی از اعضای شورای شهر تهران) به همراه فرزاد هوشیار پارسیان رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران دیشب از محله هرندی و اقدامات در این منطقه بازدید کردند و در ادامه مرکز بهاران ویژه بانوان را در یکی از مناطق تهران افتتاح کردند.

در ابتدای این بازدید، مهمانان اشاره شده به همراه خبرنگاران در مرکز بهاران (مردان) واقع در خیابان هرندی حضور پیدا کردند.

معاون قالیباف: شهرداری هیچ مسئولیت را در قبال مرکز شفق ندارد/ شهرداری مسئول بیکاری نیست

به گفته حجت‌الاسلام امرودی، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران  مرکز بهاران در خیابان هرندی ظرفیت پذیرش 350 تا 400 مددجو را دارد که هم اینک 120 نفر از مددجویان در این مرکز پذیرش شده‌اند.

وی گفت: مرکز بهاران در خیابان هرندی حدود 40 روز پیش فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز نمود و در حال حاضر مددجویان پذیرش شده دارای پرونده پزشکی هستند.

حجت‌الاسلام امرودی خاطرنشان کرد: حدود 6 ماه قبل در محله هرندی، شوش و خواجه کرمانی شاهد تردد معتادان و فروشندگان مواد مخدر در این منطقه بودیم که خوشبختانه پس از اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر شاهد تحول خوبی در منطقه هستیم.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: جهت اجرای طرح اشاره شده حدود 2 سال مطالعات مختلف انجام شد و این در حالی بود که در دوره‌های گذشته نیز طرح‌هایی برای جمع‌آوری معتادان انجام شده بود اما به دلیل حلقه مفقود، طرح‌های مدنظر هیچ گاه موفق بود و شهرداری تهران در این دوره توانست طرح موفقی را با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرا کند.

وی اعلام کرد:  44 مرکز بهاران تاکنون در سطح تهران راه‌اندازی شده که از این تعداد 23 مرکز آمادگی پذیرش مددجویان را دارد که این کار نیز با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت انجام می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام امرودی خاطرنشان کرد: با تعامل وزارت بهداشت، پزشکان در مراکز بهاران مستقر شده‌اند به طوری که در حال حاضر از 23 مرکز آماده پذیرش، در 7 مرکز پزشک مستقر شده است و امیدواریم در آینده نزدیک با تعامل وزارت بهداشت در سایر مراکز بهاران پزشک مستقر شود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد: در منطقه‌ 12 سه مرکز بهاران راه‌اندازی شده که دارای کارگاه‌های مختلف برای حرفه‌آموزی و بازتوانی مددجویان است.

وی تأکید کرد: حضور در مراکز بهاران به هیچ وجه اجباری نیست و معتادان بهبود یافته پس از ترخیص از مراکز درمانی و کمپ‌ها به این مراکز منتقل می‌ شوند.

حجت‌الاسلام امرودی تأکید کرد: ما در مراکز بهاران دنبال حرفه‌آموزی مددجویان هستیم ضمن اینکه افراد در بازه زمانی 6 الی 9 ماهه در این مراکز پذیرش می‌شوند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شهرداری تهران به هیچ عنوان مسئول بیکاری و جمع‌آوری معتادان و همچنین معیشت آنها نیست، گفت: ما به لحاظ وظیفه انسانی وارد این موضوع شده‌‌ایم که امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز وظایف خود را انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران هیچ مسئولیتی را در خصوص مرکز شفق ندارد، گفت: ما حتی برای ورود به این مرکز بایستی از قاضی حکم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ‌امرودی از آمادگی شهرداری تهران برای احداث مراکز جدید در شهر تهران خبر داد و افزود: با ترخیص معتادان بهبود یافته اعم از زنان و مردان ظرفیت جدیدی جهت پذیرش معتادان در مراکز درمانی فراهم می‌شود ضمن اینکه به زودی کمپ سعید‌آباد آماده پذیرش خواهد بود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: حدود 60 سال دو حفره عمیق در شهر تهران وجود داشت که از آن جمله می‌توان به منطقه هرندی اشاره کرد و این در حالی است که حدود 60 سال در این منطقه شاهد تردد اراذل و اوباش و مواد فروشان بوده‌ایم که امیدواریم با طرحی که شهرداری تهران با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام داده‌اند بتوانیم طی دو سال به اهداف مد نظر برسیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما مددسرا، سامان‌سرا، مرکز بهاران و همچنین مراکز درمانی نگهداری معتادان را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.

حجت‌الاسلام امرودی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود 20 هزار معتاد در شهر تهران وجود داشته باشد،‌گفت: جمع‌آوری این تعداد معتاد و بازگرداندن آنها پس از بهبودی کار سختی نیست و در صورتی که دستگاه‌های مختلف پای کار باشند می‌توانیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: در ابتدا حدود 400 نفر معتاد زن در مرکز شفق پذیرش شده است که با هماهنگی‌های صورت گرفته 27 نفر آنها به مرکز جدید بهاران در یکی از مناطق تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌های آینده مابقی آنها در زمان‌های مختلف به مرکز بهاران انتقال پیدا کنند ضمن اینکه از 400 زن معتاد جمع‌آوری شده صد نفر آنها نیز به خانواده‌هایشان بازگردانده شده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد جلسات هماهنگی فی‌مابین دستگاه‌های مختلف جهت ادامه طرح برگزار شود و دستگاه‌ها نیز گزارشی در اقدامات انجام شده ارائه کنند.

وزیر بهداشت: اجرای بیمه معتادان/ تا پای کار خواهم ایستاد/ کوتاهی مسئولان ما را به این روز انداخته است

 سیدحسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت و درمان آموزش پزشکی نیز با اشاره به اینکه مردم ایران مردم نوع‌دوستی هستند، بیان کرد: اقدام اخیر شهرداری تهران و جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر و به ویژه محله هرندی قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف می‌بایست در اجرای طرح به شهرداری کمک کند و وزارت بهداشت نیز به سهم خود در این بخش ورود پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی مراکز بهاران از سوی شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان شهرداری 44 مرکز در سطح تهران راه‌اندازی شده که وزارت بهداشت مسئولیت تأمین پزشکان را در این مراکز به عهده خواهند گرفت.

وی با تأکید بر اینکه نبایستی چهره پایتخت به این شکل باشد، بیان کرد: متأسفانه طی 30 سال گذشته مسئولان در دولت‌های مختلف کوتاهی‌هایی را داشته‌اند که امیدواریم با تعامل،‌ همکاری و همراهی شاهد اتفاق خوبی باشیم.

وزیر بهداشت همچنین به حضور خیرین و جلب مشارکت‌های مردمی در بخش درمان معتادان و بازگرداندن آنها به خانواده‌هایشان اشاره کرد و افزود: قطعاً حضور خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در این بخش مؤثر باشد ضمن اینکه دولت نیز فضای لازم را برای مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه به زودی نیز بیمه معتادان اجرایی خواهد شد، گفت: طی صحبتی که اخیراً با مسئولان وزارت کشور داشته‌ام اعلام کرده‌ام که بیمه معتادان به زودی اجرا خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار امیدواری کرد، اعتبارات در نظر گرفته شده در بخش بیمه معتادان هزینه شود.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اعتبارات محدود و تنگناهای پیش آمده برای دولت، گفت: علیرغم همه این شرایط ما تلاش خود را برای تأمین هزینه‌های درمانی معتادان بهبود یافته انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر چند سالی است فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه جمع‌آوری و درمان معتادان انجام داده است، گفت: این سؤال مطرح می‌شود که علیرغم همه تلاش‌ها چرا تعداد معتادان کاهش پیدا نکرده است؟

قاضی‌زاده هاشمی در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه بنده تا زمانی که مسئول هستم به وظایف خود عمل خواهم کرد، گفت: بنده تا قبل از این دوره هیچ مسئولیتی را نداشتم اما تلاش می‌کنم در زمان  وزارتم برای مردم موثر باشم.

هوشیار:راه‌اندازی نخستین مرکز بهاران ویژه بانوان

 فرزاد هوشیار پارسیان رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به راه‌اندازی اولین مرکز بهاران ویژه بانوان در یکی از مناطق تهران، گفت: ظرفیت این مرکز حدود صد نفر است ضمن اینکه به زودی دومین مرکز نیز در شهر تهران ویژه بانوان راه‌اندازی خواهد شد.

وی گفت: ما در تلاش هستیم که تا پایان 95 ظرفیت دو مرکز را به حدود 300 نفر برسانیم ضمن اینکه در مراکز بهاران ویژه بانوان خدمات خوبی اعم از حرفه‌آموزی به مددجویان ارائه می‌شود.

هوشیار پارسیان بیان کرد: خدماتی که در مراکز بهاران ویژه بانوان ارائه می‌شود طبق پروتکل‌های تهیه شده است و در تلاش هستیم طی هفته‌های آینده بانوان مستقر در مرکز شفق را به بهاران منتقل کنیم.

دانشور: حضور پیمانکاران در مراکز بهاران نگران کننده است

 فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز ضمن حمایت از شهرداری تهران جهت راه‌اندازی مراکز بهاران در سطح شهر، گفت: این کار بسیار مناسب است اما به هیچ وجه نبایستی اداره این مراکز به پیمانکاران واگذار شود.

وی تأکید کرد: کار کردن در مراکز بهاران و به ویژه بهاران بانوان بسیار تخصصی است و متأسفانه شاهد هستیم که در مرکز شفق اتفاقات خوبی صورت نگرفته است.

دانشور با بیان اینکه بایستی تمهیداتی نیز برای زنان باردار در مرکز بهاران پیش‌بینی شود، افزود: قطعاً این بانوان نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند و امیدواریم مددکاران تخصصی در مراکز بهاران به کارگیری شوند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر اظهار امیدواری کرد شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های حمایتی به تعهدات خود در خصوص بازگرداندن معتادان بهبود یافته به خانواده‌هایشان عمل کنند.

وی در ادامه از معاون امور فرهنگی شهرداری تهران درخواست کرد که به هیچ وجه مراکز بهاران در اختیار پیمانکاران قرار نگیرد.

شاکری:شهرداری هیچ وظیفه‌ای را در بخش تأمین مسکن، اشتغال و معاش افراد ندارد

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به طرح جمع‌آوری معتادان و درمان آنها و انتقال آنها به مراکز بهاران گفت: اصل کار بسیار خوب است و شهرداری فوق مأموریت‌هایش در این بخش وارد شده است و قابل تحسین است اما حتماً باید دستگاه‌های دولتی به وظایف خود عمل کنند.

وی گفت: شهرداری هیچ وظیفه‌ای را در بخش تأمین مسکن، اشتغال و معاش افراد ندارد و این به عهده دولت است و امیدواریم دولت نیز به وظایف خود عمل کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: دستگاه‌هایی مثل وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی ورود خوبی را در اجرای طرح داشتند که امیدواریم این کار مقطعی نباشد و ادامه‌دار باشد.

شاکری بیان کرد: در بحث اجرای طرح باید دو اصل برای مسئولان مدنظر باشد؛ یک اصل خود فرد و دیگری خانواده وی باشد و امیدواریم با فراهم کردن تمام شرایط افراد معتاد پس از بهبودی به خانواده خود برگردند.

وی گفت: قطعاً بدون داشتن مدل نمی‌توان برای برون‌رفت آسیب‌ها اقدامات عملی انجام داد و به همین جهت امیدواریم مسئولان مربوطه مدل مناسبی را برای برون‌رفت از شرایط فعلی فراهم کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران همچنین به بدهی 14 هزار میلیارد تومانی دولت‌های گذشته تا به امروز به شهرداری اشاره کرد و گفت: در صورتی که این بدهی به شهرداری پرداخت شود می‌توان اقدامات گسترده‌ای را در شهر انجام داد.

شاکری ادامه داد: طبق قانون بایستی یک سوم از پول مترو توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط مردم پرداخت شود که متأسفانه شاهدیم در سال‌های اخیر دولت سهم خود را پرداخت نکرده است.

 مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازدید از مرکز بهاران اظهار امیدواری کرد: دستگاه‌های مختلف در برخورد با آسیب‌های اجتماعی همکاری نزدیکی را داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل عدم توجه به آسیب‌های اجتماعی شاهد رشد آنها در جامعه بوده‌ایم که همین امر مشکلات عدیده‌ای را برای خانواده‌ها فراهم کرده است.