به گزارش پارس به نقل از جام، سایت بی بی سی انگلیسی (BBC) در گزارشی از سوریه با عنوان" جهادگران بریتانیایی در سوریه چه کسانی هستند؟ " از حضور شهروندان انگلیسی در جنگ بر علیه بشار اسد خبر داده است و با بررسی ماهیت این افراد و ارتباطشان با تروریست های تکفیری القاعده نوشته است:

دبیر خانه M۱۵ در مورد تهدید تروریستی ناشی از شهروندان انگلیسی مبارز در سوریه هشدار داده است. اما این مردان جوان که برای مبارزه به جنگ یک کشور دیگر رفته اند چه کسانی هستند؟ اهداف بلند مدت آن ها چیست و آیا تهدیدی برای امنیت انگلستان به حساب می آیند؟

MI۵ می گوید تعداد جنگجویان بریتانیا در سوریه ۲۰۰ نفر است که با دیگر اروپاییان و عربستان سعودی، تونس و لیبی، حدود ۱۰ ٪ از نیروهای اپوزیسیون خارجی را تشکیل می دهند.

بی بی سی آگاه شده است که یک گروه شامل ۲۰ مرد جوان از انگلستان که در برابر نیروهای متحد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در نزدیکی آتما، مرز مشترک ترکیه می جنگند وجود دارد.

یکی از مردان، که خودرا" ابو مهاجر" می خواند، می گوید که او تربیت خوبی داشته است: « من در منطقه نسبتا خوب بزرگ شده ام. من در یک خانواده شایسته، صمیمی و تحصیلکرده پرورش یافته ام. همه افراد خانواده من فارغ التحصیل دانشگاه هستند. من از یک خانواده طبقه متوسط ​​محسوب می شوم. »

این شهروند انگلیسی فعال میان شورشیان سوری افزوده است: « خانواده من می دانند که من کجا هستم و چه می کنم؛ البته آن ها فقط مثل هر پدر و مادری، در مورد فرزند خود نگران هستند. من به دروغ به آن ها گفته ام این جا خطرناک نیست و هیچ کس نمی خواهد فرزند آن ها را دفن کند. »

بی بی سی از طریق یک روزنامه نگار مسلمان در سوریه از جهادگران [شورشیان] چند سؤال پرسیده است. آن ها به دلیل نگرانی از امنیت خود با ما به طور مستقیم یا از طریق اسکایپ گفت و گو نکردند. ما به هیچ وجه نمی توانیم هویت آن ها را تأیید کنیم!

آقای ماهر می گوید: « یکی از چیزهای جالبی که دیده ایم این بود که گروه های جهادی دیگر، مانند القاعده در مغرب اسلامی و الشباب در سومالی در مورد ما اطلاعیه ای صادر کرده اند: " گوش کنید، فراموش نکنید که ما نیز نیاز به جنگجویان خارجی داریم، همه به سوریه نروید. " »

او می گوید منابع اطلاعاتی به او گفته اند که بسیاری از جهادگران [شورشیان] انگلیسی تحصیلات دانشگاهی و ریشه پاکستانی دارند. »

به بی بی سی گفته شده است که تا ۲۰ نفر از جامعه سودان و چند سوریه ای از انگلستان برای مبارزه به سوریه رفته اند.

نگرانی مقامات بریتانیایی از این است که چگونه بسیاری از گروه های جهادی، به تروریسم مرتبط شده اند.

ریچارد بارت، افسر اطلاعاتی که اخیرا با سازمان ملل متحد در مبارزه با تروریسم همکاری می کرده، می گوید به احتمال زیاد اکثریت آن ها تروریست هستند: " بسیاری از گروه های شورشی با نگاه محتاطانه، از جنگجویان خارجی هستند، زیرا آنها فکر می کنند به این وسیله از کنترل خارج می شوند. " »

« بسیاری از جنگجویان خارجی به تروریسم گرایش دارند و القاعده مردم را برای پیوستن به خود تشویق می کند. »

کمیته اطلاعات و امنیت در گزارش سالانه خود به پارلمان بریتانیا، دخالت ساکنان انگلستان در سوریه را برای زمانی که آن ها به انگلستان بر می گردند، به عنوان تهدید قابل توجهی دانسته است اما رئیس سر مالکوم ریفکیند، می گوید هر کس که برگردد، افراطی نخواهد بود. »

او می گوید: " برخی از کسانی که صرفا به دلیل احساسات قوی در مورد سوریه رفته اند، ممکن است در رابطه به کشورهای دیگر از جمله انگلستان دیدگاه های افراطی نداشته باشند. »

وی افزود: « اما ما باید همه چیز را در نظر داشته باشیم. این امکان وجود خواهد داشت کهآن ها به دنبال استفاده از تجربه شان در سوریه برای اقدامات بیشتر تروریستی در این کشور باشند. برای آن باید آماده بود. "