به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سازمان برنامه و بودجه نخستین بار در ایران در سال ۱۳۲۷همزمان با تصویب برنامه هفت ساله عمرانی اول با نام سازمان برنامه پایه گذاری شد. وظیفه این سازمان نظارت و مراقبت در اجرای برنامه بود و تحت نظر یک شورای عالی یک هیات نظارت و یک مدیر عامل فعالیت می کرد.

اما سازمان برنامه و بودجه در تیرماه سال ۱۳۷۹ با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام و از این ادغام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشکیل شد. در سال ۱۳۸۶ نیز شورای عالی اداری در یکصد و سی و سومین جلسه خود، در راستای تحقق چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و سیاست های کلی نظام و برنامه چهارم توسعه و به منظور حسن اجرای اصول ۶۰،۱۲۴ و ۱۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اجرای مفاد ماده ۱۵۴ برنامه چهارم توسعه تصویب کرد که معاونت نظارت و هماهنگی بر سیاست های اقتصادی و علمی معاون اول رییس جمهور، معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و موسسات وابسته آن، با تمام وظایف و اختیارات و مسئولیت ها و دارایی و تعهدات و اعتبارات و امکانات و نیروی انسانی، ادغام و با عنوان دو معاونت به نام های" معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور" و" معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور" فعالیت می کنند.

اما درباره احیا مجدد این سازمان دکتر محمد کردبچه با بیان این که هنوز در بسیاری از قوانین نام سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود دارد و تغییری صورت نگرفته است، تصریح کرد: احیا مجدد این سازمان با مصوبه شورای عالی اداری ممکن خواهد بود و بعید به نظر می رشد که به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز باشد.

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به این که برای ایجاد مجدد این سازمان باید تغییرات تشکیلاتی صورت بگیرد، اضافه کرد: تشکیلات قبلی به هم ریخته و کارکردشان متفاوت شده است، به طوری که دفاتر بخشی که در سازمان مدیریت فعالیت می کردند به معاونت بودجه و برنامه ریزی تغییر یافته اند.

کردبچه با اشاره به این که با تغییر اسم تشکیلات اصلاح نمی شود، اظهار کرد: آن چه که اهمیت دارد استفاده از نیروهای متخصص و کارشناس در بدنه یک سازمان است.

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بیان این که پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی برخی از کارشناسان این سازمان بازنشسته شدند و برخی خودشان از کار کناره گیری کردند، تصریح کرد: اگر بنا باشد این سازمان مجددا ایجاد شود، باید از نیروهای متخصص و کارآمد در بدنه آن استفاده شود تا این سازمان باز هم بتواند در اقتصاد کشور نقش ایفا کند.

وی همچنین به اهمیت و قدرت این سازمان اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته حرف اول در مورد مسائل اقتصادی کشور را این سازمان می زد و نقش مهمی در تصمیم گیری ها داشت، همچنین دبیرخانه شورای عالی اقتصاد نیز در این سازمان بود و بسیار فعال تر عمل می کرد.

به گفته او اکنون تصمیمات اقتصادی کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی گرفته می شود.