به گزارش پارس به نقل از تابناک، شاید مناسب باشد شروع این مطلب با اشاره به سخنان آیت الله مصباح یزدی باشد که گفته است: حضور نداشتن در انتخابات خیانت به اسلام است. وی معتقد است که حضور در مسایل اجتماعی و سیاسی در جامعه واجب و عدم حضور در انتخابات خیانت به اسلام، امام (ره) و راه شهیدان است.

در مقابل باید به نظر اعلمی نماینده پیشین مجلس و نامزد انتخابات پیش روی ریاست جمهوری اشاره کرد که به آیت الله نامه نوشته است و با یادآوری خاطره بسیار شیرین خود از مناظره آیت الله مصباح با سران گروه های چپ به وی نوشته است که: اکنون نیز با وجود این که با بخشی از رویکرد فقهی شما و خصوصا در حوزه فقه سیاسی عمیقا زاویه دارم، اما مادامی که این افکار در حوزه نظر باقی مانده و در قلمرو عمل وارد نشده است، برای افکار و اعتقادات تان احترام قائلم و همچنان بر این باورم که شما می توانید یکی از سرمایه های ارزشمند حوزه های علمیه محسوب شوید و به حوزه و نظام گرمی ببخشید و بر ارج و قرب و منزلت خود بیافزائید، مشروط بر این که اهتمام خود را تنها صرف مباحث نظری و فلسفی نمائید. لیکن وقتی که درحوزه سیاست عملی و کاربردی وارد شده و با سیاست بازان و سیاست ورزان همنوا و همباز می شوید، این اقدام شما جز بدبینی اکثریت مردم و خصوصا نسل جدید نسبت به روحانیت و خصوصا شخص شما و معنویات مردم حاصل دیگری ندارد.

امروز با انصراف خلیلیان وزیر کشاورزی دولت دهم به نفع مشایی تعداد انصراف های قطعی کاندیداها به عدد شش رسید. از بین اعضای کابینه، دانشجو و بختیاری وزرای علوم و دادگستری اصرار دارند که دولت کاندیدایی ندارد و کاندیدای مطرح شده از طرف احمدی نژاد براساس مشورت با کابینه نبوده بلکه نظر شخصی وی است.

این در حالی است که حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری با طرح ادعای تماس احمدی نژاد با خاتمی و هاشمی برای به عقب افتادن انتخابات گفته است: رئیس جمهور با نوع برخوردی که در معرفی مشایی انجام داد به یک عمل خلاف شرع بیّن اقدام کرد. ذوالنور با تأکید بر اینکه اگر یک هزار مشایی هم رد صلاحیت شوند آب از آب در این مملکت تکان نمی خورد تصریح کرده: جریان انحرافی هیچ عمق، ریشه و موجودیت قابل اعتنایی حتی در بدنه دولت نداشته و به مانند غده ای بدخیم چند گرمی است که در بدن چند صد کیلویی دولت قرار گرفته است.

هاشمی رفسنجانی هم امروز در دومین بیانیه انتخاباتی خود گفته است: مبادا در راستای کارهای تبلیغاتی با راه انداختن کارناوال های انتخاباتی نامناسب، مزاحمتی برای آسایش و آرامش مردم ایجاد کنیم. امروز خبر مخالفت وی با کنار کشیدن اصلاح طلبان در شرایط فعلی به نقل از محمد شریعتمداری منتشر شد و انتصاب جهانگیری به سمت ریاست ستادهای وی قطعی شد.

نقد و پیش بینی ها در مورد رفسنجانی امروز نیز گسترده بود. صبح امروز دو روزنامه کیهان و وطن امروز، وی را هدف قرار داده اند. کیهان دلایلی را برای تردید وی برشمرده است و از جمله این که نمی تواند حتی به فرزندان خود هم اعتماد داشته باشد و وطن امروز وی را متهم کرده است که بر اساس سوابقش، شکست در انتخابات را نخواهد پدیرفت.

زیباکلام ورود مشایی را به ضرر اصلاحات و هاشمی دانسته و اظهار داشته است: اگر مشایی تایید صلاحیت و وارد انتخابات شود، به ضرر اصلاحات و هاشمی است، چون رأیی که قرار است هاشمی به دست آورد اگر مشایی نمی آمد به سبد هاشمی ریخته می شد و آمدن مشایی در شرایط فعلی به صورت غیرمستقیم به نفع اصولگرایان است.

عباس عبدی، دیگر چهره اصلاح طلب رسانه ها در پیش بینی آینده انتخابات گفته: درباره پیش بینی رفتارهای فردی، بهتر است احتیاط کرده و اظهار نظر قطعی نکنیم. زیرا در ایران شرایط به گونه ای است که رفتارهای فردی از منطق بین الاذهانی قابل فهمی تبعیت نمی کند که بتوان آن را درک و با اطمینان نسبی پیش بینی کرد. ولی با توجه به شرایط سنی و وضعیت سیاسی و دو بار حضور ناموفق قبلی آقای هاشمی (مجلس ششم و سال ۱۳۸۴) گمان نمی کنم که هیچ شانسی برای حضور مجدد و موفقیت آمیز ایشان وجود داشته باشد.

از همه مهمتر چنین حضوری یک پیام روشن دارد و اینکه فعالان انقلاب، هنوز و بعد از ۳۵ سال نتوانسته اند ساختاری را پی ریزی کنند یا افرادی را به جامعه سیاسی کشور تحویل دهند که قادر به پیگیری و پیش برد امور باشند و تحقق چنین هدفی منوط به حضور همان نیروهای اولیه است، و این به معنای اقرار تلویحی به شکست خواهد بود. نکته دیگر این است که اثرگذاری در سیاست لزوماً منحصر به حضور در مدیریت اجرایی نیست.

اگر سیاستمداران قدرتمند و حاذقی داشته باشیم، به طور قطع در بیرون از مدیریت اجرایی هم می توانند بر روند امور تأثیرگذار باشند. به نظر من حضور آقای هاشمی (به حق یا ناحق) فضای انتخابات را چنان تحت تأثیر قرار می دهد که موضوعات فردی و نه سیاسی، محور مناقشات انتخاباتی خواهد شد و این به نفع جامعه و حتی ایشان هم نیست.

قالیباف نیز با بیان این که آقای رفسنجانی در مناظرات باید به من پاسخ بدهند، گفته است: امروز چه چیزی تغییر کرده که آقای رفسنجانی وارد عرصه شده اند؟ ورود آقای رفسنجانی به آن معنی است که کشور را حداقل در یک دوره چهار ساله دیگر وارد تنش های سخت و دو قطبی کرده و مردم مستضعف و محروم را مستضعف تر و محروم تر کنیم.

وی اضافه کرده: امروز چه چیزی تغییر کرده که هاشمی رفسنجانی وارد عرصه شده است؟ ورود هاشمی رفسنجانی به آن معنی است که کشور را حداقل در یک دوره چهار ساله دیگر وارد تنش های سخت و دو قطبی کرده و مردم مستضعف و محروم را مستضعف تر و محروم تر کنیم. این مسئله چه آورده دیگری برای کشور دارد؟ هاشمی رفسنجانی در مناظرات باید به مردم پاسخ دهند که وی بعد از این مدت چه کرده است؟ اگر کارنامه ۲۰ سال قبل تا به امروز قابل دفاع بود حرفی نداشتیم اما کارنامه برای مردم مشخص است. بدون تعارف باید بگویم دولت اصلاحات زاییده دولت هاشمی است. شما مطبوعات آن زمان را نگاه کنید. بسیاری از بد اخلاقی ها، بد رفتاری ها و حرف هایی که امروز گله مند آن در دولت اصولگرا هستیم، آغاز و پایه آن ها از دولت اصلاحات بود. اگر روزنامه های دهه ۷۰ را نگاه کنید و عالی جناب سرخ پوش را مورد توجه قرار دهید، شاهد خواهید بود که بد اخلاقی ها کجا بود. تا جایی که مقام معظم رهبری مجبور شدند در مصلی صحبت کنند که مطبوعات باید اخلاق، دیانت و حرمت را در جامعه رعایت کنند. حالا چه شده است که سیاست پیشگانی که امروز این آسیب ها را در جامعه ایجاد کرند، دوباره می خواهند همین مسایل را برای ما پیش بیاورند؟

امروز سخنان تفسیر نشده ای از حداد عادل عضو ائتلاف ۲+۱ منتشر شده است. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما با آقای قالیباف قرابت فکری دارید که با وی ائتلاف کردید، گفته است: بنده ممکن است مثل آنها فکر نکنم اما متضاد یکدیگر هم نیستیم؛ اینکه با یکدیگر قرار ائتلاف گذاشتیم برای این بود که از یک مفسده بزرگتر جلوگیری کنیم.

هر چند حدادعادل اظهار داشته است که اگر آراء جلیلی در حد قابل توجه باشد ائتلاف پیشرفت به آن توجه می کند، ولی ارسال سیگنال های ناهماهنگ از این ائتلاف ادامه یافته، زیرا محمد صادقی یکی از نمایندگان حامی علی اکبر ولایتی با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر احتمال کناره گیری ولایتی به نفع دیگر نامزدها گفته که وی به نفع هیچ نامزدی کنار نخواهد رفت.

جبهه پایداری نیز در پناهی بعضی فرضیات به مسیر جدای خود از اصولگرایان ادامه می دهد. سید امیر حسین قاضی زاده سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه انتظار می رود شورای نگهبان صلاحیت نامزدها که عوامل و مجرمین فتنه و انحراف هستند، تایید نکند، تصریح کرده: در صورتی که مشایی و هاشمی رد صلاحیت شوند و حضور آنها در انتخابات منتفی باشد، دلیلی نمی بینیم که نظر خود را درباره نامزد اصلح که مورد وثوق علماست تغییر دهیم. روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز با بیان اینکه باقری لنکرانی کاندیدای نخست جبهه پایداری است گفته: البته پایداری از سعید جلیلی نیز دعوت کرده بود اما این دعوت به معنای این نیست که وی کاندیدای اصلی ما باشد.