به گزارش پارس به نقل از مهر ، علی‌اکبر اشعری مشاور پروژه باغ کتاب تهران و عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از پیگیری پیشنهاد اخیر شهردار تهران برای انتقال محل برگزاری نمایشگاه کتاب از مصلی به باغ کتاب و تپه‌های عباس آباد و طرح این موضوع در جلسه روز گذشته دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه با وزیر ارشاد خبر داد و گفت: آقای جنتی نسبت به این پیشنهاد آقای قالیباف خیلی امیدوار شده بود و من هم به آقای وزیر پیشنهاد کردم که بسیار خوب است با هدف امکان‌سنجی برگزاری نمایشگاه در این مکان، یک گروه کارشناسی خیلی سریع تشکیل و کار خود را شروع کند و نظر این گروه هم در یک کارگروه مشترک بین شهرداری و وزارت ارشاد، بررسی شود و این کارگروه هم حداکثر تا تیرماه در این خصوص به جمع‌بندی برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال دارد تصمیمی که وزارت ارشاد برای جابجایی نمایشگاه کتاب در سال ۹۶ جواب بدهد، ولی به هر حال لازم است هر چه زودتر این موضوع تکلیفش معلوم شود که نمایشگاه کتاب در سال ۹۵ آلاخون بالاخون نشود و در واقع اگر ببینیم این موضوع برای سال ۹۶ به نتیجه می‌رسد، نمایشگاه کتاب در سال ۹۵ همچنان در همان مصلی برگزار شود و دوستان وزارت ارشاد هم فرصت داشته باشند که از همین الان گفتگوهای خود را با مسئولان مصلی شروع کنند. علی ایّ حال وزیر ارشاد در جلسه دیروز به آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) دستور داد که این کار کارشناسی هر چه زودتر انجام شود و نتیجه را هم برای ورود رسمی ارشاد به گفتگو با شهرداری تهران، به او اطلاع دهند.

مشاور پروژه باغ کتاب تهران در توضیح جزئیات طرح پیشنهادی مجموعه شهرداری تهران به دولت در خصوص انتقال نمایشگاه کتاب به باغ کتاب، گفت: در حال حاضر برای باغ کتاب، حجم زیادی قفسه و کانتر سفارش داده شده و الان هم در حال نصب در بخش‌های مختلف پروژه باغ کتاب است که شاید حدود ۱۰ میلیارد تومان، پولِ این تجهیزات شده است. طبیعتاً وقتی این قفسه‌ها نصب شود، ما با یک فضای بکر و لُخت مواجه نیستیم که بتوانیم هر نوع بهره‌برداری از آن داشته باشیم. پیشنهاد ما این بوده و هست که در میدان فرهنگ (فضای مابین کتابخانه ملی و فرهنگستان‌ها) که الان شهرداری تهران در حال گودبرداری آن است، فضایی مسقف در دوطبقه به مساحت ۸۰ تا ۹۰ هزار مترمربع ساخته شود و طبقات زیرین آن هم پارکینگ ساخته شود و این، تبدیل شود به محل دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی شهر تهران.

اشعری اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه‌های فرهنگی دیگرمان هم بی‌خانمان هستند؛ مثل نمایشگاه قرآن، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه مد و لباس. لذا ما می‌توانیم با ساخت و تکمیل این فضا و همچنین تدوین یک زمانبندی مشخص، مکان برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها را تامین کنیم و در اردیبهشت ماه هم کل این فضا به همراه مجموعه باغ کتاب به طور کامل در اختیار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گیرد. تقریباً در همه نظرسنجی‌هایی که هر ساله از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران صورت می‌گیرد، مردم باغ کتاب را بر هر جای دیگری در تهران برای حضور در این نمایشگاه ترجیح می‌دهند و لذا یکی از حُسن‌های پیشنهاد اخیر شهرداری این است که به نظر مردم احترام گذاشته می‌شود. ضمن اینکه نظر کارشناسی هم همین نظر مردم را تائید می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران اگر اراده کند می‌تواند مجموعه مورد اشاره را تا سا ۹۵ آماده کند، در پاسخ به این سوال که با توجه به وسعت نمایشگاه کتاب تهران، آیا فضای مورد اشاره شما جوابگوی تقاضای این نمایشگاه خواهد بود؟، گفت: به عیده من نمایشگاه کتاب تهران زائداتی دارد که می‌شود از آنها فاکتور گرفت. دوستان وزارت ارشاد می‌گویند که ما نیازمند ۱۲۰ هزار مترمربع فضا در سطح هستیم که حدود ۶۰، ۷۰ هزار مترمربع آن قفسه می‌خورد و مابقی به راه‌ها و محل‌های عبور و مرور مردم اختصاص می‌یابد. به علاوه حدود ۲۰ هزار مترمربع از این ۱۲۰ هزار مترمربع کلی، فضاهای جانبی نمایشگاه کتاب است مثل سراهای اهل قلم و بخش‌های مشابه که خوشبختانه برای این قبیل فضاها، هم کتابخانه ملی سالن دارد، هم باغ کتاب، هم باغ موزه دفاع مقدس و هم باغ هنر.

مشاور پروژه باغ کتاب تهران با تاکید بر لزوم یکجانشینی نمایشگاه کتاب و اقدام عاجل دولت برای جلوگیری از هدررفت منابع مالی و انسانی که در برپایی هر ساله این رویداد شاهد آن هستیم، در پاسخ به این سوال که پیشنهاد انتقال مکان نمایشگاه کتاب به باغ کتاب در دولت قبل هم مطرح شده بود اما به جایی نرسید. چقدر امیدوار هستید که دولت یازدهم عزم خود را برای این کار جزم و آن را عملی کند؟، افزود: علت اینکه هیچ یک از وعده‌هایی که برای انتقال نمایشگاه از مصلی در دولت قبل عملی نشد، این بود که هیچ‌گاه مطالعه کارشناسی اولیه به طور دقیق در این باره انجام نشد، نمی‌شود در این زمینه به سلیقه یک فرد عمل شود، این یک بحث ملی و مهم است. خوشبختانه این بار وزیر ارشاد این بحث را کاملاً قبول داشت و از طرف دیگر هم شهردار تهران بسیار مصمم است که در صورت اعلام تصمیم دولت، این موضوع وارد فاز اجرایی شود و لذا من امیدوارم این موضوع این بار نتیجه بدهد.