به گزارش پارس به نقل از مهر، تیرماه سال ۹۱ شبکه خبری العربیه که با هزینه های عربستان حمایت می شود اعلام کرد که پادشاه عربستان شاهزاده بندر بن سلطان را به عنوان رئیس اطلاعات عربستان منصوب کرد و مقرن بن عبدالعزیز را از سمت رئیس اطلاعات عربستان برکنار کرد. چندی بعد هدف عربستان از این جابجایی روشن شد.

چندی بعد و در روزهایی که موج بیداری اسلامی در کشورهای عربی می رفت تا دامن عربستان را هم بگیرد مجله « نیشن» طی مقاله ای مبسوط به نقش شاهزاده بندر پرداخت و نوشت باید شناخت بهتری از شاهزاده بندر داشت که به صورت مهمترین سیاستمدار ماکیاولی در آمده است و رهبری تلاش های عربستان را به عهده دارد.




بندر بن سلطان به عنوان مهره اصلی عربستان برای مقابله با موج بیداری اسلامی شناخته می شود


در واقع نکته در اینجا بود که با آغاز موج بیداری اسلامی در  کشورهای عربی و به خطر افتادن منافع و موجودیت حاکمیت ریاض در سایه انقلاب های عربی، بندر به عنوان مهره اصلی مقابله با این موج مردمی انتخاب شد، نشریه دیگری هم می نویسد که بندر بن سلطان در سفری به مسکو از پوتین می خواهد که دست از حمایت سوریه بردارد. او به پوتین می گوید: » ما می توانیم امنیت بازی های المپیک که سال آینده در روسیه برگزار خواهد شد را تضمین کنیم (به شرطی که با روسیه به توافق برسیم) . ما نمی خواهیم با روسیه در مورد نفت و گاز رقابت کنیم. ما حاضریم که میلیارد ها دلار در روسیه سرمایه گذاری کنیم، و با روسیه در مورد ثبات قیمت نفت همکاری کنیم، به شرطی که روسیه- خصوصاً در شورای امنیت سازمان ملل- دست از حمایت از سوریه بردارد. در مورد ایران هم بخاطر برنامه هسته ای آن و نقشش در سوریه ما خواهان رسیدن به توافق با روسیه هستیم. هر توافقی بین ما برای غرب هم قابل قبول خواهد بود»

پوتین در پاسخ او می گوید: دوستی روسیه با ایران قرن ها به عقب بر می گردد. ایران همسایه روسیه است، و روسیه از تلاش ایران برای تولید سوخت برای رآکتور هسته ای حمایت می کند. روسیه ۱۰ سال است که آگاه هست که تروریست های چچن توسط عربستان حمایت می شوند. روسیه معتقد است که سوریه راه حل نظامی ندارد.


او با سفری به مسکو از پوتین می خواهد دست از حمایت سوریه و انرژی صلح آمیز هسته ای ایران بردارد

فارس به نقل از شبکه خبری المنار می نویسد:   در سال ۲۰۰۶ خبری از دیدار محرمانه بین ایهود اولمرت نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی و بندر بن سلطان آل سعود، سفیر سابق عربستان در واشنگتن در هتلی در بخش غربی قدس فاش کرده بود که این دیدار  در اوج حملات اسرائیل به خاک لبنان و مبارزات حزب الله  صورت گرفت.

خبرگزاری رویترز هم در نوشته ای به نقش بندر در روابط ایران و عربستان پرداخته و می نویسد که عربستان که ایران را رقیبی برای نفوذ خود در منطقه می داند، با حمایت از مخالفان دولت سوریه و تلاش برای سرنگونی بشار اسد به مواجهه به طرح های ایران نه فقط در سوریه، بلکه در تمام کشورهای عربی پرداخته است. پیشتر افشای اسناد محرمانه دیپلماتیک آمریکا، نشان داده است که ملک عبدالله تا چه حد مشتاق اقدام نظامی آمریکا علیه ایران است. در یکی از این اسناد، فرستاده عربستان از واشنگتن می خواهد که برای پایان دادن به تهدیدات هسته ای تهران، " سر مار را قطع کند

چندی پیش در حاشیه انتشار اخباری درباره سفر روحانی به عربستان، برخی سایت ها از دلایل لغو این سفر هم نوشتند. در این مقطع باز نام بندر بن سلطان به میان آمد. سایت های خبری نوشتند: « منابع آگاه عربی در این زمینه معتقدند که شرط بسیار سنگین ایران برای سعودی ها، عامل اصلی انجام نشدن چنین سفری است. این منابع تأکید کرده اند ایران از عربستان خواسته برای حسن نیت جهت پیشبرد امور، بندر بن سلطان را از سمت رئیس سازمان اطلاعات این کشور بردارد، چرا که وی مسبب همه قتل ها، ویرانی ها و خون هایی است که در منطقه ریخته می شود. با توجه به نقش مخرب عربستان در منطقه، شامل مسلح کردن گروه های تروریستی در عراق، سوریه و لبنان، حمایت از گروه های تروریستی در ایران، لزوم برکناری بندر بن سلطان برای شروعی دوباره در روابط تهران ریاض ضروری به نظر می رسد و این مسأله برای ایران به عنوان ابرقدرت منطقه و کشوری که در تلاش برای ثبات در منطقه است، اهمیت دارد» .

عربستان به واسطه بندر بن سلطان از تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا ابراز ناراحتی می کند


بعد از تماس تلفنی که روحانی و اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا داشتند الخبرپرس گزارش داد؛ « بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی که طرحهای وی در سوریه با تلاشهای دیپلماتیک بین المللی روسیه و ایران به بن بست رسیده، هرگز خواهان بهبود روابط میان ایران و آمریکا نیست و از تماس تلفنی اخیر اوباما با روحانی که به درخواست رئیس جمهور آمریکا انجام شده بود، خرسند نیست.

همین اثنا البته خبری هم از حضور این شخصیت مرموز در ایران  منتشر شد که بلافاصله تکذیب شد. ادعا شده بود در این سفر که به صورت مخفیانه انجام شده است بندر بن سلطان درخواست ملاقات با برخی مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته است اما این درخواست رد شده است. خبر حضور این مقام عربستانی درایران از سوی یک منبع مطلع در سفارت ایران در عربستان تکذیب شد اما آن طرف او به عامل دو بهم زنی بین ایران و عربستان تبدیل شده و با نفوذی که در دربار پادشاه عربستان دارد مخالف بهبود رابطه بین این دو کشور است