به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، دیدارهای رهبر انقلاب با هیات دولت که هر سال و به مناسبت هفته دولت برگزار می شود، حاوی نکات قابل تامل و جدی است.

در میان دیدارهای هر ساله رهبر انقلاب با دولت ها، اولین دیدار انجام شده در ابتدای اولین دوره سه رئیس جمهور گذشته بنا به دلایلی قابل توجه است.

این دیدار از این جهت حائز اهمیت است که هشت ساله دولت قبلی به صورت مشخص جمع بندی شده و می توان بر روی آن نظر داد. نکته بعدی آنکه دولت و جناحی که در غالب دولت بر سر کار آمده در ابتدای راه بوده و می توان نقاط ضعف دولت قبلی را جبران و راهکارهای جدید را ارائه کرد.

ضمنا دولت هایی که در سال های ۶۸،۷۶ و ۸۴ به عنوان طیف سازندگی، اصلاحات و اصولگرایی بر سر کار آمدند شعارهایی داشتند که رهبر انقلاب نیز بر اجرایی دقیق آنها تاکید داشتند و عنوان مثال دولت سازندگی را به" توجه به حقوق متقابل مردم و مسئولان" دولت اصلاحات را به" قانون گرایی" و دولت اصولگرا را به" توجه به عدم انحراف و اجرای دقیق عدالت" که ریشه در شعارهای انتخاباتی آنها داشت، توصیه کردند.

در ادامه این گزارش به بازخوانی توصیه های رهبر انقلاب در اولین دیدار با هیات دولت های پنجم، هفتم و نهم، در دو بخش بازخوانی سریع و همچنین مهمترین بخش بیانات می پردازیم.

اولین دیدار رهبر انقلاب با اعضای دولت نهم / دولت اول احمدی نژاد (۸/۶/۸۴)

بازخوانی مهمترین بخش ها

*غفلت کردن و از راه منحرف شدن، یکى از آفتهایش این است که ما ادبیات دینى را غلیظ کنیم؛ بدون این که مابازایى در عمل داشته باشد. این ما را، هم به ریاکارى مى کشاند و هم ریاکارى را در بین مردم تشویق مى کند. این که ادبیات دینى تقویت شود، من با آن هیچ مخالفتى ندارم؛ ولى باید مابه ازا داشته باشد.

*یکى از شعارهاى این دولت، عدالت است. عدالت یقیناً محور انقلاب بود؛ در این شکى نیست. هیچ دولتى هم از اول نیامده صریحاً بگوید من نمى خواهم طبق عدالت رفتار کنم؛ لیکن من باید از آقاى احمدى نژاد تشکر کنم که ایشان کار جدیدى کردند؛ عدالت محورى را به عنوان یک شعار گذاشتند وسط؛ این کار خیلى بزرگى بود. وقتى که ایشان تبلیغات انتخاباتى مى کردند، به افراد خانواده ى خودم مى گفتم اگر آقاى احمدى نژاد رأى هم نیاورد، این خدمت بزرگ را به انقلاب کرد که شعار عدالت محورى را مطرح کرد؛ نگذاشت به فراموشى سپردنِ این شعار بشود یک سنت. این شعار مطرح شد و ذهن ها را به خودش متوجه کرد. خوشبختانه مردم هم فهمیدند، خواستند، دوست داشتند و رأى دادند. این کار، کار مهمى است.

*یکى از شعارهاى خوب آقاى احمدى نژاد مسأله ى ساده زیستى است. این شعار، شعار بسیار مهمى است؛ این را نباید دست کم گرفت. یک وقت هست که ما در زندگى شخصى خود مثلاً حرکت اشراف گونه اى داریم بین خودمان و خدا؛ که اگر حرام باشد، حرام است؛ اگر مکروه باشد، مکروه است؛ اگر مباح باشد، مباح است؛ اما یک وقت هست که ما جلوى چشم مردم یک مانور اشرافى گرى مى دهیم؛ این دیگر مباح و مکروه ندارد؛ همه اش حرام است؛ به خاطر این که تعلیم دهنده ى اشرافى گرى است.

بازخوانی سریع توصیه ها

*عدم انقطاع از یاد خدا

*غنیمت شمردن روزهای خدمت

*استقامت در پیشبرد کارها

*تلاش برای حرکت به سمت و پایبندی به شعار" دولت اسلامی"

*پایبندی به شعار عدالت به عنوان محور مهم تبلیغات انتخاباتی

*همراهی معنویت و عقلانیت در کنار عدالت به عنوان شرط رسیدن به عدالت

*به کارگیری خرد و علم برای برقراری عدالت

*تلاش برای گسترش علم و دانایی در کشور

*مبارزه با فساد

*تامین عزت ملی

*مبارزه با سلطه به عنوان وظیفه دولت اسلامی

*دقت در شیوه برخورد با دشمنان

*توجه به عدم غفلت و انحراف از راه

*تحول در نحوه مدیریت مطابق با دولت اسلامی

*پایبندی به شعائر اسلامی بدون ریاکاری

*انجام اقداماتی که برای بهبود زندگی مردم محسوس باشد

*لزوم پاسخگویی دولتمردان

*انجام کار جمعی و متوازن در بخش های مختلف دولت

*توجه جدی به شعار ساده زیستی به عنوان دیگر شعار مهم دولت

*توصیه به انس با قرآن

اولین دیدار رهبر انقلاب با اعضای دولت هفتم / دولت اول خاتمی (۲/۶/۷۶)

بازخوانی مهم ترین بخش ها

*یکى از شعارهاى بسیار خوبِ جناب آقاى خاتمى - که من از اوّلى که آن را از ایشان شنیدم، واقعاً خدا را شکر کردم - مسأله « قانونگرایى» بود. این، حرف خیلى خوبى است و خوشبختانه این را شما بارها تکرار کرده اید. در دوره انتخابات گفتید، در مجلس گفتید، این جا و آن جا گفتید. من مى خواهم عرض کنم که تا لحظه آخر، به این شعار تمسّک کنید و بدانید که قانونگرایى کار سختى هم هست؛ اما با وجود سختیهایش، در کوتاه مدّت و بلند مدّت، فوایدش از بى قانونى بهتر است.

*نکته دیگر این است که عزیزان من! زمان را قدر بدانید. شما الان چهار سال وقت دارید. این چهار سال، مثل طَرفةالعینى خواهد گذشت. واقعاً چهار سال، زمان خیلى کوتاهى است. اگر کسى کار کند و از هر لحظه اش استفاده نماید، سرمایه عظیم و مغتنمى است. چنانچه خداى نکرده بگوییم حالا که وقت داریم، هنوز که چهار سال یا سه سال و نیم وقت هست، و تسویف کنیم - که این تسویفى که در روایات ما هست، معنایش این است؛ سوف افعل، سوف افعل: خواهم کرد، خواهم کرد - و دائماً کار را به تأخیر بیندازیم، یک وقت مى بینید که چهار سال تمام شد، ولى چیزى در دستمان نیست! از همین لحظه اوّل، دقایق را قدر بدانید و آن کار مهمّ اساسى را که مى خواهید آخر انجام دهید، همین اوّلِ کار انجام دهید.

بازخوانی سریع توصیه ها

*حرکت معقول و منطقی به سمت اهداف به عنوان خواسته اصلی مردم

*دوری از عجله و کار شتابزده برای رسیدن به برنامه ها

*اساس قرار گرفتن مردم درکارها

*توجه به حقوق مردم در زمان ایجاد تضاد بین حقوق ملت و گروهی خاص

*عدم رفتن به سمت جناحی و گروهی فکر کردن

*لزوم شناخت همراهان واقعی دولت

*توجه به قانون گرایی به عنوان شعار انتخاباتی

*عدم اجازه برای دور زدن قانون

*قدر دانستن دوران خدمت

*توجه ویژه به معنویت

اولین دیدار رهبر انقلاب با اعضای دولت پنجم/ دولت اول هاشمی رفسنجانی (۸/۶/۶۸)

بازخوانی مهم ترین بخش ها

*در اسلام مسؤولیت و تکلیف یک جانبه نیست و مردم و مسئولین هر یک وظایفی و حقی را بر یکدیگر دارند. حق مردم بر مسئولین این است که شما با همه وجودتان برای مردم کار کنید و هر چه ظرفیت در جسم، ذهن و ابتکار خود دارید برای اداره امور کشور صرف کنید تا مردم زندگی خود را به سمت یک زندگی اسلامی ادامه دهند.

*گشودن گره هایی از زندگی ملتی که هشت سال جنگ را پشت سرگذاشته و مشکلات و فشارهای جهانی را تحمل کرده است به معنای دوری از معنویات و آرمان ها نیست. اسلام برای دنیا و آخرت مردم برنامه و هدف دارد و مسئولین اداره کشور موظفند بطور یکسان به امور مادی و معنوی مردم توجه کنند. بیگانگان اینگونه تبلیغ می کنند اگر یک مجموعه ای بخواهد مشکلات مردم را حل کرده و تولید را در کشور زیاد، معادن و صنایع را فعال، کشاورزی را پربار و کارخانه ها را با تمامی ظرفیت به کار وادارد، این به معنای فراموش کردن و یا ضعیف کردن آرمان ها و معنویات است و دشمنان ما می خواهند این مطلب را در اذهان مردم ما القاء کنند.

*اگر کسی تصور کند که جامعه آرمانگرا به حل مشکلات مادی و رفاه مردم رسیدگی نخواهد کرد این به معنای آن است که گفته شود ادیان، مقدسات و معنویات و آرمان ها به فکر دنیای مردم و زندگی مردم نیست و این برخلاف صریح اسلام و قانون اساسی است. مطمئناً حرکت در سمت گشودن گره مشکلات مردم و بازکردن راه به سمت یک زندگی مرفه، سالم و خوب که در آن مردم از فراوانی، ارزانی و امکانات استفاده کنند یک وظیفه اسلامی است که بر دوش همه مسئولین کشور است و این امر عملی و قطعاً جزء آرمان های اسلام و امام عزیزمان است.

بازخوانی سریع توصیه ها

*توجه به حق متقابل مسئولان و مردم

*تلاش برای خدمت به مردم با همه وجود

*حرکت به سمت ایجاد رفاه و بازکردن راه برای یک زندگی خوب و مرفه

*برنامه ریزی به همراه صبر در بخش های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و رساندن آن به عمل

*رعایت انصاف و عدالت و لغو امتیازات بی دلیل در جهت رسیدن به عدالت

*قرار گرفتن روستائیان، عشایر و قشرهای آسیب پذیر در اولویت برنامه های فرهنگی

با توجه و بررسی نکات و توصیه های ذکر شده در این دیدارها مشخص می شود که بسیاری از نقاط ضعف دولت های پس از دفاع مقدس در داخل همین توصیه ها وجود دارد و دولت ها می توانستند با دقت بیشتر بر روی آن در جهت رفع مشکلات خود گام بردارند.

قطعا دولت یازدهم نیز از این قاعده مستثنی نیست و حسن روحانی می تواند با بهره گیری از توصیه های اولین دیدار دولتش با رهبری بسیاری از موانع آینده خود را حل کند.