واسیلی نبنزیا روز سه شنبه در نشست خبری مجازی افزود: دلیلی نمی‌بینم که محدودیت تسلیحاتی بر ایران اعمال شود. آن در ۲۷ مهرماه پایان خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه این محدودیت، موقت بوده است، ادامه داد: این مساله، تحت عوان ممنوعیت نبود بلکه روشی بود که ایران اجازه می‌یافت با رضایت شورای امنیت امکان صادرات و واردات سلاح را داشته باشد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: می‌دانید برای اینکه از ابزار فراهم شده در برجام استفاده کنید، ابتدا باید یکی از مشارکت‌کنندگان در برجام باشید. آمریکا به طور موثر از ۲ سال پیش تا کنون مشارکت‌کننده برجام نبوده است.

نبنزیا تاکید کرد: اکنون آنها در می‌زنند و می‌گویند چند ثانیه صبر کنید، ما فراموش کردیم برخی کارها را در برجام انجام دهیم. اجازه دهید که برگردیم، آن را انجام خواهیم داد و خارج خواهیم شد. این مضحک است.

وی تصریح کرد: برای استفاده از سیستم ماشه، شما باید مشارکت‌کننده در برجام باشید. ایالات متحده دقیقا ۲ سال پیش با افتخار اعلام کرد از آن خارج شده است و در را پشت سر خود بست.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در هجدهم اردیبهشت 1397 به طور رسمی اعلام کرد آمریکا دیگر مشارکت‌کننده برجام نیست و دستور داد تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران را بازگردانند.

با گذشت 2 سال از این اقدام تروریستی، اکنون مایک پمپئو وزیر نفرت دولت ترامپ در تفسیری خودخوانده مدعی شده است به عنوان مشارکت‌کننده قطعنامه 2231 است و حق دارد از مکانیسم ماشه برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران استفاده کند.

این ادعا علاوه بر اینکه مخالف نص صریح قطعنامه است که در واقع بخشی از توافق هسته‌ای ایران محسوب می‌شود، با مخالفت بیشتر طرف‌ها به ویژه جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است.