به گزارش پارس به نقل از فارس، یک سخنگوی « دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد لندن اقدام قانونی علیه دولت اسپانیا بر سر بازرسی های اخیر در مرز جبل الطارق (گیبرالتار) را بررسی می کند.

این سخنگوی دولت انگلیس گفت بازرسی های اخیر موجب به وجود آمدن صف های طولانی و چندساعته منجر شده است. وی این اقدامات را « با انگیزه سیاسی و کاملا نامناسب» توصیف کرد.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: عدم اقدام اسپانیا برای برداشتن بازرسی های فوق العاده در آخر هفته قبل، کاملا مایه ناامیدی نخست وزیر شده است. در حال بررسی هستیم تا مشخص کنیم که چه اقدامات قانونی می توان در این زمینه انجام داد.

سخنگوی کامرون ادامه داد: این یک اقدام بی سابقه است و به همین دلیل قصد داریم پیش از تصمیم گیری کاملا دقت کنیم.

منطقه جبل الطارق در منتهی الیه جنوبی اسپانیا واقع شده و دولت های اسپانیا و انگلیس بر سر حاکمیت بر آن اختلاف دارند. دولت محلی این منطقه اخیرا با هدف سخت کردن دسترسی ماهیگیران اسپانیایی به آب های جبل الطارق، صخره های مصنوعی و موانعی را در این منطقه ایجاد کرده اند. دولت اسپانیا هم بازرسی ها در مرز جبل الطارق را افزایش داده و تردد خودروها و افراد از مرز را با دشواری مواجه کرده است.

این منطقه از ۳۰۰ سال قبل و در زمان استعمارگری بریتانیا، تحت حاکمیت انگلیس قرار گرفت. اما اسپانیا حاکمیت بریتانیا بر این منطقه را قبول ندارد. علاوه بر این، دو کشور مدت هاست بر سر نحوه استفاده از ذخایر دریایی این منطقه، با هم اختلاف دارند.

دولت اسپانیا اخیرا از تصمیم خود برای وضع مالیات ۵۰ دلاری عبور از مرز و احتمال بسته شدن مسیر تردد هوایی در این منطقه خبر داده است. « خوزه گارسیا مارگالو» وزیر خارجه اسپانیا می گوید این مالیات صرف جبران خسارت ماهیگیران اسپانیایی ای می شود که به دلیل احداث صخره های مصنوعی در « جبل الطارق» امکان امرار معاش را از دست داده اند.

این اقدام دولت اسپانیا با واکنش لندن مواجه شده و کامرون چند روز قبل در واکنش به آن با « ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا تماس گرفت.

در چند روز اخیر چند ناو و کشتی جنگی انگلیس به گشت زنی در آب های مدیترانه در نزدیکی « جبل الطارق» پرداخته اند. وزارت دفاع انگلیس این اقدام را روتین و معمولی توصیف کرده و اعلام داشته است که برنامه این گشت زنی از ماه قبل در نظر گرفته شده است. با این حال اواخر این هفته قرار است یکی از ناوهای انگلیس در جبل الطارق پهلو بگیرد که رسانه های اسپانیایی این امر را نشانه ای از تقابل دانسته اند.