دولت رئیسی آغاز به کار کرد. دولت رئیسی امید را به جامعه تزریق می‌کند. مردم به دولت رییسی رای دادند. مجلس از دولت رییسی حمایت کرد.


روز سه‌شنبه پاستور چرخید و در نقطه اعتدال بهاری ایستاد تا فصل جدیدی آغاز شود، فصلی که به گفته منتخب مردم قرار است در آن میوه فساد ستیزی، مردمی بودن، چرخیدن چرخ دنده‌های اقتصاد، کارآمدی، صله رحم با همسایگان و... کام مردمان ایران زمین را شیرین کند. مراسم تنفیذ سید ابراهیم رئیسی در حالی روز سه شنبه برگزار شد که قرار است روز پنج شنبه و به تقویم جلالی مصادف با  ۱۴ مرداد مراسم تحلیف وی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران در ساختمان  هرمی شکل  بهارستان برگزار شود.  

اما رهبر انقلاب در تنفیذ سیزدهم با اشاره به مطرح شدن ارزش‌های انقلاب در تبلیغات انتخاباتی آقای رئیسی فرمودند: این مسیر درست، باید ادامه یابد چرا که ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند و ایران را در جایگاه شایسته قرار می‌دهد. زیرا ارزش‌های انقلاب مفاهیم موهومی نیست بلکه در سخنان امام بزرگوار، به طور روشن و مکرر بیان شده و باید همین سخنان ملاک قرار گیرد و دنبال شود زیرا پیگیری ارزش‌های انقلاب موجب افزایش انگیزه‌های مردم و ورود آنان به میدان می‌شود که این حضور بی‌بدیل و بی‌جایگزین، بسیار مغتنم و کارگشا است. در همین رابطه و با اتکا بر شعار انتخاباتی رئیس جمهور منتخب  مبنی بر «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، تاکید کردند مردمی بودن موضوع بسیار مهمی است و رییس‌جمهور محترم و همکارانشان باید تلاش کنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون در نظرگرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.در نهایت سومین نکته مهمی که رهبری در سخنرانی مراسم تنفیذ مورد توجه قرار دادند اشاره به فساد ستیزی داشت و  فرمودند: «آقای رئیسی در مسئولیت قبلی، مبارزه با فساد را شروع کرد و اقدامات خوبی انجام داد اما اصل قضیه و بسترها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه است که باید با آن به‌طور جدی مبارزه کرد.ایشان فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه و سوء استفاده از ارز ترجیحی را نمونه‌هایی از موارد فساد برشمردند که باید با آن‌ها با برنامه و پیگیری، مقابله کرد.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد مردمی بودن، فساد ستیزی و انقلابی بودن  سه ضلع مثلثی خواهد بود که  چارچوب  و قالب دولت سید ابراهیم رئیسی را شکل می‌دهد و هر ماده و خوراک  اجرایی در این دولت  قرار است در این مثلث ریخته شود البته نکته در اینجاست که این مثلث باید متوازی الاضلاع باشد نه متساوی الساقین و نه قائم الزاویه، آقای رئیسی به عنوان منتخب مردم در بحرانی ترین روزها و سخت ترین پیچ تاریخی نظام که انواع هجمه‌های بر آن وارد است باید بتواند بین سه موضوع مطرح شده تعادل و توازن را برقرار کند تا آفتاب دولت بتابد. در شرایط کنونی بسیاری از نخبگان، جریان‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی  به زعم خود پیشنهادهای اجرایی متفاوتی را به رئیس جمهور منتخب پیش‌کش می‌کنند به طوریکه  از تاکید بر فن سالاری در کابینه تا در مرکز توجه قرار دادن مشکلات اقتصادی همه گزینه هایی است که برای در اولویت قرار گرفتن از نردبان اجرایی کشور بالا و پایین می روند. 

اما درلابه لای تمام نکات و پیشنهاداتی که برای کارآرایی دولت سیزدهم مطرح می شود یک موضوع قابل توجه است و آن عمل گرایی منتخب مردم است، آقای رئیسی در طول ریاستش بر قوه قضاییه به خوبی نشان داد که فردی عمل گراست و  نمونه آن را در بازگشایی واحد های تولیدی تعطیل شده و یا انجام اصلاحات فساد ستیز در این قوه می تواند مشاهده کرد که بی تاثیر در پیروزی وی در انتخابات  نبود همچنین پس از پیروزی در انتخابات با  راه اندازی سامانه‌ای برای نظرخواهی در مورد تشکیل کابینه نشان  داد که هشتمین رئیس جمهور تا به اینجای کار عزم  خود را جزم کرده تا با عملگرایی و فارغ از تبلیغات کاذب و تولید آواهای بی نتیجه گام به گام مشکلات را حل و فصل و به وعده‌های خود عمل کند. نکته مهم دیگری که باید در مورد تشکیل دولت سیزدهم مطرح کرد مربوط به یکدست شدن سه قوه یعنی اجرایی، قضایی و مقننه به لحاظ سوگیری سیاسی و مکتب فکری است که این امر فرصت مغتنمی را در اختیار فرزند  شهر خورشید قرارداده است تا بتواند به  ایده‌های  اجرایی خود جامه عمل بپوشاند. 

با این وجود یکی از مهمترین چالش‌های آقای رییسی برای ایجاد یک سیستم فساد ستیز و کارکردگرا سیاه چاله‌هایی به نام  مراکز قدرت است  یعنی منتقدان و افرادی که در پشت پرده حضور دارند و در نهادهای مختلف جا خوش و در پست های حساس نفوذ کرده‌اند، این افراد عمدتا تلاش می‌کنند با گرفتن ژست روشنفکری قشر جوان جامعه را به سمت خود جذب  و هر اقدامی را که خلاف با افکارشان هست را نوعی عقب ماندگی تعبیر کنند لذا این افراد به عنوان مخرب‌های درون زا  بیکار نخواهند و از هر فرصتی برای ایجاد هجمه‌های علیه رئیس دولت سیزدهم فروگذار نخواهند کرد و در این میان نباید از بستر فضای مجازی غافل ماند. 

 با این همه با توجه به نکاتی که مطرح شد مثلث دولت رئیسی در کنار  عمل گرایی او و یکدست بودن طیف فکری حاکم بر ارکان مختلف نظام آینده نسبتا روشنی را ترسیم کرده که امید می‌رود با هماهنگی هر چه بهتر و بیشتر آفتاب تموز بر برف زمستان ایران بتابد و اوضاع سامان بیابد.