به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، « دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل اعلام کرد که دولت « برازیلیا» سامانه ایمیل امن را به وجود آورده است تا از این طریق ارتباطات مقامات رسمی را در مقابل جاسوسی آمریکا و کشورهای دیگر مورد محافظت قرار دهد.

روسف در یک پیام توییتری ضمن اعلام این خبر گفت: ما به امنیت بیشتری نیاز داریم تا از جاسوسی احتمالی از پیام هایمان جلوگیری کنیم.

به دنبال افشاگری های « ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا مبنی بر جاسوسی این نهاد امنیتی از ارتباطات ایمیلی روسف و دیگر مقامات برزیلی، روسف به سرویس پردازش داده های فدرال (SERPRO) دستور داد تا سامانه ایمیل امن را در سراسر دولت فدرال اجرا کند.

این سازمان که تحت نظارت وزارت دارایی برزیل فعالیت می کند سامانه های امن برای اظهارنامه های مالیاتی به وجود می آورد و همچنین گذرنامه های جدید ایجاد می کند.

این اقدام برزیل بعد از آن صورت گرفته است که روسف آشکارا جاسوسی آمریکا و کانادا علیه سازمانهای دولتی برزیل را محکوم کرد.

دیلما روسف با اشاره به این سامانه جدید تصریح کرد: این اولین گام در جهت گسترش حریم خصوصی و مصونیت پیام های اینترنتی مقامات رسمی به حساب می آید.

روسف بعد از آنکه ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل علیه سازمان های اطلاعاتی آمریکا اعتراض خود را مطرح کرد و دیدار رسمی خود به واشنگتن را لغو کرد، تصریح کرد که برزیل در ماه آوریل سال آینده میلادی میزبانی کنفرانس ملی درباره حاکمیت اینترنت را برعهده خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، در ماههای اخیر، رسانه های برزیل اسنادی را فاش کردند که نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریکا از ارتباطات رسمی روسف، مشاوران نزدیک به وی و همچنین شرکت نفت « پتروبراس» برزیل جاسوسی کرده اند.