به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر، چارچوب این مذاکرات تنظیم قطعنامه ای در شورای امنیت است که بر اساس آن باید سلاح های شیمیایی سوریه تحت کنترل بین المللی قرار گیرد.

 


براساس گزارش ها، روسیه طرح خود درباره قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی را درآستانه نشست میان دیپلمات های ارشد مسکو و واشنگتن در ژنو، به آمریکا ارائه داده است.

 


رییس جمهور روسیه  تاکید کرد: این طرح در صورتی اجرا می شود که آمریکا و متحدانش از کاربرد زور علیه سوریه خودداری کنند.
دمشق طرح پیشنهادی مسکو را برای قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی پذیرفته است.

 


نمایندگان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم روز چهارشنبه، نشستی را برای بررسی طرح هایی به منظور قرار گرفتن تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان ملل، برگزار کردند.

 

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست دیروز نتوانستند در خصوص بحران سلاح شیمیایی در سوریه به توافق برسند و این نشست بدون نتیجه پایان یافت.
 

 

یک دیپلمات درسازمان ملل که نامش فاش نشده است، به « رویترز» گفت که این گفت وگو « کمک کرده است تا سنگ بنای دیدار روز پنجشنبه (امروز) میان وزیران خارجه آمریکا و روسیه چیده شود. »

 


یک مقام سیاسی دیگر نیز گفت: « به نظر می رسد همه می خواهند برای دیدار کری و لاوروف (وزرای خارجه آمریکا و روسیه) فضایی باز کنند. »
رییس جمهور آمریکا که در هفته های اخیر همواره سوریه را به حمله نظامی تهدید کرده است، اعلام کرد: اگر اظهارات سوریه واقعی باشد حمله برنامه ریزی شده به این کشور می تواند ملغی شود.

 

 

وی همچنین از کنگره امریکا خواست رای گیری درباره مجوز این حمله را به تعویق بیاندازد.
در این حال دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی این سازمان ابراز امیدواری کرد: پیشنهاد روسیه درباره امحاء تسلیحات شیمیایی سوریه به زودی در شورای امنیت مطرح و تصویب شود.

 

 

بان کی مون با اذعان به شکست سازمان ملل در پایان دادن به بحران سوریه، تأکید کرد : از پیشنهاد روسیه و تصمیم آمریکا برای بررسی راه حل سیاسی در سوریه استقبال می کند.
کشورهای غربی به ویژه نمایندگان آمریکا و فرانسه در این نشست تلاش کردند دولت سوریه را مقصر حملات شیمیایی سی ام مرداد معرفی کنند.

 


نماینده فرانسه با تکرار اتهام ها علیه  سوریه مدعی شد: نباید در شرایط بحران جهان، از حق وتو استفاده شود. نماینده روسیه که کشورش یکی از پنج عضو دارای حق وتوی شورای امنیت است در پاسخ به این سخنان تصریح کرد: نمی توانیم با دخالت نظامی در سوریه به نام اقدام بشردوستانه موافقت کنیم زیرا بحران سوریه فقط با گفتگو حل و فصل می شود.

 


فرانسه از قبل پیش نویس قطعنامه ای را تدوین کرده است که در آن توسل به فصل هفتم منشور سازمان ملل در صورت عدم همکاری سوریه پیش بینی شده است.


این فصل استفاده از زور را مجاز می شمارد. با این حال روسیه اشاره کرده که این پیش نویس یا هر پیش نویسی که دولت سوریه را به خاطر استفاده از سلاح های شیمیایی متهم کند، قبول نخواهد کرد