به گزارش پارس ، حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو گفت: « تعریفی که از اصولگرایی وجود دارد و آنچه که مدنظر رهبری است همان قانونگرایی می باشد. لذا اگر قانونگرایی پیروز شود یعنی اصولگرایی پیروز شده است. »

وی ادامه داد: « کسانی که خود را وابسته به اصولگرایی می دانند شاید تفکر اصولگرایی نداشته باشند. ما شاهد بودیم آقای احمدی نژاد پس از پیروزی با ایجاد جناح هایی مانند رایحه خوش خدمت، جبهه پایداری و جریان انحرافی عملا بزرگترین شکاف را در جریان اصولگرایی ایجاد کرد؛ لذا باید بحث تفکر اصولگرایی را از اصولگرایان جدا کرد. »

علت شکست اصولگرایان

وی افزود: « با پراکندگی شدید در طیف اصولگرایی که از طیف تندرو و وابستگان به آقای احمدی نژاد تا جریانات دیگر که خود را در قالب اصولگرایی تعریف می کنند بدیهی بود که استراتژی و تاکتیک اصولگرایان در انتخابات به دلیل تعدد در نامزدها و طرز فکرها و نیز عدم وجود ساز و کار حزبی و سازمانی منسجی با شکست مواجه شود. »

وی خاطرنشان کرد: « شاید بزرگترین اشکال به جریانی که باعث شکاف در جریان اصولگرایی شد حامیان آقای احمدی نژاد باشند که با چهره های مختلفی وارد صحنه انتخابات شدند. »

احتمال شکل گیری یک حزب بزرگ در میان اصولگرایان

وی افزود: « به نظر می رسد اصولگرایان با تجربه ای که بدست آوردند و شاید تجربه خوبی هم بود و برای آنها این تجربه لازم بود که بدانند برای جلو بردن تفکر اصولگرایی نیازمند تشکل ها و سازمان های حزبی منسجم و متحدی هستند، باید منتظر بود تا اجماعی در جریان اصولگرایی آن هم در بخش کسانی که به قانون گرایی و اعتدال اعتقاد دارند و از افراط و تفریط دوری می کنند شکل بگیرد. »

وی تصریح کرد: « لذا شاید ما شاهد شکل گیری یک حزب بزرگ در جریان اصولگرایان باشیم که بتواند همه طیف های اصولگرا را نمایندگی کند و از این وضعیت بلاتکلیفی، بی سازمانی و بی رهبری نجات دهد. »

سرنوشت افراطیون

کنعانی مقدم درباره سرنوشت طیف های افراطی موجود در جناح اصولگرا گفت: « به نظر می رسد جریان افراطی اصولگرا با شرایطی که بوجود آمده به دنبال این باشد که تجدیدنظری در تفکر، اندیشه و سازمان خود بکند و شاید ما شاهد ۴ سال سکوت و ۴ سال تهاجم تبلیغاتی آنها علیه اصلاح طلبان باشیم. »

وی ادامه داد: « جریان افراطی از سال ۸۸ و به مدت ۴ سال فرصت داشت که به مجموعه اصولگرایی بپیوندد اما متاسفانه هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری راه خود را رفتند و من بعید می دانم که آنها گفتمان اصولگرایی را بخواهند ادامه بدهند مگر آنکه با همان تفکر تندروی و خروج از جریان اصولگرایی باشد. »

لزوم احیای خانه احزاب در ساختار سیاسی

این فعال سیاسی اصولگرا درباره شکاف موجود در جناح اصولگرا و احتمال شکل گرفتن گروههای جدید در میان اصولگرایان گفت: « به نظر می رسد فضای توسعه سیاسی در دوران آقای روحانی این اجازه را می دهد که جریان ها و احزاب جدید در ساختار سیاسی کشور شکل بگیرد. »

وی ادامه داد: « بنده با تجربه ای که به عنوان عضو هیئت رئیسه خانه احزاب دارم و اکنون امیدوارم که خانه احزاب مجددا سازماندهی پیدا کرده و شکل بگیرد باید عرض کنم اصولگرایان در سازماندهی و تشکل ضعیف هستند و برعکس اصلاح طلبان در سازماندهی و تشکل قوی هستند. »

وی افزود: « همچنین اصلاح طلبان در یک مورد خاص می توانند به وحدت موضوعی دست یابند اما اصولگرایان هیچگاه نتوانستند وحدت موضوعی پیدا کنند و شاید فقط یک بار در بحث انتخابات در سال ۸۴ به یک وحدت شکننده دست پیدا کردند. »

کنعانی مقدم در پایان تاکید کرد: « لذا به نظر می رسد اصولگرایان باید به دنبال تشکل و سازماندهی باشند وگرنه در رقابت های سیاسی آینده جایگاهی نخواهند داشت. »