به گزارش حوزه شهری پارس نیوز، مجتبی عبداللهی در مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی در مرکز زباله‌سوز تهران اظهار داشت: امیدواریم توجه بیشتری به استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی‌های آن شود و در برنامه‌های شهرداری تهران نیز استفاده از کارخانه‌های انرژی‌های نو و پاک برنامه‌ریزی شده است.

عبداللهی بیان داشت:‌ در 20 بهمن سال گذشته با حضور شهردار تهران نیروگاه زباله‌سوز تهران افتتاح شد و ساخت آن فراز و نشیب‌های بسیاری داشت و حدود یکسال است که فعالیت این نیروگاه آغاز شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه فعالیت این نیروگاه هیچ وقت به طور کامل متوقف نشده است،‌ گفت: این نیروگاه زباله‌سوز از 200 تن زباله ریجگت 3 مگاوات برق تولید می‌کند و به عبارتی 1300 خانوار می‌توانند از برق تولیدی این نیروگاه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز شهردار تهران در افتتاح این نیروگاه زباله‌سوز، گفت:‌از 4 سال آینده شاهد آن هستیم که دیگر زباله‌ای در تهران دفن نشود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: در این راستا از دو مشاور ایرانی و خارجی برای مطالعات دقیق برای ساخت نیروگاه زباله‌سوز 1600 تنی استفاده می‌شود.

عبداللهی گفت:‌ آیندگان باید نمره قابل قبولی به ما برای حفظ محیط زیست بدهند و امیدواریم در این زمینه یک تصمیم منطقی و معقول بگیریم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه قوانین اجازه ساخت زباله‌سوز در شهر تهران را نمی‌دهد، گفت: در زباله‌سوز 200 تنی که به بهره‌برداری رسیده است استانداردهای لازم را دارد و حتی می‌توانیم این نیروگاه‌های زباله‌سوز در مجموعه شهری و در مناطق مسکونی بسازیم ولی همانطور که گفتم قوانین این اجازه را به ما نمی‌دهد.

وی گفت:‌ فعلاً قرار است سایر زباله‌سوزها نیز در آرادکوه ساخته شوند و هر زباله‌سوز بیش از 1600 تن هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد.

عبداللهی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اگر قصد ساخت زباله‌سوز 200 تنی فعلی را داشته باشیم باید 120 میلیارد تومان هزینه کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: در سه سال آینده با همت سازمان پسماند و بخش خصوصی و همینطور مطالبه‌جویی رسانه‌ها سعی می‌کنیم زباله‌سوزهای دیگری در این مجموعه بسازیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر هر چه سریعتر زباله‌سوز 1600 تنی ساخته شود 50 مگاوات برق تولید می‌کنیم و این تولید برق می‌تواند روشنایی یک شهرک بزرگ را تأمین کند.

عبداللهی افزود: در آینده‌ای نزدیک چیزی به عنوان دریاچه شیرابه نخواهیم داشت و این دریاچه خشک خواهد شد و با تصفیه‌خانه‌ای که احداث شده 90 درصد دریاچه شیرابه خشک و 10 درصد دیگر نیز نهایتاً تا اوایل سال آینده خشک می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: با یک آموزش و اطلاع‌رسانی و همین طور فرهنگ‌سازی می‌توانیم نسبت به کاهش شیرابه‌ها در شهر تهران اقدام کنیم.

وی درباره وضعیت نظافت شهر تهران نیز گفت: هنگامی که از سایر کشورها برای بازدید به پایتخت می‌آیند از وضعیت نظافت شهر تعجب می‌کنند و با توجه به سفرهایی که ما به خارج از کشور داشته‌ایم اعلام می‌کنم وضعیت نظافت پایتخت از کشورهای اروپایی جلوتر است.

عبداللهی افزود: علیرغم اینکه ما مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم ولی در خصوص وضعیت نظافت عملکرد بهتری را داشته‌ایم و 15 هزار نفر کارگر نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها در سه مرحله اقدام می‌کنند.