به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در پایان سفر یک روزه روز گذشته خود به اصفهان، بعد از افتتاح فاز دوم میدان امام علی (ع) این شهر در جمع مردم و مسوولان این استان به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه امام (ره) ، فرهنگی با عناصر مختلف در جامعه به وجود آورد، عنصر اعتقاد و تعهد را به عنوان یکی از مولفه ها برشمرد و گفت: مومن خدا ترس با داشتن این ارزش بزرگ می تواند بسیاری از نابسامانی ها را پشت سر گذاشته و به پیشرفت امور کمک کنند؛ به طوری که امام فرمود انسان شدن مهم است و ایشان این سنت فکری را پایه گذاشت.

لاریجانی ادامه داد: طبیعتا مومن خداترس تهمت نمی زند، دروغ نمی گوید و در معاملات حدود و شرط را رعایت می کند.

وی مولفه دیگر را مجاهدت در راه آرمان و مسلک عنوان و اظهار کرد: اهل مجاهدت بودن در سنت نبوی و علوی ظهور پیدا کرد و این عین فرهنگ امام خمینی (ره) است. همین مجاهدت در جامعه ما باعث عزت مندی کشور شده است.

رییس قوه مقننه اضافه کرد: در حالی که خیلی از کشورهای اسلامی با داشتن پول نفت و گاز و درآمدهای بسیار بالا گاهی با یک تلفن از کشورهای غربی حتی مجبور می شوند کاخ شان را بگذارند و بروند که این به خاطر بی هویتی است، اما در مقابل ملت ایران سرافراز است چون اهل مجاهدت است.

وی مولفه سوم را داشتن تفکر عقلانی و علم پروری عنوان و اظهار کرد: این سنت که از تولد تا مرگ انسان باید دنبال علم باشد، سنت اسلامی است. حرکت های امروز علمی در کشور به خاطر همین تکلیفی است که در اسلام به ما شده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مستقل بودن بدون داشتن علم و دانش ممکن نمی شود، گفت: مقام معظم رهبری همواره بر این مساله تاکید دارند که باید روی مرزهای دانش حرکت کرد و باید همت بلند داشت. انصافا حرکات علمی بعد از انقلاب حرکات ارزشمندی است.

لاریجانی گفت: در این شرایط غربی ها و برخی کشورها در راه ملت ایران سنگ اندازی می کنند، همچون حوادثی که در مسائل هسته یی ایجاد شد و هنوز هم ادامه دارد که این به خاطر علم و دانشی است که ما به دست آوردیم که آنها در مقابل این کار فاخر و بزرگ ما صف آرایی می کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی مولفه دیگر را حاکم شدن عقلانیت در اداره امور انسان برشمرد و گفت: هرهری مسلکی در سنت اسلامی وجود ندارد و در سنت امام نیز نیست. بی حساب و کتاب زندگی را پیش بردن، روش و مسلک اسلام نیست؛ همه امور باید با عقلانیت و در مسیر مشخص پیش برود. گاهی تصور می شود، شورانگیز زندگی کردن با عقلانیت، تغایر دارند اینطور نیست و این دو مکمل هم هستند.

وی با بیان اینکه انسان باید در مسیر زندگی خود تمامی این مولفه ها را در کنار یکدیگر ببیند، گفت: انسان موفق کسی است که تمامی ارزش ها را با یکدیگر داشته باشد و با آن رشد کند. انسان چند ارزشی، برای داشتن زندگی خوب، ارتقای معنویت تلاش می کند، اهل مجاهدت و خداترس نیز است.

  رییس مجلس شورای اسلامی در جمع بندی گفت: با در نظر گرفتن تمامی این موارد گفت اگر دنبال تحقق اعتدال در جامعه هستیم، باید همه ارزش ها را رشد دهیم. اعتدال در سیاست بدان معناست که به رشد شکوفایی اقتصادی اهتمام داشته و جهاد فکری را به عنوان عامل عزتمندی در جامعه و زندگی اجتماعی دنبال کنیم. همچنین برای ارتقای معنویت و تحقق عدالت در جامعه تلاش کنیم. اگر تمامی این امور به صورت متوازن در کنار یکدیگر رشد کند، آن سیاست، سیاست اعتدالی است.

لاریجانی ادامه داد: ما خوشحالیم که دولت جدید به این موضوع توجه کرده است، اما به تعریف روشنی از سیاست اعتدالی احتیاج داریم، طبیعتا اگر این تعریف در راستای تعاریف علما از انسان چند ارزشی باشد، آنگاه خیلی از مشکلات جامعه حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر در مقابل ستم بین المللی هستیم، رفتارمان عاقلانه باشد، آنها نمی توانند آنقدر نسبت به ملت ایران دندان تیز نشان دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر می خواهیم سیاست عدالتی داشته باشیم باید به توسعه اقتصادی بها داد. امروز مشکلات زیادی در اقتصاد به خصوص بخش تولید و مشکلات مربوط به اشتغال و تورم را در جامعه مشاهده می کنیم که باید برای حل این مشکلات اهتمام لازم را داشت که یکی از راه های آن بها دادن به بخش تولید است. چون شکوفایی در تولید می تواند اشتغال ایجاد کند.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: خوشحالیم که دولت جدید کابینه خود را به مجلس معرفی کرد و اکثر آنها رای اعتماد آوردند. مجلس در رای اعتماد به حوزه اقتصادی توجه ویژه ای داد که با توجه به این حساسیت مجلس، البته در دولت چهره های فعال و با سابقه ای در صدر کار هستند که امیدواریم آنها از تجربه اندوخته خود برای حل مشکلات کشور استفاده کنند و شاهد رونق و تولید همراه با همه شئونات مربوط به اعتدال باشیم.

به گزارش ایسنا، لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه باید مردم محور اقتصاد باشند، گفت: باید از ابتکارات مردم استفاده کرد و کارها را به آنها سپرد. باید بپذیریم که اقتصادمان فراگیر باشد و در اختیار مردم قرار گیرد. طبیعتا در این شرایط شاهد رشد اقتصادی به خصوص بخش تولید هستیم.

وی انحصارات در کارهای صنعتی را سم مهلکی برای اقتصاد دانست و گفت: متاسفانه در اجرای سیاست های اصل ۴۴، عملکرد خوبی را شاهد نبودیم، به طوری که کارخانه ها به نیم چه دولتی ها سپرده شد که این به معنای سپردن کارها به مردم نیست. دولت جدید باید این امور را علاج کند که اگر کارها به مردم سپرده شود، آنگاه علاوه بر رونق اقتصاد شغل ایجاد شده و تورم کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: نباید به اسم اصل ۴۴ کارها به بنگاه های شبه دولتی سپرده شود؛ چون این کار تنها انحصارات به وجود می آورد. کمیت و کیفیت اقتصاد ما به مردمی شدن آن است. امیدواریم دولت جدید بتواند مشکلات را از جلوی پای کشور بردارد. ما هم در مجلس حمایت می کنیم تا مسائل را با سرعت بیشتری سامان دهیم.

همچنین رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور برخی از اعضای فراکسیون مدیریت شهری در مراسم افتتاحیه فاز دوم میدان امام علی (ع) گفت: در سفرم پیشنهادی مطرح شد که قوانینی مطرح شود تا قوانینی تصویب شود که شرایط را برای شوراهای شهر به خصوص در کلانشهرها به گونه ای مهیا کنند که آنها بتوانند قوی تر پیگیر امور باشند. البته سابقه خوشی در این رابطه نداریم. در مجلس قبلی، اختیارات خوبی برای شوراها در نظر گرفتیم، اما تلقی شورای نگهبان این بود که نمی توان این اختیارات را طبق قانون به شوراها داد.

لاریجانی افزود: شنیدم که نظرات شورای نگهبان مقداری تغییر پیدا کرده است که در این شرایط خوب است که فراکسیون مدیریت شهری، همتی مجدد انجام دهد تا شوراها بتوانند از ظرفیت قوی تری در صحنه خدمات دهی به مردم برخوردار باشند.

رییس قوه مقننه همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل زاینده رو گفت: انصافا حق با شماست، زاینده رود از مظاهر زیبایی و حیات اصفهان است و این سیمای فعلی زاینده رود بدون آب خیلی درد آور است. جدا از مشکلاتی که برای کشاورزان در اطراف اصفها نایجاد شده، به شکل و سرزنده بودن شهر نیز آسیب وارد کرده است.

وی افزود: در گذشته تلاش هایی برای حل مشکل آب زاینده رود صورت گرفت. برخی طرح ها هم مطرح شد که به سرمایه گذاری لازم دارد. امروز نیز با مدیران استان صحبت کردم، پیشنهاداتی را مطرح کردم که چون منابع مالی سنگینی نیاز دارد بحث شد که این منابع از چه راه هایی تامین شود.

لاریجانی افزود: قرار شد مطالعات را سریع تر انجام دهند تا ان شاءالله در تهران و با کمک دولت جدید که شعارش هم تدبیر است، در مورد زاینده رود تدبیر نیکویی انجام گیرد. پیگیری می کنیم تا نگرانی مردم اصفهان که به حق هم هست، هرچه سریع تر حل شده و وضعیت زاینده رود سامان یابد.

رییس قوه مقننه همچنین اصفهان را نگین تمدن اسلامی – ایرانی دانست و گفت: تاریخ بسیاری از گذشتگانمان را می توان در اصفهان دید، افراد بزرگ جزو افتخارات ما هستند، آنها که افتخارات علمی، فرهنگی و هنری را برای امروز ایران به ارمغان آوردند. البته این به معنای این نیست که ما باید در گذشته بمانیم، چراکه ایرانی ها به ژرف گرفتن نیاز ندارند، بلکه این بدان معناست که ما گذشته پرافتخار با مجموعه نهفته ای از علم، عقلانیت، شجاعت در کنار داشتن روحیه تفکر، استقلال خواهی و هویت داریم که باید به آن توجه کنیم.

وی گفت: اینها ریشه های ماست که باید آنها را بشناسیم، طبیعتا انسان اگر ریشه خود را بشناسد، آنگاه مسیر اعتدال بخشی را دنبال می کند. غالبا افراد بی ریشه ای مشکلاتی برای خود و جامعه کشور به وجود می آورند. برهمین اساس درک و فهم ریشه های جامعه برای امروز ما بسیار مهم است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از شهردار، استاندار، شورای شهر اصفهان برای احیای میدان تاریخی امام علی (ع) قدردانی کرد و گفت: فرزندان انقلاب این کار ارزشمند را انجام دادند که این مجموعه نماد بزرگی برای انقلاب است.

در پایان این مراسم، علی لاریجانی به همراه مسوولان استانی از لوح افتتاح فاز دوم امام علی (ع) اصفهان رونمایی کرد.