به گزارش پارس به نقل از کیهان، الاخبار با اشاره به انفجار خودروهای بمب گذاری شده در حومه شیعه نشین بیروت، هدف قرار گرفتن دو مسجد اهل سنت در شهر طرابلس لبنان توسط بمب گذاران، متهم شدن ارتش سوریه به ارتکاب حمله شیمیایی به یکی از محلات حومه دمشق، خنثی شدن یک عملیات سری ارتش اسرائیل در مرز لبنان توسط حزب الله و… می نویسد: بندر بن سلطان شاهزاده سعودی در رأس برخی تلاش ها برای تغییر معادله قدرت در منطقه قرار دارد. همانند اسرائیل، بندر بن سلطان از منادیان دیرین مهار نفوذ ایران و سوریه در منطقه و خلق یک « خاورمیانه جدید» به سبک نومحافظه کاران آمریکایی بوده است و این موضع، در مقاطعی، هزینه هایی را هم به او تحمیل کرده است.

الاخبار به یک سند منتشره در سایت ویکی لیکس مربوط به سفارت آمریکا در سال ۲۰۰۷ استناد کرد که در آن آمده است: « ما همچنین شواهد دست اولی از تنش های درون خانوادگی (در درون خانواده سلطنتی سعودی) نسبت به سیاست کشور در قبال اسرائیل به دست آورده ایم. بعضی از شاهزادگان، خصوصا بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، مشاور امنیت ملی سعودی، ظاهرا برای ارتباط نزدیکتر با اسرائیل تلاش می کنند. بندر اکنون ایران را خطری بزرگتر از اسرائیل می بیند. »


الاخبار همچنین به سفر ناکام بندر بن سلطان به روسیه و دیدار با پوتین اشاره کرد که وی در آن سفر اعتراف کرده از تروریست های چچنی حمایت می کند اما تضمین می دهد که « المپیک زمستانی در شهر سوچی سواحل دریای سیاه) با امنیت کامل برگزار شود!


روزنامه لبنانی « بندر بن اسرائیل» را از عوامل سرازیر شدن تروریست ها و گروه های مسلح تکفیری به سوریه ارزیابی کرد و افزود: در دهه ۱۹۶۰ بندر بن سلطان در تجهیز مجاهدین در مقابل روسیه در افغانستان به سی آی ای کمک کرده بود، البته آن گروه از مجاهدین که بعدها به ستون فقرات طالبان و القاعده تبدیل شدند. حالا این شاهزاده سعودی با عرضه کمک های مالی، تسلیحاتی و آموزشی به همان پیکارجویان درصدد احیای نقش سابق خود است.
به گفته یک تحلیلگر در بیروت « این پیکارجویان که اکثرا به لحاظ ایدئولوژی با القاعده همسو هستند، امروزه بسیار عمل گرا شده اند. آنها حاضرند از سعودی ها (که قبلا دشمن تلقی می شدند) کمک های مالی، امکاناتی و تجهیزاتی دریافت کنند.


الاخبار از « بندر» به عنوان فرانکشتاین یاد کرد و افزود: سعودی ها برای مجازات حزب الله و تضعیف متحدان منطقه ای آن متحدین خود در لبنان را فعال کرده اند تا با بحران آفرینی روزانه، نقش حزب الله در لبنان را تضعیف کنند. یک راه ساده برای تحقق این هدف، تنش آفرینی فرقه ای در جامعه چند مذهبی لبنان است، ترفندی که سعودی های وهابی در آن ید طولایی دارند. ایجاد مناقشه بین اهل سنت و شیعیان با استفاده از خشونت های حساب شده، برای سعودی ها به راحتی بازی های کودکانه است، چنانچه طی سال های اخیر در تحریک خشونت های مرگبار فرقه ای در عراق تبحر وافری کسب کرده اند.


براساس این گزارش بندر بن اسرائیل در سفر به روسیه، پیشنهاد رشوه مانند خرید ۱۵ میلیارد دلار تسلیحات روسی در ازای تغییر موضع نسبت به سوریه را مطرح کرد که مورد موافقت پوتین واقع نشد.
از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس فاش کرد: استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه غوطه شرقی که به کشته شدن حدود ۸۰۰ نفر منجر شد و قدرت های غربی نظام سوریه را به استفاده از آن متهم کردند، ناشی از سوءاستفاده از افراد مسلح از موادی بود که عربستان سعودی در اختیار آنها قرار داده بود.


« دیل کفالیک» خبرنگار آسوشیتدپرس در خبری تاکید کرد: « برخی افراد مسلح از طریق بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سلاح شیمیایی دریافت کردند و آنها بودند که این حمله را انجام دادند. »