به گزارش پارس به نقل از ایسنا معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو، وضعیت استفاده از مکمل‌ها و همچنین محصولات تقلبی زیبایی را در برخی باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌ها اسفناک خواند.

دکتر اکبر عبدالهی‌اصل درباره محصولات تقلبی مورد استفاده در اعمال زیبایی و همچنین مصرف غیرمنطقی و بدون تجویز مکمل‌ها، با ابراز تاسف از وقوع عوارض بی‌شماری در پی مصرف چنین محصولاتی گفت: در سازمان غذا و دارو مکمل‌ها در طبقه‌بندی خاصی قرار می‌گیرند که محل عرضه آنها فقط داروخانه‌ها هستند و عرضه خارج از آن ممنوع است.

وی افزود: بنا به تعاریف سازمان جهانی بهداشت اگر فراورده دارویی و مکمل از زنجیره تامین رسمی‌اش خارج شود، به دلیل سرنوشت نامعلومی که در پروسه تولید، انبارداری، نقل و انتقال و ... داشته است، هم تقلبی محسوب شده و هم قاچاق تلقی می‌شود.

عبدالهی اصل با بیان اینکه وضعیت در برخی باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه بسیار اسفناک است، تصریح کرد: در چنین مراکزی عموما دو گروه فراورده مورد استفاده قرار می‌گیرد، گروه نخست شامل فراورده‌های مکملی هستند که عوارض خاص خود را دارند و گروه بعدی هورمون و داروهایی هستند که بعضا به عنوان ماده دوپینگ هم شناخته می‌شوند؛ هورمون‌هایی از قبیل استروئیدی، جنسی و داروهای اشتها آور.

وی با اشاره به اینکه فراورده‌های موجود در این مراکز عموما فراورده‌هایی هستند که نه از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و نه هیچ ارگان دیگری مجوز ندارند، اظهار داشت: تجویز، مصرف و عرضه خارج از سیستم درمانی آنها بدون نظر پزشک ممنوع است.

بنابراعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در ادامه سخنانش به عوارض ناشی از مصرف این مکمل‌ها و داروها بدون تجویز پزشک و متخصص نیز اشاره کرد و عقیم شدن و ابتلا به برخی سرطان‌ها را از خطرات محتمل در این سوء مصرف برشمرد.

وی در خاتمه یادآور شد: بعضی ناخالصی‌ها که به دلیل تقلبی بودن در مواد آرایشی و بهداشتی تقلبی از جمله رژ لب، ریمل، انواع کرم و ژل‌ها وجود دارد، آسیب‌های جدی به بدن می‌رساند و عوارض جبران ناپذیری دارد.