به گزارش پارس به نقل از مهر؛ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قرار است ۲۴ خردادماه در سراسر کشور برگزار شود؛ برای این انتخابات نامزدهای مختلفی اعلام کاندیداتوری کرده اند و وعده های بسیاری داده اند.

در ذیل به مهمترین وعده های کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری اشاره می شود:

یحیی آل اسحاق: اگر رییس جمهور شوم نظام بانکی کشور را متحول خواهم کرد/ رئیس جمهور شوم دور بانک مرکزی دیوار بتنی می کشم/ بداخلاقی ها باید اصلاح شود/ مملکت با شعار اداره نمی شود و ریز برنامه می خواهد/ مدل اقتصاد اسلامی باید در کشور ایجاد شود که برای پیشرفت و عدالت مدل دولت - ملت را باید در اقتصاد اجرایی کرد.

محمدحسن ابوترابی فرد: باید وابستگی بودجه به نفت را به حداقل برسانیم/ باید همچنین هزینه های جاری کشور را کاهش دهیم و تسهیلات بانکی را به سمت تولید هدایت کنیم/ نقش دولت را در رسیدن به وفاق بی بدیل می دانم.
روح الله احمدزاده کرمانی: رفع مشکلات معیشتی مردم، کاهش گرانی ها و تورم در کشور از مهم ترین برنامه های دولت در صورت پیروزی ام در انتخابات است/ استراتژی توسعه صنعتی را از صنایع بالادستی به میان و پایین دستی تغییر می دهم/ با اصلاح قانون مستاجر و مالک و هدایت پول های مردم به بازارهای پولی اجاره بهای مسکن را در کشور کاهش می دهیم.

کامران باقری لنکرانی: محوری ترین برنامه ی ما عدالت است/ رسیدگی به اقشار ضعیف و دهک های پایین جامعه یکی از فوری ترین اقدامات دولت در عرصه اقتصاد است/ نظام پولی کشور احتیاج به اصلاح دارد/ فوری ترین اقدام در عرصه اقتصاد توجه به وضعیت اقتصادی ۵ دهک پایین تر جامعه از نظر درآمدی است.

محمد رضا باهنر: سازمان برنامه و بودجه را احیاء می کنم/ برخی کارهای دولت کنونی را ادامه می دهم/ در رابطه با مسائل، باید برنامه جامع داشته باشیم/ هدفمندی یارانه ها باید ادامه پیدا کند/ سفرهای استانی را ادامه می دهم البته نه به این شکل که الان اجرا می شود/ کابینه آینده حتما باید با مشورت مجلس تشکیل شود.

مصطفی پورمحمدی: برنامه ام را تدوین کردم و با یک سبک جدیدی از شعار و هدف در انتخابات ریاست جمهوری حضور یافته ام/ شعار دولت من قانون، تولید و اشتغال است/ محور فعالیت هایم اخلاق مداری است/ یارانه اقشار محروم باید تقویت شود/ بیش از ۲۰ میلیون نفر در کشور باید یارانه ای بیش از آن چه که الان می گیرند دریافت کنند/ کمک به روحانیت از آن مواردی است که هزینه کردن برای آن مزایا و منفعت زیادی برای جامعه دارد.

غلامعلی حدادعادل: اولویت بنده اقتصاد و سیاست خارجی خواهد بود/ بنده معتقدم دولت آینده باید اعتماد جامعه را به عقلانی بودن تصمیم گیری ها جلب کند و این اعتماد تقویت شود.

محسن رضایی: اگر رییس جمهور شوم سربازی حرفه ای را جایگزین سربازی اجباری خواهم کرد/ به کشاورزان یارانه سبز می دهیم/ با رشد و توسعه بخش های دیگر کشور می توان ناپایداری اقتصادی موجود را تا حد زیادی از بین برد/ در کشور باید فعالیت هایی انجام شود که در مرحله اول در افزایش درآمد مردم تاثیرگذار باشد/ برای اینکه بیکاری و گرانی را حل کنیم همه امکانات موجود است اما باید شرایط استفاده از این امکانات ایجاد شود/ نقطه آغاز حل مشکل اقتصاد ایران، مدیریت صحیح است تا با آن بتوان در شرایط مختلف مشکل ایران را حل کنیم.

حسن روحانی: اگر کسی به دلیل واهی از دانشگاه رفته و به خدمتش پایان داده شده است، حتما باید برگردد و این یک وظیفه است/ ممکن است از مدیران گذشته هم استفاده شود اما اگر مدیری شایسته تر باشد، باید از افراد جدیدتر هم بهره گرفت. پس باید ترکیبی از باتجربه ها و نیروهای جوان داشته باشیم و شایسته سالاری در همه جا حاکم باشد/ اصطلاح دانشجوی ستاره دار را کنار می گذاریم/ دانشجو باید در فعالیت های علمی و سیاسی خود آزاد باشد/ نباید خط قرمزها را گسترده کرد و اگر کسی واقعا از خط قرمز عبور کرد، باید در دادگاه صالح مورد رسیدگی قرار گیرد/ اصلاح طلب یا اصولگرا یا هر جناح و حزب قانونی باید همه مطالبات به حقشان مورد رسیدگی قرار بگیرد پس فرقی وجود ندارد و باید آزادی عمل به همه جناح ها و گروه ها بدهیم تا احساس تساوی بوجود بیاید و در عمل عدالت ایجاد شود/ در بخش اقتصاد، اساس رونق تولید است، چون تا در کشور تولید رونق نگیرد، موانع برداشته نمی شود و به اشتغال پایدار نمی رسیم. پس اشتغال پایدار در کنار رونق و رشد تولید است/ البته سیستم حمایتی در کنار رونق کسب و کار باید ایجاد شود و بیمه نیز گسترش داده شود و حتی بیمه بیکاری هم مدنظر قرار گیرد چون دولت باید قشر آسیب پذیر را حمایت کند.

علیرضا زاکانی: نکته ای که مورد توجه بنده و دولت احتمالی من است رفع فساد در جامعه است و ما باید بدانیم که متاسفانه این فساد وجود دارد و نباید چشم خود را بر مشکلات ببندیم/ استقلال طلبی ازدیگر ضرورت های دولت من خواهد بود/ باید در حوزه های اقتصادی و سیاسی و برخورد با مفاسد با اصلاح طلبی روش جدیدی را ارائه کنیم/ باید با استفاده از ظرفیت های نظام و حضور خواص اهل حق و بصیرت به سوی تحقق آرمان های امام و انقلاب پیش برویم/ با توجه ویژه به فرهنگ و نظام ارزشی برگرفته از اسلام ناب می توانیم موضوعات اصلی کشور مانند اشکالات اقتصادی را مرتفع نماییم/ نگاه مدنظر ما گفتمان پیشرفت اسلامی و نقشه راه مبتنی بر اصول که زیرساخت های اساسی کشور در مورد فرهنگ را به کار گیریم و برخلاف الگوی غربی که همه زیرساخت های مجامع خود را در اقتصاد می بیند، ما توجه ویژه به فرهنگ و تحول در حوزه فرهنگ داریم و به جامعه، انسان و عناصر موثر در خلقت متفاوت است/شایسته سالاری یک اصل است و باید طبق فرآیند صورت پذیرد/حفظ اصولگرایی، تحول و ایجاد کارآفرینی از اولویت های اصلی من است.

حسن سبحانی: دولت « قانون» با گفتمان « مبانی و اصول قانون اساسی» ، بر آن است تا اقتصاد را عاری از ربا کند، قانون گرایی را که حتی قبح اعلان بی اعتنایی به آن زائل شده احیا کند، عدالت را از طریق آگاهی و وقوف عمومی بر لزوم جستن حقوق تکوینی و تشریعی خودشان محقق سازد.

محمد سعیدی کیا: از تمام کسانی که وفادار به ولایت فقیه بوده، قانون اساسی را قبول داشته باشند و به ارزش های انقلاب اسلامی نیز پایبند باشند در کابینه ام استفاده خواهم کرد/ دانشگاه ها باید حق داشته باشند اساتید را خود انتخاب کنند/ باید اختیار بیشتری به هیات امنای دانشگاه داده شود/ هیچگاه به اجبار نمی توان افراد را به حجاب وادار کرد و اگر این امر فرهنگی با اجبار انجام شود دیگر عفاف معنا نخواهد داشت/ برای نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه باید همه دستگاه های فرهنگی به خصوص صدا و سیما دست به کار شوند؛ از طرفی شخصیت افراد در خانواده و مدرسه شکل می گیرد که ارزش ها باید در این مراکز نهادینه شود/ بر این اعتقادم که باید جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد مستقل احیا شود.

محمد شریعتمداری: در صورت رئیس جمهور شدن با همه توان وضعیت میرحسین و کروبی را پیگیری می کنم و قطعا گام های مؤثری برخواهم داشت/ ساختار دیپلماسی کشور باید تغییر کند و از همه ظرفیت ها و توان نیروهای نخبه و دلسوز استفاده کنیم نه اینکه نیروهایی که نظام برای آن ها هزینه کرده و امروز صاحب تجربه و دانش هستند به بهانه های مختلف دور انداخته شوند/ کابینه اعتدالی تشکیل میدهم.

محمدرضا عارف: ما می توانیم ارز را تک نرخی کنیم و این نرخ با ثبات ادامه پیدا می کند/ باید اندوخته های مردم را به سیستم بانکی و سرمایه های ایرانیان خارج از کشور را به داخل برگردانیم/ باید از همه فکرها استفاده کرد و کابینه توان مند داشت/ باید به سمت کارآفرینی برویم.

ارسلان فتحی پور: مطابق سند چشم انداز ۲۰ ساله و در جهت ارج و قرب دادن به علم، پارلمان اقتصاددانان کشور را شکل خواهم داد/ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را برای تدوین برنامه های دقیق و نظارت بر حسن اجرای برنامه ها احیا خواهم کرد/ در تعیین وزرا و کابینه خود نیز از نظرات تمام مشاوران و تشکل های صنفی و بخش خصوصی و اقتصادی استفاده خواهم کرد.

قالیباف: اولویت اصلی اقتصاد ما خروج از این نابسامانی بزرگ و بازگرداندن آرامش و ثبات است؛ اقتصاد ما نیازمند یک تحول است همان نکته ای که مطرح کردم، که اگر بنده توفیق خدمت پیدا کردم به مردم قول دادم که ظرف دو سال آرامش و ساماندهی لازم را در اقتصاد تحقق ببخشم؛به این معنا که هم کسی که شش درخت و دو گاو دارد بفهمد چه می کند و هم کسی که میلیاردها ثروت دارد بداند که در کشور چه کاری انجام دهد.

مصطفی کواکبیان: تقدیم لایحه مبارزه با مفاسد اقتصادی به مجلس از اولویت های برنامه من برای ریاست جمهوری است/ قانونمداری نیز یکی از الزاماتی است که باید در کشور پیاده شود

منوچهر متکی: اعتقاد به ولایت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اولویت کارم در ریاست جمهوری است/ با توجه به سابقه و حضور من در همه دولت ها و حضور در دیگر کشورها، نقاط ضعف و قوت را به خوبی می دانم و راه های پیشرفت کشور را می شناسم.

صادق واعظ زاده: دانشجویان باید از فشار شهریه و مقررات خشک آزاد شوند/ راه حل تورم و بیکاری، رونق تولید است/ برقراری عدالت و رفع تبعیض و رانت باید در هر تصمیم دولت و در کل برنامه اش دیده شود / معتقد به دولت مقتدر هستم/ دولت باید از جار و جنحال های سیاسی پرهیز کند و از مرکز جاروجنجال ها هم دور باشد/ معتقدم با انرژی و فکر جوانان می توان تحول و پیشرفت سریع را در جامعه ایجاد کرد.

علی اکبر ولایتی: دولتی که تشکیل خواهیم داد سرخود عمل نمی کند و بر اساس قوانین مجلس حرکت خواهد کرد و مسائل اقتصادی کشور نیز بر گرفته از قوانین مجلس، چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه های کلی نظام خواهد بود/ مسائل مهمی همچون بودجه و هدفمندی یارانه ها نیز آنطور که مجلس تصویب کرده نه آنطور که تاکنون اجرایی شده ادامه می یابد/ با این ظرفیتی که در کشور وجود دارد، می توان ظرف مدت دو تا سه سال این خرابی های و ویرانی های ایجاد شده را درست کرد/ من با اطمینان می گویم اگر روابط خارجیمان اصلاح شود تمام امور کشور از جمله اقتصاد رو به بهبودی می رود.