به گزارش پ ارس به نقل از فارس، آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس مجلس امت (سنا) الجزایر، با اشاره به ظرفیت های جهان اسلام برای همکاری در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی، گفت: تحولات سال های اخیر در بعضی از کشورهای اسلامی فرصت خوبی است تا با مدیریت آنها و اقناع ملت ها برای همکاری مسلمانان تلاش کنیم.

وی با تشریح برخی برنامه ها، مذاکرات و قرارهای مربوط به سفرش به الجزایر در سال های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: همیشه سابقه تاریخی، مبارزاتی، فرهنگی، اسلامی و انقلابی آن کشور برای ما ارزشمند بوده و خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطر گسترش گروه های تروریستی در کشورهای اسلامی را جدی و برنامه سیاست گذاران استعماری برای تبلیغات منفی علیه مسلمانان را مرموزانه دانست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: تروریست ها که به جای زبان منطقی و استدلال، هیاهو و خشونت طلبی دارند و ادعای مسلمانی می کنند، بخاطر جهالت در جهت مطامع دشمنان حرکت می کنند.

وی با برشمردن زمینه های زیاد برای گسترش همکاری ها و فضای جدیدی که در سیاست خارجی ایران در دولت یازدهم ایجاد شده، تأکید کرد: مسئولین بخش های مختلف دو کشور در سطوح گوناگون باید با رفت وآمد و مذاکرات پی در پی به خواسته های دو ملت جامه عمل بپوشانند.

آقای عبدالقادر بن صالح نیز در این دیدار، ایران را یکی از مهم ترین کشورها در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خواند و خطاب به هاشمی رفسنجانی گفت: با سفر تاریخی شما به الجزایر در مقام رئیس مجلس ایران، همکاری های دو کشور در دوره جدید آغاز شد.

وی تصریح کرد: اگر چه همکاری های تهران - الجزیره به خاطر موانع مختلف گسترش نیافت اما زمینه های توسعه آن فراوان و فراهم است.

رئیس مجلس سنای الجزایر گفت: در خصوص دیدگاه ارزشمند شما برای تندروی ها، ما هم در الجزایر نگرانی داریم و با توجه به اتفاقات سیاسی در بعضی از کشورهای همسایه باید هوشیار باشیم.

بن صالح سخنان دکتر روحانی در مراسم تحلیف را مهم و راهبردی خواند و ابراز امیدواری کرد همکاری های دوجانبه در دولت یازدهم روز به روز گسترش یابد.