به گزارش پارس به نقل از فارس، علی محمد نوریان با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان هوایی کشور در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران و ایمنی سیر، اظهار داشت: در این راستا تسهیلاتی برای توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه دنبال تجدید نظر در قوانین دست و پا گیر صنعت حمل و نقل هوایی هستیم، گفت: از ۲۴۰ فروند هواپیمای موجود ۱۰۵ فروند آن زمین گیر است و با این وضعیت ناوگان نمی توان رقابت جهانی است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی درباره ارائه تسهیلات به ناوگان هوایی کشور برای نوسازی هواپیماهای موجود ناوگان، به قدیمی و فرسوده بودن هواپیماهای موجود اشاره کرد و گفت: در این باره پیگیری هایی برای ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به شرکت های هواپیمایی داشته ایم.

نوریان تأکید کرد: پنج درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی تخصیص یافته است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی توضیح داد: شرکت های هواپیمایی ابتدا پیشنهاد خرید هواپیما را به سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت ارائه می دهند، سپس سازمان هواپیمایی کشوری آنها را به صندوق توسعه ملی معرفی می کند.

نوریان اضافه کرد: البته در این راستا شرط هایی از سوی دولت برای ورود هواپیما وجود دارد، مبنی بر اینکه تایپ هواپیما مناسب بوده و هواپیما در حد نو باشد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی تأکید کرد: البته قطعاً باید سال تولید هواپیماهایی که وارد ناوگان می شوند، زیر ۱۰ سال باشد.

* لزوم تنوع نرخ ها و آزادسازی قیمت های بلیت

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی تأکید کرد: در راستای آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما باید تنوع سازی طبق قانون ابتدا اجرایی شود.

نوریان اظهار داشت: ماده قانونی ۱۶۱ در برنامه ۵ ساله دوم تکالیفی را برای وزارت راه ایجاد کرده است که هدف رسیدن به جایگاه واقعی صنعت حمل و نقل هوایی ایران در منطقه است.

نوریان اضافه کرد: در راستای آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما باید تنوع سازی طبق قانون ابتدا اجرایی شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی توضیح داد: در سیستم ها و الگوهای جهانی حدود ۱۰ کلاس برای هواپیما داریم که نرخ بلیت در کلاس های متفاوت، مختلف است.

قائم مقام وزیر راه با تاکید بر اینکه لازم است ایرلاین ها در کنسرسیوم اتحادیه شود، گفت: در این سیستم هر کس مالکیت خود را دارد و تنها کار خود را شریک می کند.

وی با بیان اینکه نرخ سوخت از اصلی ترین موضوعات صنعت حمل و نقل هوایی است، بیان کرد: باید متوازن با افزایش نرخ سوخت نرخ بلیت هواپیما نیز افزایش یابد.

نوریان با تاکید بر اینکه در آزاد سازی نرخ ها در برخی شرایط کاهش می یابد، یادآور شد: پیش بینی می کنیم غیر از موارد پیک سفر، نرخ های بلیت هواپیما کاهش یابد.