به گزارش پارس به نقل از مهر، در جلسه مشترک  دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران که با حضور دکتر سید هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشاركت هاي اجتماعي، و دیگر مسوولین حوزه شهری برگزارشد،مباحث و مشکلات پیش روی هر دو سازمان در خصوص زباله های بیمارستانی مطرح شد.

  مجتبی عبدالهی در این جلسه گزارشی در خصوص احداث کارخانه زباله سوز بیمارستانی و مسائل و مشکلات پیش روی شهرداری درباره این نوع زباله ها به وزیر  بهداشت ارائه داد و گفت:با توجه به امکانات و شرایط موجود در انتظار نقطه نظرات جنابعالی در این خصوص هستیم.

 به گفته عبدالهی روزانه ۷۵۰۰ تن زباله از شهر تهران جمع آوری می شود و حتی در برخی از محله ها چندین بار زباله ها جمع آوری می شود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاسیس نیروگاه زباله سوز با مشارکت بخش خصوصی گفت:درصددیم تا در یک فاصله زمانی چند ساله با احداث کارخانه زباله سوز دیگر کل زباله های شهر تهران را سوزانده و تبدیل به برق کنیم.

 وی با تاکید بر این که طبق قانون وزارت بهداشت مجاز است که  زباله ها را به شهرداری تحویل دهد یا بالعکس، تصریح کرد: با توجه به آلوده بودن زباله های بیمارستانی این گونه زباله ها باید در این مراکز بی خطرسازی شوند.

 عبدالهی تصریح کرد:نزدیک به ۱۵۰ تن زباله بیمارستانی داریم و طبق قرارداد با بیمارستان ها و مراکز حدود ۸۰ تن زباله توسط پیمانکاران شهرداری جمع آوری می شوند.اما طبق قانون زباله های عفونی و بیمارستانی باید توسط مراکزی که تولید می شوند، جمع آوری و بی خطرسازی شوند.

 وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت زباله های بیمارستانی در تهران پرداخت و گفت:درصدد هستیم که با همکاری وزارت بهداشت وضعیت تهران را در این زمینه مشخص کنیم.اما واقعیت این است که بیمارستان ها در خصوص بی خطرسازی و اتوکلاو تلاش های بسیاری کرده اند اما  بیشترین مشکلات ما  به درمانگاه ها یا پلی کلینیک هایی که عمل های ۲۴ ساعته انجام می دهند،باز می گردد.

  عبدالهی تاکید کرد:در این میان ما نیاز به کمک،حمایت و نگاه ویژه وزارت بهداشت در این بخش هستیم تا گام های موثری در این زمینه برداریم.

 وی در بخشی دیگری از سخنان خود با اعلام آمادگی شهرداری برای جمع آوری و امحاء زباله های عفونی و بیمارستانی تهران،پلی کلینیک ها و درمانگاه ها،تصریح کرد:با ورود بخش خصوصی می توانیم قرارداد سه جانبه ای برای  جمع آوری و کنترل زباله ها منعقد کنیم.

همچنین در این جلسه وزیر بهداشت و معاون شهردار تهران بر لزوم و استمرار برگزاری جلسات متعدد برای تعیین تکلیف زباله های شیمیایی و بی خطرسازی آنها همچنین زباله های بیمارستانی و نیز تعامل بیشتر این دو نهاد با یکدیگر برای حل مشکلات موجود، تاکید کردند.

 در این نشست گزارشی از پایش محصولات در میادین میوه و تره بار،وضعیت زباله های بیمارستانی تهران، قیمت حمل و جمع آوری و امحاء زباله های بیمارستانی،پسماندهای عادی و ویژه،بی خطرسازی زباله های بیمارستانی، دسته بندی زباله های بیمارستانی و ارائه مطالبی در خصوص تجارب کشورهای دیگر در خصوص زباله سوز بیمارستانی،وضعیت کارخانه های زباله سوز در کشورهای مختلف و... مباحث و راه حل هایی برای برون رفت از این معضل مطرح شد.