به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، این خبرگزاری آمریکایی ضمن تاکید بر ناکارآمدی تحریم ها در عین حال بدون توجه به تاکید مستمر ایران بر صلح آمیز بودن برنامه هسته یی خود و نیز اینکه تاکنون مدرکی مستدل دال بر انحراف در این برنامه وجود ندارد، گزارش خود را این گونه تنظیم کرده است که این متوقف نشدن و پیشرفت در نهایت به تولید سلاح منجر می شود.

آسوشیتدپرس افزود: ایران ثابت کرده است که در دور زدن تحریم ها ماهر است و تحلیلگران آمریکایی می گویند که اگر بهای نفت سقوط نکند، این کشور احتمالا بنیه اقتصادی کافی برای رسیدن به تولید تسلیحات هسته یی خواهد داشت.

استیو هانکه، استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز که موضوع اقتصاد ایران را دنبال می کند، گفت: تحریم ها به عنوان یک پیشگیری کننده برای خواسته های هسته یی ایران کمابیش بیهوده هستند زیرا همه کارشناسان به شما خواهند گفت که آنها می توانند در چند سال این کار را انجام دهند.

این گزارش حاکی است: تحریم ها محور تحریم های بین المللی برای متوقف کردن برنامه هسته یی ایران است و اگر با شکست روبرو شود، غرب با گزینه های معدود سختی روبرو خواهد بود. ممکن است آمریکا و هم پیمانانش مجبور شوند میان ایران مسلح به سلاح و یا اقدام نظامی که باعث ناآرامی بیشتر در خاورمیانه متزلزل می شود و در عین حال هم نمی تواند تاسیسات هسته یی ایران را فلج کند، دست به انتخاب بزند.

در این گزارش آمده است که امیدهایی وجود دارد که دولت حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران رویکرد مصالحه جویانه تر داشته باشد و می افزاید که روحانی در مبارزات انتخاباتی وعده داد در صدد کاهش تحریم ها بر خواهد آمد اما « او نیز همچنان به برنامه هسته یی که ایران اصرار دارد منحصرا برای تولید انرژی و تحقیقات پزشکی است، متعهد است» .

این گزارش می افزاید که « تحلیل گران میگویند که اقتصاد ایران تا کنون نشان داده که به قدر کافی برای از بین بردن خسارات تحریم منعطف است» ، در عین حال تحریم مزیت افزایش صادرات را در بر داشته و به علاوه « کمک کرده است این کشور صادراتش را متنوع کند و وابستگی کمتری به نفت تحریم شده داشته باشد. »

بنا بر این گزارش « طبق اعلام موسسه مالی بین المللی، ایران صادرات کالاهای غیر نفتی خود را در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰ درصد افزایش داد. این صادرات شامل محصولات فرعی نفتی نظیر محصولات پتروشیمی و نیز سیمان، سنگ آهن، پسته و فرش ایرانی است. »