به گزارش پارس به نقل از کیهان، سایت دیپلماسی ایرانی با انتشار این تحلیل نوشت: تهران همواره بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی خود تاکید داشته و حسن روحانی رئیس دولت یازدهم نیز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران با ۵+۱ در دولت وی به صراحت تاکید کرد که ایران از حقوق هسته ای خود کوتاه نخواهد آمد.

این سایت فعال در حوزه دیپلماسی و نزدیک به دولت اضافه می کند: در آن سوی سکه هستند تحلیلگرانی که با استناد به این که اختلاف میان تهران با غرب بر سر مسئله غنی سازی اورانیوم امری نیست که به این سادگی حل شود ادعا می کنند که تهران بهتر است در یک گام اعتمادساز فعلا برنامه هسته ای خود در حوزه غنی سازی را برای دوره ای کوتاه متوقف کند. آنچه که این دسته هم فراموش کرده اند روزهایی است در فاصله ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۰۶ که ایران در اقدامی اعتمادساز غنی سازی اورانیوم خود را براساس پروتکل الحاقی پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی هسته ای متوقف کرد. البته که پروتکل الحاقی به تصویب مجلس نرسید اما نتیجه این تعلق هم عدم ارسال پاسخی مشخص از سوی آمریکا و متحدان غربی اش و البته تشدید تحریم ها علیه تهران بود. در نهایت هم ایران روند غنی سازی اورانیوم را از سر گرفت.

دیپلماسی ایرانی افزود: هافینگتن پست در روز ۳۱ نوامبر در گزارشی با اشاره به حق مسلم ایران برای غنی سازی اورانیوم در خصوص درخواست غرب از ایران برای گام های اعتمادساز نوشت چرا ایران باید پس از ۷ سال که نشانه ای از تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای این کشور در دست هیچ کس نیست همچنان گام اعتمادساز را بردارد؟ از سال ۲۰۰۶ تاکنون حداقل در دو گزارش برآورد اطلاعات ملی (۲۰۰۷ و ۲۰۱۱) تاکید شده است که ایران برنامه تسلیحاتی هسته ای ندارد. علاوه بر این آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش های فصلی از سال ۲۰۰۳ بارها تاکید کرده است که ایران مواد شکاف پذیر را برای مصارف نظامی تغییر شکل نداده است. علاوه بر این نتیجه گزارش های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا هم بر عدم تسلیحاتی بودن برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است» . یادآور می شود دکتر ظریف وزیر امور خارجه پریروز در مصاحبه با ایسنا گفت آمریکا مخالف غنی سازی در ایران نیست.

وی همچنین گفته است: ما حق غنی سازی را نه تنها غیرقابل مذاکره می دانیم بلکه هیچ ضرورتی برای شناسایی آن به عنوان یک حق نمی بینیم زیرا این حق غیرقابل استنکاف است و همه کشورها باید به آن احترام بگذارند. ما در مذاکرات نشنیدیم کسی خواهان توقف غنی سازی باشد. یادآور می شود مقامات آمریکایی نظیر اوباما، کری، شرمن، رایس و… بارها طی ۳ ماه اخیر به تلویح یا به تصریح اعلام کرده اند حق غنی سازی در ایران را به رسمیت نمی شناسند و تنها امکان دسترسی ایران به انرژی صلح آمیز را که به مفهوم خرید سوخت هسته ای از بازارهای بین المللی است می پذیرند.