به گزارش پارس ، به نقل ازفارس برنامه « دیروز، امروز، فردا» شب گذشته با حضور مرتضی طلایی و پرویز سروری از منتخبین شورای شهر تهران برگزار شد.

طلایی در ابتدای برنامه گفت: جایگاه شوراها در قانون اساسی بیانگر عمق نگاه نظام و قانون گذاران است. در قانون اساسی به طور مشخص به موضوع شوراها پرداخته شده است. شوراها از منظر قانون گذار از ارکان حاکمیت تصمیم گیری اداره امور کشور است. در کنار مقررات گذاری که یک درجه پایین تر از قانون گذاری است، یک کار ویژه کلیدی هم برای شوراها تعریف شده، آن هم نظارت است. بر اساس اصل ۱۰۳ استانداران، بخش داران و… موظف هستند که تصمیمات شورا را دنبال و همراهی کنید.

وی ادامه داد: به نظر من شوراها آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. نتیجه این شده که شوراها هم در زمان خود کارآمدی مورد انتظار را داشته باشد. به ویژه در شوراهای فرادست.

سروری هم در ابتدای برنامه گفت: من فکر می کنم با توجه به اینکه نظام ما یک نظام مردم سالار است، نقش مردم در تصمیم گیری های کلان کشور مشخص است. مشارکت مردم در پهنه به شوراهای شهر و روستا و در سطوح بالاتر به مجلس و تشکیل دولت باز می گردد. اگر عرصه های مختلف با هم ارتباط مشخصی نداشته باشند، مشارکت ها به شکل جزیره ای شکل می گیرد و نگاه بخشی به آن ها حاکم می شود و در نتیجه کارآمدی همه این نهادها با کاستی هایی مواجه می شود.

وی ادامه داد: نگاه بخشی به هر حوزه باعث شده حوزه های دیگر در حاشیه و چالش قرار بگیرد. اگر رابطه شوراها با مجلس و دولت و… تعریف شده بود، ما امروز می توانستیم شاهد نگاهی جامع تر نسبت به حضور مردم در همه عرصه ها باشیم. شوراها پارلمان های محلی هستند که حضور مردم را در عرصه های مختلف شکل می دهند. چون تعریف دقیقی از رابطه دولت و مجلس با شوراها وجود ندارد، در نتیجه به اهداف و چشم اندازی که قانون برای شوراها پیش بینی کرده، نرسیم.

سروری افزود: اگر مجلس با شوراها یک ارتباط سازمان یافته و مدونی داشته باشد می تواند هم قوانین را پالایش کند و هم در جهت تولید قانون و سرعت در ارائه تسهیلات مناسب برای شهروندان موثر تر عمل کند.

مرتضی طلایی در بخش دیگری از برنامه اظهار داشت: ضمن احترام به عزیزانی که زحمت کشیده اند فکر می کنم از شورای عالی استان ها فقط یک اسم وجود دارد. اگر ما شورای عالی کارآمدی را داشتیم که توانسته بود جایگاه واقعی شوراها را در تعامل با مجلس و دولت تدوین و تعریف می کرد، شاید امروز با بخش بزرگی از مشکلات مواجه نبودیم.

وی ادامه داد: شورای عالی استان ها نتوانست خلاء های موجود را برطرف کند. شورای عالی استان ها باتوجه به وظایف قانونی که دارد، باید در سطح ملی در صیانت از جایگاه شوراها در کشور کار کند. شوراها مظلوم واقع شده اند و از طرف دولت مورد بی توجهی قرار گرفته اند. یکی از ضروریت ها این است که شورای عالی استان ها بتواند جایگاه واقعی شوراها و مدیریت شهری را در تراز اصلی خود قرار دهد.

این منتخب شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران برحسب عرف ادوار گذشته می توانسته درهیات دولت شرکت کند، باید در شورای چهارم و دولت یازدهم به این موضوع دست پیدا کنیم. شورای عالی استان ها باید بتواند به نمایندگی از تمام شوراهای کشور روابط خود را با دولت و مجلس تعریف کند و این تراز را ارتقاء ببخشید. یکی از ضروریت های ما در دولت یازدهم این است که بتوانیم این جایگاه ها را احیاء کنیم و به تراز اصلی خود برسانیم.

سروری نیز در ادامه برنامه اظهار داشت: فقدان یک عقبه کارشناسی جدی برای تولید برنامه و پشتیبانی در شوراهای شهر، یکی از دلایل مهمی است که باعث کارآمدی شوراها شده است. در مجلس مرکز پژوهش ها ایجاد شد که ظرفیت های کارشناسی را تجمیع می کند و از این طریق نمایندگان را پشتیبانی برنامه ای می کند و نماینده ها هم برنامه هایشان را بر اساس این عقبه کارشناسی ارائه می دهند. این چیزی است که در شوراها وجود ندارد و باید به وجود بیاید.

وی ادامه داد: ما ظرفیتی را تحت عنوان تشکیل اتاق های فکر ایجاد کرده ایم که بتوانیم این عقبه کارشناسی را در شوراهای شهر تولید کنیم. البته امیدوارم بتوانیم مرکز پژوهش ها را برای شورای عالی استان ها به وجود بیاوریم تا این فضای کارشناسی پشت سرنمایندگان مردم در شوراهای شهر ایجاد شود.

سروری افزود: ما خسارت های زیادی را از عدم تعامل دولت و شهرداری شاهد بوده ایم. ورود نگاه سیاسی و جناحی به شوراها یک سم مهلک برای شوراهاست. ما نباید اجازه دهیم تنش های سیاسی وارد فضایی شود که باید در آن نگاه کارشناسی و اجتماعی باشد. شورای اول یک تجربه تلخ بود. این شورا با یک رویکرد سیاسی ایجاد شد و خسارت های زیادی را برای کشور و به ویژه تهران ایجاد کرد که در نهایت به انحلال شورای تهران انجامید. فکر می کنم باید برای این موضوع یک چاره اندیشی جدی داشته باشیم.

وی همچنین گفت: اگر همه دست به دست هم بدهیم و تلاش کنیم تعاملات بین شوراها و دولت و مجلس به شکل خوبی شکل بگیرد و از طرف دیگر عقبه کارشناسی خوبی هم برای شوراهای شهر و روستا ایجاد شود، فکر می کنم بسیاری از خلاء ها که باعث تولید ناکارآمدی شده، برطرف شود.

رئیس پلیس سابق پایتخت در بخش دیگری از « دیروز، امروز، فردا» گفت: وقتی ما قبول کردیم که جریان های سیاسی در کشور فعالیت کنند، آن ها در مسیر انتخابات ها شرکت می کنند. مثلاً الان ۳۱ نفر وارد شورای شهر تهران شده اند که هرکدام از آن ها نگاه خاص سیاسی خود را دارند. فکر می کنم این موضوع مهم نیست و نکته ای که حائز اهمیت می باشد، این است که وقتی افراد برای اداره شهر دور یک میز نشستند توجه داشته باشند که حق ندارند سلایق سیاسی خود را در مسائل مربوط به اداره شهر وارد کنند. بلکه باید در چهارچوب قانون و مصالح شهر برای شهر تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: یکی از نمونه های درخشان مدیریتی در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران اتفاق افتاد. ما در این شورا شاهد تکثر سلایق بودیم اما با این وجود همه چیز حول محور خدمت جلو می رفت. مثلاً در انتخاب شهردار تلاش کردیم بدون نگاه سیاسی کار کنیم و کسی را انتخاب کنیم که بتواند به خوبی شهر را اداره کند. مثلاً در تهران روزانه بین ۸ تا ۱۰ تن زباله تولید می کنیم. این زباله که خیلی ساده از کنار آن عبور می کنیم، دارای ابعاد، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، سلامت و حتی امنیتی است. یا روزانه چندین میلیون سفر شهری در تهران انجام می شود و… ما در شورا حق نداریم بگوییم ما باشیم، شما نباشیم. بلکه از این جا به بعد باید بر اساس شایسته سالاری به سراغ ظرفیت ها برویم و ببینم چه کسی در چه جایگاهی می تواند فعالیت مفید تری داشته باشد.

طلایی افزود: باید قبول کنیم که هم برای قوه مقننه و هم برای قوه مجریه نیازمند یک نوع تقسیم کار و ماموریت ملی و محلی هستیم. این برای یک وزیر خوب نیست که برای یک مشکل در روستا به مجلس فرخوانده شود و پاسخ دهد. همچنین برای یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خوب نیست که به جای پیگیری مسائل مربوط به قانون گذاری برای مسائل کلان کشور، به دنبال پیگیری مسائل روزمره حوزه استحفاظی خود باشد. این درحالی است که شوراها باید در ادامه مسیر مجلس و دولت فعالیت داشته باشند. ما باید به این تقسیم کار پایبند باشیم و آن را عملی کنیم تا به یک مدیریت یکپارچه دست پیدا کنیم.

سروری نیز در ادامه برنامه گفت: یک شنبه جلسه خوبی با عزیزان انتخاب شده برای این دوره از شورای شهر تهران داشتیم. حس می کنم اتفاق خوبی در حال وقوع در کشور است. ما در شورای اول با یک شورای سیاسی مواجه بودیم. در شورای دوم هم با یک شورای خدمت محور اما بازهم با نگاه سیاسی روبه رو بودیم. در شورای سوم هم شاهد تلفیقی از سلایق سیاسی بودیم که البته یک اکثریت و اقلیتی در آن وجود داشت. اما در شورای چهارم تقریباً تقسیم سیاسی جدی در شورا وجود دارد که هر دو طیف اصلی کشور، حضوری با وزن را دارند.

وی ادامه داد: برداشت من از جلسه یکشنبه شب این بود که ما یک رقابت سالم را برای خدمت در این دوره شاهد خواهیم بود. یعنی یک تعامل حداکثری را در کنار یک رقابت حداکثری خواهیم داشت. البته این رقابت برای رسیدن به قدرت نیست بلکه برای خدمت است که طی آن ظرفیت های جدید شکوفا و به سبد خدمت ریخته می شود.

سروری افزود: فکر می کنم اگر این موضوع به درستی مدیریت شود، می تواند به یک مدل بسیار موثر برای مدیریت در سایر حوزه ها تبدیل شود. من فکر می کنم شورای چهارم این ظرفیت را دارد که نشان دهد، رقابت ها می تواند به تعامل، سازندگی و خدمت حداکثری منجر شود. با تعاملات و بحث هایی که تا امروز با طیف های مختلف داشتیم این تلقی برای من به وجود آمده که این دوره، شورای شهری متفاوت نسبت به شوراهای گذشته را خواهیم داشت.

در بخش دیگری از برنامه، احمد دنیا بالایی به صورت تلفنی در برنامه حضور پیدا کرد و گفت: در شورای شهر چهارم، توازن خوبی برقرار است. در شورای سوم علی رغم اختلاف دیدگاه هایی که بود، وحدت و همدلی خوبی وجود داشت. در هر صورت در شورای سوم یک طیفی اکثریت بود و طیفی دیگر در اقلیت قرار گرفته بود و نباید فراموش کنیم که در انتخاب شهردار با تضارب آرای شدیدی مواجه بودیم. البته به شخصه این تضارب آرا را به نوعی برکت کار شورای شهر می دانم و فکر می کنم این موضوع می تواند پیامدهای خوبی برای امور شهر و مردم خوبمان داشته باشد.

وی ادامه داد: جلسه یک شنبه شب جلسه خوبی بود اما بیشتر یک معارفه عمومی بود. البته مقرر شده که هر هفته روزهای سه شنبه با دوستان جلسه داشتیم و یک سری بحث ها را قبل از آغاز کار رسمی شورای شهر چهارم با هم داشته باشیم. امیدوارم با همدلی بین این ۳۱ عزیزی که در شورا حضور دارند، بتوانیم خبرهای خوبی را برای مردم عزیزمان داشته باشیم. این توصیه را برای همه شوراها دارم که در اداره شهرها و روستاها بحث های واقع بینانه ای را داشته باشند و مطالبات واقعی مردم را مد نظر قرار دهند.

طلایی در بخش دیگری از برنامه در مورد ریاست شورای چهارم و شهردار بعدی گفت: باید قبول کنیم که مردم به ما اجازه آزمون و خطا نخواهند داد و باید بپذیریم که جریان های سیاسی نباید شورا و انتخاب شهردار را عرصه قدرت نمایی خود قرار دهند. باید قبول کنیم که اگر تهران یک روز با مدیریت ناکارآمد اداره شود، شهر یک سال به عقب برمیگردد. ما ۳۱ نفر هستیم که در خانواده ای به نام شورای شهر تهران دور هم جمع شده ایم و باید حول محور خدمت و مصالح مردم باندیشیم و عمل کنیم.

وی ادامه داد: فکر می کنم وزن شورای شهر تهران در حد خودش، معادل مجلس است. اگر آمدیم و شورا را قطبی کردیم، باید منتظر صف بندی و معامله گری باشیم که در این میان خیلی از افراد قابل و شایسته قربانی خواهند شد.

طلایی افزود: به صورت پراکنده مذاکراتی بین افراد صورت گرفته اما هنوز این کار به صورت جمعی انجام نشده است. ما بر این باور هستیم که در جلسه بعدی در مورد هیات رئیسه شورا مذاکره کنیم. پیشنهاد بنده به دوستان این بود که بیاییم برای رئیس شورا شاخص های مشخصی را تعیین کنیم و از او برنامه بخواهیم. ما رئیس شورایی می خواهیم که تراز شورای شهر تهران را در جایگاه واقعی خودش قرار دهد و با اقتدار و صلابت بتواند مدافع حقوق شورا باشد. هرچقدر رئیس و هیات رئیسه شورا قوی تر باشند می توانند شهردار را بهتر مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: در مورد انتخاب شهردار هم معتقدم نباید به سمت آزمون خطا برویم و همچنین نباید در این مورد با شتاب و عجله حرکت کنیم. منطق حکم می کند شاخص ها را در بیاوریم و بر اساس آن آدم های موجود را بسنجیم و ضعف و قدرت های آن ها را مقایسه کنیم و در نهایت ببینیم آیا تبدیل به احسن خواهد شد یا خیر! در چنین شرایطی قطعاً به یک انتخاب اصلح خواهیم رسید.

دنیا مالی نیز به صورت تلفتی در ادامه برنامه شرکت کرد و طی سخنانی اظهار داشت: من هم با فرمایشات آقای طلایی موافقم. خوشبختانه مرکز مطالعات شهرداری تهران قبلاً کارهایی را انجام داده اند و شاخص هایی را مشخص کرده اند که امیدوارم در شورا تصویب شد تا بر اساس این شاخص ها، انتخاب صورت بگیرد. باید این نوید را به مردم عزیز بدهیم که اصل همکاری این ۳۱ نفر بر اساس نظام همدلی است که دین و اهل بیت توصیه کرده اند. این وحدت قطعاً برکات خوبی را برای مردم عزیزمان خواهد داشت. البته تاکید می کنم که معنای وحدت زیر سوال بردن اصل تضارب آرا و برخورد افکار نیست.

سروری نیز در ادامه « دیروز، امروز، فردا» افزود: کشور تحمل انتخابات های متعدد سراسری را ندارد چون دولت درگیر کار انتخابات می شود و از فعالیت های خود غافل می شود و از طرف دیگر هزینه های بالایی ایجاد می شود. با توجه به موضوعات مختلفی که وجود داشت به این نتیجه رسیده شد که بتوانیم هر دو سال یک بار انتخابات سراسری داشته باشیم. با توجه به همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری به این نتیجه رسیدم که در کنار محاسنی که وجود دارد، معایبی هم موجود است. یکی از مشکلات همین به حاشیه رفتن بحث شوراهای شهر و روستا بود. هرچقدر که تلاش می شد که بگوییم انتخابات شورای شهری هم هست، به نتیجه ای نمی رسید. البته طبیعی بود اما این اتفاق افتاد و انتخابات شوراها عملاً به حاشیه رفت و تمرکزی لازم روی این موضوع از بین رفت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم انتخابات همزمان را استمرار دهیم حتماً باید احزابی شکل بگیرد که فهرست های قدرتمندی را معرفی کنند. فکر می کنم ما نیازمند یک جابه جایی هستیم. شاید بهتر است انتخابات شوراها را با یک انتخابات سراسری دیگر به صورت همزمان انجام دهیم که انتخابات ریاست جمهوری تا این حد روی انتخابات شوراهای شهر و روستا تاثیر نگذارد. انتخابات ریاست جمهوری سیاسی ترین انتخابات کشور و انتخابات شوراها غیر سیاسی ترین انتخابات است. برگزاری این دو انتخابات واقعاً مشکل ایجاد کرده بود و در نهایت انتخابات شوراها تحث تاثیر انتخابات سیاسی قرار گرفت و با خون و دل زیادی وضعیت کنترل شد تا آن نگاه سیاسی وارد تصمیم گیری ها نشود.

احمد دنیا مالی که روی خط تلفن بود، در بخش دیگری از برنامه اظهار داشت: فکر می کنم در آینده نیازمند اصلاحاتی در خصوص قانون انتخابات هستیم تا شرایط به گونه ای طراحی شود که همه تخصص ها بتوانند در شورای شهر حضور پیدا کنند. کارکرد شورا یک کارکرد اجتماعی است بنابر این شهر همچنان که به متخصص عمرانی، شهر سازی و حمل نقل و… نیازمند است به متخصصین هنری و ورزشی نیز نیازمند است.

وی ادامه داد: من معتقدم مردم یک نوع توازن را انتخاب کردند. ما در شورای سوم هم همین تعداد اعضای ورزشکار را داشتیم. فکر می کنم وزارت کشور کار بزرگی را انجام داد. مدیریت چنین انتخاباتی که بالای ۱۷۰۰ نفر با هم رقابت می کردند کار سختی است. فکر می کنم احزاب و گروه ها باید نمایندگان خود را معرفی کنند تا بتوانیم انتخاباتی را داشته باشیم که در نهایت مردم جمع متخصصین مورد نیاز شهر را به راحتی انتخاب کنند. شاید افرادی در بین این ۱۷۰۰ نفر وجود داشتند که از امثال من لایق تر بودند اما نتوانستند وارد شورای شهر شوند.

طلایی نیز در بخش دیگری از صحبت های خود راجع به مهم ترین کارهای سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهم ترین کاری که در شورای سوم صورت گرفت این بود که شهرداری از یک سازمان خدماتی و عمرانی به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل شد. شهر یک موجود زنده است و بیشتری تعامل بین شهروندان و مدیریت شهرداری وجود دارد. البته تبدیل شدن شهرداری به یک نهاد فرهنگی اجتماعی به معنای دور شدن از وظایفی که برای او پیش بینی شده، نیست و شهرداری موظف است این وظایف را انجام دهد.

وی ادامه داد: موضوع طرح جامع تهران و طرح های تفصیلی از دیگر کارهای مهم این شورا بود. همچنین طرح شورای جامع حمل و نقل عمومی شهر تهران یکی دیگر از کارهای مهم شورای سوم تهران بود. در کنار توسعه ناوگان عمومی، به سیما و منظر شهری و همچنین توسعه سرانه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر تهران یکی دیگر از کارهای خوبی بود که انجام شد. کاهش فاصله شمال و جنوب شهر که همان رفع تبعیض بود یکی دیگر از کارهای مهمی بود که انجام شد. در بخش عمرانی هم کارهای بزرگی مثل بزرگراه امام علی (ع) یا بزرگراه صدر انجام شد.

دنیا مالی نیز در در ادامه برنامه اظهار داشت: موضوع شورا در ایران هنوز در سن نوجوانی است. ما دو دوره چهار ساله و یک دوره شش ساله را پشت سرگذاشته ایم. بنده معتقدم عملکرد شوراها قابل قبول بوده اما اگر می خواهیم توانمندی های شوراها را افزایش دهیم؛ دولت ها باید بخش های تصدی خود را به شوراها واگذار کنند تا به مدیریت واحد شهری برسیم. بنده اعتقاد دارم با تعاملی که بین شورا و دولت بعدی وجود خواهد داشت به سمتی حرکت کنیم که بخش از مسولیت هایی که هنوز به شوراها واگذار نشده، در اختیار شوراها قرار بگیرد. من فکر می کنم شوراهای چهارم باید سطح نظارتی خود را افزایش دهند و بیشتر از این که روی شهرداری هم وقت بگذارند، روی دستگاه های دیگر متمرکز شوند.

سروری هم در ادامه برنامه اظهار داشت: من فکر می کنم تعامل جدی تر و فعال تر شورای عالی استان ها می تواند فضای مناسب تری را ایجاد کند. تقویت تعامل دولت و مجلس یک موضوع مهم برای شورای چهارم است. البته باید قبول کنیم که شوراها چهارده سال سن دارند و در حال شکل گیری جدی تر هستند. همین که در کل کشور اقبال نسبت به انتخابات شوراها خیلی بیشتر می شود و شخصیت های موجه برای حضور در شوراهای شهر تمایل پیدا می کنند نشان می دهد شوراها رفته رفته دارند خودشان را در این عرصه ظهور و بروز می دهند. در همین راستا باید تعاملات بین شورای عالی استان ها و مجلس را تقویت کنیم تا بین نیازهای قانون شوراها و مجلس پل خوبی زده شود.

وی افزود: قانون شوراها به یک بازبینی جدی نیاز دارد. در قانون چهارساله چهارم و پنجم دائماً روی مدیریت یکپارچه شهری تاکید می شود اما یک حلقه مفقوده ای وجود دارد که در دو برنامه پنج ساله کشور این موضوع انجام نمی شود و مدیریت یکپارچه کشور به وجود نیامده است و دولت به تصدی گری های خود ادامه می دهد. دولت اگر بتواند خودش را از این بندهای اجرایی رها کند با چالاکی بیشتری می تواند مدیریت های کلان خود را انجام دهد. فکر می کنم مجلس می تواند این خدمت بزرگ را به شوراها انجام دهد و بحث مدیریت یکپارچه شهرها را قانونی کند.

دنیا مالی در بخش پایانی صحبت هایش گفت: فعال شدن شورایاری ها یکی از کارهای پسندیده شورای شهر سوم بود. فکر می کنم شورایاری ها برای انتقال نظرات مردم به شورا و به نمایندگان محترم مجلس عامل موثری هستند. البته فکر می کنم در بحث شورایاری ها می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم. ما حتی می توانیم افرادی را که برای دوره های بعدی شوراها می خواهند کاندید شوند، را ملزم به این کنیم که مراحلی را در شورایاری ها بگذارنند و آموزش های اولیه را بگذرانند و به تدریج مدارج بالاتر برسند.

وی در پایان و در مورد گزینه های شهرداری و ریاست شورای شهر تهران اظهار داشت: فکر می کنم الان خیلی زود است که در این مورد صحبت کنیم. با توجه به اینکه ما هنوز شاخص ها را مشخص نکرده ایم و دو ماه دیگر کارمان را شروع می کنیم، فکر می کنم اظهار نظر در این مورد یک مقدار زود است.

مرتضی طلایی هم صحبت های پایانی خود را اینطور مطرح کرد: ما به ابلاغ سیاست های کلی نظام در مورد شوراها هستیم که مجمع تشخیص باید به این نیاز بپردازد. در مورد اولویت های شورای چهارم هم به نظرم من در درجه اول تقویت و اصلاح ساختار داخلی خود ِ شوراهاست. دوم تدوین برنامه پنج ساله دوم اداره شهر است. سوم بستر سازی برای تشکیل شوراهای فرادست ِ قوی و کارآمد، چهارمین اولویت تلاش برای قانونی کردن و تشکیل شوراهای محلات است که یک نیاز ضرورتی است. نکته بعدی نیز حرکت به سمت درآمدهای پایدار است. البته در ذیل برنامه پنج سال اولویت هایی مثل بافت فرسوده، آلودگی هوا، حمل نقل، محیط زیست و… مطرح می شود.

پرویز سروری هم راجع به اولویت های اصلی شورای شهر چهارم گفت: من فکر می کنم مهمترین اولویت شورای چهارم تعیین هیات رئیسه ای با ظرفیت های موثر و همچنین یک شهردار توانمند است که بتواند مدیر شهری را به دست بگیرد. تهران در کنار خدمت گسترده ای که انجام شده، با مشکلات زیادی مواجه است. در بخش حمل و نقل با مشکلات زیادی رو به رو هستیم. از طرفی اگر به احیای بافت های فرسوده به صورت جدی نپردازیم ممکن است در آینده با مشکلات زیادی مواجه شویم. موضوع آلودگی هوا و محیط زیست هم یکی از موارد دیگر است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.