عکس سفرای روسیه و انگلستان واکنش های بسیاری را در ایران بوجود آورد. عکس سفرای روسیه و انگلستان

توسط سفارت روسیه در ایران منتشر شده است.


امروز ظهر سفارت روسیه در ایران، عکسی از سفرای روسیه و انگلستان منتشر کرد که بازسازی شده عکسی از حضور وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین در ‌کنفرانس تهران بود که از ۶ تا ۹ آذرماه ۱۳۲۲ (۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۱۹۴۳) به‌صورت سرّی و محرمانه در سفارت شوروی در تهران، پایتخت ایران برگزار شد.

 

 

این عکس واکنش‌های تندی را از سوی کاربران شبکه‌های مجازی به دنبال داشت تا اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نسبت به آن واکنش نشان داد.

ظریف به توئیت روز چهارشنبه سفارت روسیه در ایران که در آن سفیر روسیه و سفیر انگلیس عکسی از دوران اشغال ایران را در باغ سفارت روسیه بازسازی کرده‌اند، نوشت:

«امروز عکسی فوق‌العاده نامناسب مشاهده کردم.

لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳.

مردم ایران نشان داده‌اند - از جمله در طول مذاکرات برجام - که سرنوشت آن‌ها هرگز نمی‌تواند برآمده از تصمیمات سفارت‌های خارجی یا قدرت‌های خارجی باشد. »

 

همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه نیز در واکنش به انتشار این عکس نوشت:

«اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود.

هر دو سفیر باید فورا به‌طور رسمی بابن اقدام انجام شده عذرخواهی کنند. در غیر این‌صورت واکنش قاطع دیپلماتکی ضروری خواهد بود.»

 

گفتنی است که سفارت روسیه در ایران با انتشار عکسی از بازسازی عکسی از از دوران اشغال ایران نوشت: دیدار لوان جاگاریان، سفیر روسه با سایمون شرکلیف، رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس ۱۹۴۳ تهران در آن برگزار شد.

سفرای انگلیس و روسیه عکسی از دوران اشغال ایران را در باغ سفارت روسیه بازسازی کرده‌اند.

اشاره وزیر امور خارجه به عکسی است که از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران منتشر شده بود و در کنار آن عکسی قدیمی از چرچیل، روزولت و استالین در همان محل یعنی ساختمان سفارت شوروی سابق در تهران قرار داده شده بود.