به گزارش پارس به نقل از فارس، اقدامات و عملکردهای اخیر « بندر بن سلطان» دبیر مجلس امنیت ملی عربستان و رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی این کشور اعتراض شاهزادگان جوان خاندان آل سعود را در بر داشت که این امر زمینه بروز اختلافات جدید در خاندان آل سعود را بوجود آورده است.

در پی ناکامی بندر بن سلطان در حمایت از تروریست ها و براندازی حکومت سوریه و پس از آن عدم موفقیت در تحریک آمریکا برای برافروختن جنگ علیه سوریه، ۱۷ نفر از شاهزادگان متنفذ آل سعود شکایتی تنظیم و به دفتر پادشاهی عربستان سعودی، تحویل داده اند.

در عربستان سعودی مسئول دفتر ملک عبدالله تصمیم گیر اصلی حکومت می باشد. با توجه به وخامت وضع جسمی ملک عبدالله و کسالت « سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی، این شاهزادگان اعتراض خود را بدین شکل مطرح کردند.

بندر بن سلطان، از چهره های بسیار مهم و سرنوشت ساز عربستان سعودی در تحولات امنیتی منطقه به شمار می رود که مجموعه تلاش ها و لابی گری های وی جهت پیشبرد اهداف و منافع سعودی در روند بی وقفه تحولات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به ویژه بحران کنونی سوریه دچار ناکامی های متعددی شده است.

بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود یکی از اعضای اصلی خاندان آل سعود است. وی از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ به مدت ۲۲ سال سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود و بعد از آن به عنوان دبیر شورای امنیت ملی این کشور انتخاب شد و در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱۲ از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز به عنوان دبیرکل آژانس اطلاعاتی این کشور معرفی شد.

هیچ سفیر عرب یا شاید هیچ سفیری تا به حال به اندازه شاهزاده بندر در واشنگتن نفوذ نداشته است. فعالیت های دیپلماتیک شاهزاده بندر در سال ۱۹۷۸ زمانی آغاز شد که وی با موفقیت با اعمال نفوذ در کنگره آمریکا آنها را ترغیب کرد تا فروش جنگنده های « اف ۱۵» به عربستان سعودی را به تصویب برساند.

بندر در مدت طولانی که مسئولیت سفیر این کشور در آمریکا را بر عهده داشت، با ۵ رئیس جمهور آمریکایی، ۱۰ وزیر امور خارجه این کشور، ۱۱ مشاور امنیت ملی آمریکا، ۱۶ جلسه کنگره آمریکا و صدها سیاستمدار دیگر آمریکایی رابطه برقرار کرده است.

شاهزاده بندر با چندین رئیس جمهور آمریکایی به ویژه « جرج بوش» پدر و پسر وی « جرج دبلیو بوش» روابط نزدیکی برقرار کرد و رابطه وی با « جرج بوش پسر» به اندازه ای نزدیک بود که نام مستعار وی « بندر بوش» شد.

شاهزاده بندر تا اندازه ای رابطه نزدیکی با « جرج بوش پدر» ، « جرج بوش پسر» و اعضای ارشد دولت بوش از جمله « جیمز بیکر» ، « دیک چنی» ، ژنرال « کالین پاول» برقرار کرد که وی جزئی از دولت آمریکا محسوب می شد.

بندر در دوران سفارت خود به کاخ سفید راه پیدا کرد و گفته می شود که وی اولین سفیر سعودی در آمریکاست که از جزئیات امنیتی وزارت امور خارجه آمریکا مطلع بود.