به گزارش پارس به نقل از تابناک، خبرگزاری فرانسه ضمن انتشار خبر سفر سلطان قابوس به تهران، گفت و گو درباره مسائل مربوط به انرژی و اقتصاد را محور اصلی سفر وی دانسته است.

این خبرگزاری با استناد به سخنان سخنگوی وزارت خارجه کشورمان می نویسد در جریان دیدارهای سلطان قابوس با مقامات ایرانی، علاوه بر موضوعات مذکور، مسائل منطقه ای و بین المللی، به ویژه اوضاع مصر و سوریه نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. این خبرگزاری همچنین اشاره می کند که برخی گمانه زنی ها، از احتمال تلاش عمان برای میانجی گری میان ایران و غرب حکایت دارد؛ زیرا سلطان قابوس در گذشته نیز عهده دار چنین نقشی بوده است. خبرگزاری فرانسه عمان را تنها کشور خلیج فارس خوانده که با ایران دارای روابطی دوستانه است.

 


اما روزنامه « نشنال» امارات در مطلبی که از خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده، موضوعات اقتصادی و فنی را در حاشیه قرار داده و هدف اصلی سفر سلطان قابوس را میانجی گری میان ایران و غرب عنوان کرده است. این روزنامه می نویسد سفر سلطان قابوس به تهران، امیدها به این موضوع که میانجی گری عمان بتواند به کاهش تنش ها میان ایران و قدرت های غربی منجر شود را افزایش داده است. با این حال، در این مطلب اشاره شده که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از مطرح بودن چنین موضوعی در دستور کار سفر سلطان عمان اظهار بی اطلاعی کرده است. البته ظریف گفته ایران آماده است درباره موضوعات مختلفی که ممکن است توسط طرف عمانی مطرح شود، به گفت و گو بپردازد.


از سوی دیگر، برخی مطبوعات و رسانه ها نیز امروز به سفر یک مقام خارجی دیگر، یعنی مسئول امور سیاسی سازمان ملل متحد به ایران خبر داده اند. روزنامه « یدیعوت آحارانوت» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد بر اساس گزارش های روزنامه های لبنانی، قرار است « جفری فلتمن» ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی روز دوشنبه ضمن سفر به ایران، با وزیر خارجه جمهوری اسلامی دیدار کند. هدف از سفر فلتمن به ایران، بحث درباره منازعات سوریه و همچنین تحولات اخیر در مصر و لبنان عنوان شده است. جزئیات بیشتری از این سفر و محتوای آن در مطبوعات و رسانه ها منتشر نشده است.


در میان دیگر مطالب، روزنامه « دیلی استار» لبنان به سخنان اخیر وزیر نفت ایران درباره آسیب های بخش صادرات نفت کشور توجه نشان داده است. این روزنامه می نویسد به عقیده وزیر نفت ایران، صادرات نفت ایران از قیمت های بالای کنونی ضربه دیده؛ زیرا این قیمت های بالا، تولید نفت پرهزینه را برای رقبایی همچون آمریکا مقرون به صرفه می سازد. زنگنه در این زمینه افزوده قیمت کنونی نفت که بالای بشکه ای ۱۰۶ دلار می باشد، نگران کننده است. دیلی استار می نویسد این سخنان، در مقابل اظهارات وزیر نفت سابق ایران قرار می گیرد که از افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه دفاع می کرد و منکر اثرات تحریم های بین المللی بر بخش نفت ایران بود.

 


در نهایت، روزنامه « تودی زمان» ترکیه از درخواست وزیر خارجه این کشور از ایران و روسیه برای انجام دادن اقدامی در مقابل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه خبر داده است. احمد داووداوغلو که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری خود  و همچنین رئیس ائتلاف مخالفان سوری سخن می گفته، ضمن درخواست از ایران و روسیه برای واکش نشان دادن در مقابل استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه، از جامعه بین المللی خواسته حمایت خود را از اعزام تیم بازرسی سازمان ملل به محل مربوطه در سوریه جهت تحقیق استفاده از چنین سلاح هایی اعلام کنند.