به گزارش پارس به نقل از فارس، درگیری ها در شمال سوریه بین تروریست های تکفیری و گروه های شبه نظامی کُرد در این منطقه و اعلام آمادگی رهبران کُردستان عراق برای کمک به نیروهای کُرد بحث های داغی را در میان روزنامه های ترکیه ایجاد کرده است.

نگرانی از احتمال خودمختاری در کُردستان سوریه درپی جنگ داخلی در این کشور و انتقاد از دولت رجب طیب اردوغان در حمایت از مخالفان بدون در نظر گرفتن مصالح استراتژیک ترکیه محور این بحث ها است.

در همین زمینه « حسن قونی» کارشناس برجسته ترکیه ای در گفت وگویی با روزنامه « آیدینلق» تصریح می کند که ناتو در تلاش است تا از تشکیل دولت خودمختار کُردها حمایت کند و در نگاه استراتژیست های آمریکایی، ترکیه در آینده به کشوری فدرالی یا کونفدرالی تبدیل می شود که تمام این محاسبات در راستای امنیت اسرائیل است.

روزنامه « رادیکال» ترکیه نیز در مطلبی با اشاره به اینکه معارضان سوری هم به رویکرد دوگانه دولت آنکارا در تحولات سوریه پی برده اند، می افزاید: دولت ترکیه از گروه های تندرو و تکفیری در سوریه و دیگر کشورهای عربی حمایت می کند تا اخوان المسلمین را به قدرت برساند و اکنون ارتباطی بین ترکیه با القاعده ایجاد شده است.

این روزنامه با اشاره به ادعای مقامات آنکارا درباره اینکه آنها مخالف نظام های دیکتاتوری هستند نه ضد شیعیان، تصریح کرد که ترجمه این سخنان در مورد بحرین مصداق پیدا نمی کند. آنها (مقامات ترکیه ای) در سوریه نیز از گروه هایی حمایت می کنند که اصلاً اعتقادی به دموکراسی ندارند.

روزنامه ملیت نیز در مطلبی به قلم « گونیری جیفا» در سرمقاله خود با اشاره به ربوده شدن دو خلبان این کشور در لبنان و تحولات اخیر در شمال سوریه تاکید می کند: ربوده شدن این دو خلبان پیامی است درباره اینکه ترکیه به شکل مبالغه آمیزی وارد تحولات خاورمیانه شده است و ما اگر بخواهیم به اسباب چنین نتیجه ای بپردازیم، پی می بریم که دخالت در تحولات منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه ترکیه را بیش از حد توانش گرفتار کرده است.

این روزنامه می افزاید: چرا در گذشته درحالی که همانند حالا کشور های منطقه درگیر بودند و برخی در حال بلعیدن برخی دیگر بودند، منافع ترکیه آسیب نمی دید؟ چرا همانند امروز زبانه های آتش ترکیه را تهدید نمی کرد؟

نویسنده این مطلب افزاید: دلیل این مسئله سیاست های اشتباه دولت ترکیه در قبال تحولات خاورمیانه و سوریه است. درست است که ترکیه پشت دروازه های اتحادیه اروپا است و نمی تواند دست بسته بماند ولی این درست نیست که حالا به کشوری خاورمیانه ای بدل شده و به کشوری به عنوان منبع مشکل تبدیل شده است، ترکیه باید به اندازه کافی به تحولات خاورمیانه نزدیک شود و تا حد ضروری از آن دور شود.