به گزارش پارس به نقل از فارس، پایگاه خبری-تحلیلی « کامن دریمز» در مطلبی با عنوان « حامیان تعامل با ایران به طور غیرمنتظره ای تقویت شدند» به قلم « جیم لوب» می نویسد: به نظر می رسد حامیان تعامل دیپلماتیک با ایران برای اولین بار در چند ماه گذشته تقویت شده اند. پس از انتخاب شگفت انگیز ماه گذشته حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران که معتدل ترین فرد در میان شش نامزد شرکت کننده بود، احتمال توافق با ایران درباره برنامه هسته ایش به طور گسترده ای افزایش یافته است. این مسئله هفته جاری با نوشتن نامه ای از سوی ۱۳۱ عضو مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوری خواهان اکثریت آن را تشکیل می دهند به باراک اوباما و درخواست از وی برای تقویت تلاش های آمریکا به منظور اطمینان از توافق هسته ای مذاکره ای با ایران بیش از پیش عیان شده است. این نامه که ۱۷ تن از امضاکنندگان آن جمهوری خواهان هستند، اعلام می کند که واشنگتن باید آماده کاهش تحریم های چندجانبه و یکجانبه علیه ایران در ازای مصالحه ای مشخص و قابل اثبات در میز مذاکره باشد. نامه مزبور همچنین به طور ضمنی درباره وضع تحریم های جدید در این برهه حساس هشدار می دهد.

آیپک هیچ موضع علنی نسبت به نامه نمایندگان کنگره به اوباما اتخاذ نکرد

در این نامه آمده است: « ما همچنین باید مراقب باشیم که این فرصت بالقوه را با مشارکت در اقداماتی که رئیس جمهور تازه انتخاب شده را زیر سوال برده و موضع وی را در مقابل تندروهای مخالف سیاست مصالحه و صلح او تضعیف می کند، از دست ندهیم. » جالب توجه است که بیشتر امضاکنندگان این نامه که حدود یک سوم مجلس ۴۳۵ عضوی نمایندگان آمریکا را تشکیل می دهند این نامه را پس از آن امضا کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در یک برنامه تلویزیونی در یکشنبه گذشته ظاهر شد و از واشنگتن خواست فشارهایش از جمله تهدید نظامی علیه تهران را افزایش دهد. کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا (آیپک) که حامی قدرتمند لابی اسرائیلی در واشنگتن است هیچ موضع علنی نسبت به این نامه اتخاذ نکرد. گرچه به گفته منابع آگاه این گروه که به طور کلی از سیاست های دولت اسرائیل حمایت می کند، صراحتا گفته است که ترجیح می دهد قانونگذاران این نامه را امضا نکنند.

نمایندگان آمریکایی نمی خواهند فرصت تعامل با ایران را از دست بدهند

« تریتا پارسی» ، رئیس شورای ملی ایران و آمریکا درباره این نامه گفت: « این مهم است زیرا نشان می دهد حتی در کنگره آمریکا که انعطاف پذیرترین عناصر سیستم سیاسی آمریکا در آن حضور دارند نیز گروهی قوی و دو حزبی وجود دارد که فرصت تاریخی پیش رویمان را درک کرده و خواستار اطمینان از این مسئله است که نهایت تلاش خود را برای استفاده از آن می کنیم. نامه هایی از این دست هرگز بیش از ۳۰ امضا بدست نمی آورند و این نامه بدست تعداد بالایی از نمایندگان امضا گردید که شامل برخی اعضای ارشد جمهوری خواهان نیز می شد. این به ما می گوید که مسائل در حال تغییر هستند. » « هیتر هرلبرت» ، مدیر اجرایی شبکه امنیت ملی آمریکا نیز همین ارزیابی را دارد. وی می گوید: « تمایل ۱۳۱ عضو برای امضای این نامه نشان دهنده اجماع کارشناسی دو حزب در هشت ماه گذشته است که موفقیت مذاکرات نیاز به فضا و توجه دارد. این اجماع با نتایج انتخابات در ایران تقویت شد. »

۱+۵ آماده بحث درباره توافقی جامع تر با ایران است

تحولات اخیر در حالی رخ داد که مقامات ارشد آمریکایی با همتایان خود در گروه ۱+۵ در بروکسل دیدار کردند تا درباره دور جدید مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران که احتمالا قرار است در ماه سپتامبر، دستکم یک ماه پس از تحلیف حسن روحانی برگزار شود، بحث کنند. این گروه که در سال ۲۰۰۶ تشکیل شده، تازه ترین دیدارش با تهران را ماه آوریل در آلماتی قزاقستان برگزار کرد. این گروه، پیشنهادی را برای کاهش تحریم ها علیه تجارت ایران با طلا و دیگر فلزات گرانبها و صادرات پتروشیمی این کشور به عنوان اقدامی اعتمادساز در ازای تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد ایران و انتقال اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده به خارج از این کشور ارائه کرد. مقامات آمریکایی به خبرنگاران گفتند که ایران هنوز رسما به این پیشنهاد پاسخی نداده و بنابراین واشنگتن هنوز آماده تعدیل این بسته پیشنهادی نیست. در عین حال، مقامات گفتند که تهران نباید آن را به عنوان پیشنهادی نهایی در نظر بگیرد و اگر خواستار توافقی جامع تر است، ۱+۵ آماده بحث درباره آن است.

سفرای سابق و کارشناسان ارشد آمریکایی خواستار مذاکره مستقیم با ایران هستند

اوایل هفته جاری، ۲۹ کارشناس ارشد و دیپلمات خارجی از جمله افرادی که تجربه مذاکره با ایران را داشتند نامه خود را به اوباما ارسال کردند. این نامه از وی می خواهد انعطاف بیشتری نشان دهد، نکته ای که سه تن از امضاکنندگان این نامه شامل « توماس پیکرینگ» و « ویلیام لورس» ، سفرای سابق آمریکا و « جیم والش» ، کارشناس ارشد هسته ای موسسه فناوری ماساچوست در مقاله ای در هفته جاری به بررسی آن پرداختند. این مقاله که شامل طرحی مبسوط و گام به گام برای مصالحه ای دوجانبه بوده و منجر به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران می شود، می گوید: « آمریکا یک قدرت جهانی برتر است و مذاکره از موضع قدرت باید ابتکار عمل را در دست گرفته و مستقیما با رهبران ایران گفت وگو کند. » این مقاله در میان پیشنهادات متعددش از اوباما می خواهد پیام تبریک مختصر و خصوصی را برای روحانی پس از مراسم تحلیفش بفرستد و در آن پیشنهاد دهد که احتمالا در ماه سپتامبر که نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می شود، از طریق کشورهای دوست با وی دیداری رو در رو داشته باشد و در کنار این اقدامات بحث های منظم و دوجانبه ای را درباره مسائل منطقه که از عراق و افغانستان و حتی سوریه آغاز می شود، برگزار کند.

اتفاقات اخیر احتمال اعمال تحریم های یکجانبه جدید آمریکا را دستکم تا پایان تابستان کاهش داده است

به گفته منابعی در کنگره آمریکا، به نظر می رسد اتفاقات اخیر احتمال اینکه کنگره تحریم های یکجانبه جدیدی را پیش از پایان تابستان و احتمالا تا پایان سال جاری علیه ایران اعمال کند، کاهش داده است. تا هفته جاری به شدت احتمال تصویب بسته ای جدید به منظور تشدید تحریم های کنونی و اعمال تحریم های نفتی عملی علیه ایران پیش از آگوست وجود داشت. رهبران سنای آمریکا که دموکرات هستند، اعلام کرده اند که قصد اعمال تحریم های جدید پیش از ماه سپتامبر را ندارند. روزنامه « سی کیو رال کال» کنگره آمریکا روز جمعه گزارش داد که احتمال اعمال مجازات اقتصادی جدید علیه تهران دستکم تا پایان سال وجود ندارد و این مسئله تندروهای کنگره و اسرائیل را نگران کرده است.

انتخاب روحانی حمایت عمومی در کنگره از تعامل با ایران را افزایش داده است

« جوئل رابین» ، مدیر امور دولتی و سیاسی صندوق « پلاشرز» ، موسسه امنیت جهانی در کالیفرنیا، می گوید: « کنگره به روشنی نگرانی هایی را درباره خطرات این مذاکرات دارد. این بدان معناست که لوایحی که تصویب می شوند باید به جدی بودن مذاکرات در حال انجام توجه کنند و این بحث ها در ماه پاییز تشدید می شوند، بنابراین، بسیاری از نمایندگان کنگره تلاش می کنند خیلی جلوتر از دولت حرکت نکنند. » به گفته منابعی در کنگره آمریکا، علاوه بر این، این حقیقت که ۱۳۱ عضو مجلس نمایندگان نامه اخیر را امضا کرده اند، می تواند رهبری جمهوری خواه این مجلس را برای برگزار نکردن رای گیری درباره بسته تحریم های جدید ترغیب کند. آنها گفتند که رهبری جمهوری خواه که درباره لوایح مربوط به ایران با آیپک همکاری نزدیکی دارد، ترجیح می دهد چنین لوایحی را با تعداد آرای بالا تصویب کند و احتمال دودستگی که این نامه ایجاد کرده ممکن است به عنوان یک بازدارنده عمل نماید. به گفته « دایلان ویلیامز» ، مدیر امور دولتی « جی استریت» ، یک گروه طرفدار اسرائیل و طرفدار صلح، « حمایت عمومی در کنگره از تعامل با ایران در میز مذاکره از زمان انتخاب روحانی به شدت افزایش یافته است. این نامه نیز پیام روشنی را در آمریکا و در خارج از این کشور می فرستد که راه سیاسی مناسبی برای حل نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی وجود دارد. » وی افزود که در میان امضاکنندگان ۲۲ عضو کمیته های امور خارجی و نیروهای مسلح نیز حضور داشتند. و این در حالی است که اوایل ماه جاری همه به جز یک نفر از کمیته امور خارجه ۴۶ عضوی مجلس نمایندگان آمریکا نامه ای را به اوباما فرستاده و از وی خواسته بودند برغم انتخاب روحانی فشارها بر ایران را از طریق گسترش تحریم ها افزایش دهد.