به گزارش پارس به نقل از فارس، حمید چیت چیان وزیر پیشنهادی نیرو عصر امروز (پنج شنبه) در دفاع از خود در مجلس شورای اسلامی به تعریفی از چارچوب های وزارت نیرو و حوزه های مربوط به این وزارتخانه پرداخت و اظهار داشت: وزارت نیرو، وزارتخانه ای صنعتی و تخصصی برای تأمین خدمات زیرساختی آب، برق و فاضلاب است.

وی افزود: مأموریت های وزارت نیرو در راستای تحقق بخشی به سه هدف محوری است که پشتیبانی از توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور یعنی تأمین آب و برق برای فعالیت های صنعتی کشاورزی، تجاری و حمل و نقل یکی از این سه هدف محسوب می شود.

وزیر پیشنهادی نیرو معتقد است که تمام خدمات زیرساختی کشور مانند آبرسانی به شهرها و روستاها، سوخت رسانی به خودروها، مدیریت ترافیک شهری، مخابرات و بانکداری نیازمند خدمات بی وقفه برق است و به گفته وی بکارگیری روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمام عرصه های زندگی نیاز به تداوم و کیفیت برق را دو چندان کرده است.

چیت چیان برق را زیربنای حیاتی برای سایر زیرساخت ها برشمرد و تلاش در جهت رفاه و کیفیت زندگی مردم و همچنین حفاظت از منابع آب را دو هدف دیگر مأموریت های وزارت نیرو در راستای تحقق بخشی دانست.

وی تأکید کرد: هرگونه کاستی در تأمین و ارائه مداوم و مقرون به صرفه این خدمات مستقیماً بر توسعه پایداری ملی و کیفیت زندگی مردم اثر می گذارد.

این وزیر پیشنهادی تدوین برنامه های خود به مجلس را در چارچوب اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام، قانون برنامه پنجم و همچنین در راستای دستیابی به سه هدف محوری وزارت نیرو عنوان کرد.

چیت چیان سخنان خود را در سه بخش آب، برق و اقتصاد آب و برق تنظیم بندی کرد و در توزیع بخش آب گفت: کشور ما بر روی کمربند خشک جهان قرار دارد و آب محور اصلی توسعه کشور است.

وی ادامه داد: دسترسی و بهره گیری از منبع حیاتی آب با مسائل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آمیخته شده و بر تمامی ابعاد مستقیماً تأثیر می گذارد.

این وزیر پیشنهادی به برخی تغییرات جوی بر کره زمین اشاره داشت و تصریح کرد: بر اساس نتایج تحقیقات و مدل سازی دوره های اقلیمی پیش بینی شده که در دهه پیش رو کره زمین با نوعی تغییر نظام بارشی روبرو خواهد شد یعنی از بارش مناطق خشک کاسته شده و بر بارش مناطق مرطوب به صورت الگوهای رگباری و تند افزوده می شود.

چیت چیان تأکید کرد: پیش بینی می شود با توجه به رشد بی رویه استفاده از منابع آبی و تغییرات ذکر شده بر آن در سالهای آینده کشور با دشواری ها و چالش های بسیاری در زمینه مدیریت آب مواجه باشد که کاهش ۴۵ درصدی امروز آبها و افت شدید تراز آب زیرزمینی از نشانه های روند این شرایط است بنابراین مدیریت آب کشور باید آمادگی روبرو شدن با این رویداد را داشته باشد.