مجلس شورای اسلامی، کابینه وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کند. اکثریت نمایندگان با وزرای پیشنهادی موافق هستند.وزرای پیشنهادی اکثرا جوان و متخصص هستند.

   «عملکرد مجلس تاکنون خوب بوده اما ریل‌گذاری برای اصلاح امور کشور، کارهای فراتر و فراوان‌تری می‌طلبد و نیازمند وجود آرامش عقلانی و پرهیز از کارهای هیجانی و احساسی است، چراکه مجلس از مظاهر عمده خرد جمعی در کشور است زیرا انقلابی‌گری به معنای حرف‌های غیرمسئولانه و رفتار هیجانی نیست بلکه  انقلابی‌گری یعنی روحیه اقدام صحیح، عازم و جازم در جهت درست و برگرفته از عقلانیت است»؛ اینها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم در سالگرد شهادت آیت الله شهید دکتر بهشتی بود.

عقلانیت و  دوری از کارهای هیجانی و احساسی، ترجیع بندی شعری است که این روزها باید در بهارستان تواشیح شود. ل

کابینه دولت سیزدهم به مجلس اعلام شده است و در این ایام که کرونا و مشکلات اقتصادی دست در دست  هم  چرخ دوران را بر خلاف میل ایران زمین می چرخانند  نمایندگان باید از 30 مرداد پس از  عزای حسینی و سفر در تاریخ برای دیدن مصداق بارز به کارگیری عقلانیت در دفاع از دین، به پشت صندلی‌های سبز خود در ساختمان هرمی بهارستان باز گردند  تا  کار رای اعتماد به کابینه دولت سیزدهم را آغاز کنند و  قطعات پازل دولت مردمی کم کم در کنار هم بنشیند و تابلو انقلاب گری و فساد ستیزی تکمیل گردد. 

اما نکته در اینجاست که در پیچ مهم و تاریخی کشور این قطعات باید با وسواس و دقت نظر بیشتری انتخاب شوند تا تابلو شکل مناسب و مطلوب خود را پیدا کند و ما شاهد بدقوارگی در ظاهر کلی نباشیم.

وزاری پیشنهادی که قرار است از شنبه در خانه  ملت حاضر شوند تا اعتماد و اطمینان نمایندگان را به  خود جلب کنند همین قطعات پازلی هستند که باید با دقت نظر انتخاب شوند. در حقیقت، در انتخاب بهارستان ما شاهد دو سکانس هستیم در یک سکانس وزیر پشنهادی پشت تریبون می ایستد و با هیجان، التهاب و احساس  از تمام کارها و برنامه هایی که دارد می گوید و در سکانسی دیگر نمایندگان مجلس در حالی که به دقت به صحبت های وزیر پیشنهادی گوش فرا می دهند باید فارغ از هیجان تصمیم بگیرند.

در واقع نفس انتخاب همواره بدین گونه است در یک سمت  انتخاب، هیجان، تبلیغ و اغوا و در سمتی دیگر عقلانیت و ذم احساسات در جریان است که اگر این معادله به همین منوال باشد ما شاهد انتخابی درست خواهیم بود ولی در غیر اینصورت اگر هیجان از طرف انتخاب شونده به  سمت دیگر یعنی انتخاب کننده رسوخ و نفوذ کنند چه بسا که معادله نامتوازن شود و در نهایت انتخاب درستی انجام نشود.

البته نمی توان ادعا کرد که هر انتخابی صرفا و قطعا از روی عقلانیت است چراکه بخشی  از هیجانات در هر صورت در انجام انتخاب دخیل است اما نکته حائز اهمیت موضوع غلبه یکی بر دیگری است یعنی طرف انتخاب کننده باید تمام تلاش خود را به خرج دهد  تا سهم و درصد هیجان در انتخابش کاهش یابد و عقلانیت غالب شود. 

از روز شنبه که در بهارستان معادله انتخاب گسترده می‌شود نمایندگان  ملت باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا فارغ از هیجان و در قاموس خرد جمعی و عصاره ملت بهترین را راهی پاستور کنند زیرا  اهمیت و جایگاه  مجلس شورای اسلامی در استقلال عمل و فکری  آن است و زمانیکه این استقلال انتسابی به شکل خود خواسته یا ناخواسته دچار خدشه شود دیگر نباید انتظار رفتار و انتخاب عقلانی را از آن داشت همان طور که مردم  از آنجاییکه طعم تلخ انتخاب هیجان زده را هشت سال پیش چشیده بودند، 28 خرداد پای صندق رای آمدند و سعی کرد فارغ از هیجان و جو سازی‌های رنگی رای خود را به صندوق های رای بیاندازند حالا نوبت مجلسی ها است تا دست به انتخابی فارغ از احساسات بزنند.  

 در خصوص کابینه پیشنهادی رئیس دولت سیزدهم برخی  انتقادات نیز از سوی فعالان رسانه‌ای و حزبی مطرح است که نمایندگان باید نیم نگاهی نیز به آن‌ها داشته باشند تا بتوانند انتخاب جامع و دقیقی را انجام بدهند.برای مثال یکی از فعالان حزبی معتقد است که در ترکییب کابینه متخصص و غیرمتخصص، خوب و بد و با تجربه و بی‌تجربه با هم قاطی و درهم تنیده هستند. یعنی از بخشی از وزرای پیشنهادی می‌توان دفاع کرد، اما افراد و چهره‌هایی هم وجود دارند که نمی‌توان از آنها دفاع کرد! البته توجه به این انتقادات نباید موجب شکل گیری اختلافات و جبهه گیری در میانه قوه مجریه و مقننه شود. بلکه هدف تشخیص سره از ناسره است تا بوی بهبود ز اوضاع جهان شنیده شود. این امر به خصوص  در مورد تیم اقتصادی دولت بسیار حائز اهمیت است. در واقع پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب وزاری دولت سیزدهم این است که در انتخاب برخی  وزار دقت  و وسواس بسیار بالایی را در خصوص برنامه ها و صلاحیت  شخص  پیشنهاد شده به خرج بدهد زیرا دیگر زمان تجربه و آزمون، تو بمیری من بمیرم برای اداره کشور نیست و در شرایط کنونی حقیقتا وجود یک برنامه مدون و درست تنظیم شده می تواند نجات دهنده باشد. 

در نهایت  در باب اهمیت خرد جمعی که امروز مجلس شورای اسلامی نمادی از آن است می‌توان گفت نظر هر فرد دو عنصر را در درون خود دارد اطلاعات صحیح و غلط. اطلاعات صحیح  از آنجایی صحیح و درست محسوب می‌شوند که هم‌جهتند و بر روی یکدیگر انباشه می شوند اما اطلاعات غلط در جهات مختلف و غیر هم‌سو عمل می‌کنند لذا تمایل به حذف ‌یکدیگر دارند  بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت آنچه که بعد از  جمع نظرات باقی می‌ماند اطلاعات صحیح  است،  زیرا افراد مختلف در نهایت به یک جمع بندی و اطلاعات انباشته شده رسیده‌اند این همان خرد جمعی است که انتطار انتخاب درست از آن می رود چرا که عقلانیت با چکش کاری فکری متراکم شده در حالیکه هیجانات و احساسات در پراکنده ترین حالت خود قرار می گیرند البته اگر پارامتری دخیل نباشد مانند فشار!  لذا  شاید اطلاعات هریک از نمایندگان در انتخاب وزرا  تا حدودی  کوچک و یا حتی کم ارزش تلقی شود اما زمانیکه نظر و اطلاعات موجود در ذهن فرد فرد نمایندگان بر روی هم انباشته می‌شود به ناگاه اطلاعات باارزش مجسم می‌شود.

 در اینجاست که ما انتظار یک انتخاب عقلانی و فارغ از هیجان را از نمایندگان در شنبه کاری طلب می‌کنیم.