به گزارش پارس به نقل از ایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان مصاحبه خود با شبکه خبری ای بی سی گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از بشار اسد، همتای سوری خود حمایت می کند و روسیه با ارزش های آمریکا در سوریه هم سو نیست.

وی در مصاحبه تلویزیونی در برنامه" این هفته" گفت: پوتین رویکرد متفاوتی در قبال دولت اسد دارد. اما آنچه که من به صورت مستقیم به پوتین گفتم این است که ما هر دو منافعی در جلوگیری از ناآرامی و تروریسم در سوریه داریم. اوضاع در سوریه هم اکنون غیر قابل دفاع است. تا زمانی که اسد بر سر قدرت است، سوریه درگیر ناآرامی خواهد بود.

با وجود آنکه اوباما از اسد خواسته تا قدرت را کنار بگذارد، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده که به دنبال استفاده از نیروی نظامی برای به دست آوردن این روند و عزل اسد از قدرت نیست. به گفته وی، ایمن کردن تسلیحات شیمیایی سوریه در اولویت قرار دارد.

روسیه و آمریکا در یکی از اقدامات متشرک خود برای کنترل تسلیحات توافق کردند تا تسلیحات شیمیایی دولت سوریه را تحت کنترل درآورده و تمام تجهیزات ساخت و تولید این تسلیحات در سوریه را از میان ببرند. در این توافق همچنین آمده در صورتی که دولت اسد از این توافقنامه تبعیت نکند، با مجازات مواجه می شود.

اوباما در یک بیانیه مکتوب در پی امضای این توافقنامه نوشت، جهان انتظار دارد که سوریه به تعهدات خود برای واگذاری زرادخانه تسلیحات شیمیایی اش پایبند بماند.

وی با هشدار در مورد اینکه آمریکا خود را برای انجام اقدامی در قبال دولت سوریه آماده کرده، هشدار داد، اقدامات بیشتری باید انجام گیرد تا این تسلیحات منهدم شوند.

این در حالی است که نتایج جدیدترین نظرسنجی ها نشان می دهد که تعداد کمی از آمریکایی ها موافق حمله نظامی علیه سوریه هستند. حتی اکثر نظامیان آمریکایی نیز با هرگونه اقدام نظامی مخالفند.

اوباما دستور داده بود تا آمریکا خود را برای انجام حملات هوایی علیه سوریه آماده کند اما به جای آن تصمیم گرفت تا از کنگره برای اجرای این کار مجوز دریافت کند.

مصاحبه اوباما روز جمعه ضبط و روز یکشنبه پخش شد.