به گزارش  پارس به نقل از فارس، جبریل بلال یکی از رهبران شورشیان ائتلاف جبهه انقلابی سودان ادعا کرد ایران سیستم های پدافند هوایی و موشک های زمین به زمین و جنگنده و سلاح های مختلف در اختیار سودان قرار می دهد.

وی افزود: ایران هر گونه حمایت نظامی پیشرفته از سودان به عمل می آورد.

این مسئول شورشیان سودان در گفت وگو با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط گفت: موافقت عراق برای فروش نفت به سودان از آگوست آینده نیز تحت فشار و تضمین هایی بوده است که ایران به عراق داده است.

وی افزود: به همین دلیل بود که دولت سودان تصمیم به بستن خطوط لوله انتقال نفت سودان جنوبی گرفته است.

عمر البشیر، رئیس جمهور سودان یک ماه پیش اعلام کرد که به دلیل حمایت سودان جنوبی از شورشیان سودان خطوط لوله انتقال نفت سودان جنوبی را تا هفتم آگوست خواهد بست.

دولت خارطوم دیروز جمعه اعلام کرد که این ضرب الاجل را به درخواست اتحادیه آفریقا برای رسیدگی به شکایات دو سودان تا دو هفته تمدید کرده است.

تهران و خارطوم در سال ۲۰۰۸ و در جریان سفر مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع سابق ایران به سودان توافقنامه امنیتی مشترک امضا کردند.

جبهه انقلابی شامل گروه های شورشی عدالت و برابری، دو گروه آزادی بخش سودان به رهبری مینی میناوی و عبدالواحد محمد نور هستند که در مناطق دارفور، جبال النوبه و نیل آبی با نیروهای دولتی سودان در جنگ به سر می برند.

سودان جنوبی به دریا راه ندارد و برای صادرات نفت خود به بازارهای جهانی به زیربناهای سودان نیاز دارد، بیشتر میدان های نفتی سودان نیز پس از استقلال سودان جنوبی به این کشور تعلق گرفت.