درحالی‌که تداوم شرایط کرونایی بر تمامی مسائل کشور ازجمله انتخابات و سازوکار برگزاری آن سایه انداخته است، در همین راستا، عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگویی از توانایی شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ به‌صورت الکترونیک خبر داد.
این اظهارنظر کدخدایی در حالی است که معاون وزیر کشور اعلام کرده، تعداد صندوق‌های رأی الکترونیک کمبود دارد و اگر وزارت کشور در تمام شعب که قطعا برای سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۶۰ هزار شعبه خواهد بود، نخواهد توانست انتخابات را الکترونیک برگزار کند و حداقل در یک‌پنجم شعب می‌توان انتخابات را به‌صورت الکترونیک برگزار کرد. 
گرچه وی در ادامه تکلیف برگزاری انتخابات الکترونیکی را مشخص کرده و گفته است اگر بخواهیم همه شعب را پوشش دهیم باید صندوق جدید تولید شود و آن‌هم مستلزم این است که زودتر به جمع‌بندی برسیم و وارد تولید این صندوق‌ها شویم .هرچه زمان جلوتر برود این سقف تولید تأمین نخواهد شد، لذا برای تولید این عدد قابل‌توجه ۶ ماه زمان نیاز داریم. ازاین‌رو در این مدت کم این میزان صندوق برای برگزاری انتخابات الکترونیک در همه شعب کشور قاعدتا تأمین نمی‌شود. 
زمزمه‌های مطرح‌شدن ضرورت برگزاری انتخابات الکترونیکی آن‌هم در شرایط فعلی کشور در حالی است که به نظر می‌رسد بسیاری از مراحل برگزاری انتخابات به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری چنین امری، همانند روال دوره‌های قبل برگزار خواهد شد. در همین رابطه، انتخابات دوره یازدهم مجلس نیز گرچه قرار بود به‌صورت الکترونیکی برگزار شود اما این انتخابات به‌صورت کاغذی و سنتی برگزار شد و تنها در احراز هویت رأی‌دهندگان از شیوه‌های الکترونیک بهره گرفته شد. 
 آمادگی برای برگزاری الکترونیکی مراحل اخذ و شمارش آرای انتخابات شوراها 
علاوه بر آن، بااینکه خواسته عمومی جامعه بر برگزاری انتخابات الکترونیک استوار است اما از سوی دیگر شورای نگهبان نیز به دلیل حفاظت از سلامت آرا و طی شدن روند صحیح انتخابات، معتقد است که باید الکترونیکی شدن انتخابات با برگزاری بی‌عیب و نقص آن همراه باشد. 
موضوعی که گرچه پیش‌ازاین وزارت کشور بارها اعلام کرده آمادگی کافی برای برگزاری انتخابات الکترونیک را دارد اما اظهارات و شرایط حاکم بر وزارت کشور به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات، نشان می‌دهد این وزارتخانه همچنان در تدارک بسترهای آن با کمبود مواجه است. 
چنانکه رحمانی فضلی وزیر کشور، نیز در نخستین نشست ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ در اظهارات خود به‌نوعی اجرایی شدن این امر را تنها منحصر به کلان‌شهرها و آن‌هم محدود به برخی مراحل دانست و گفت: وزارت کشور در عرصه انتخابات تمام الکترونیک ازجمله در انتخاب اعضای شوراهای اسلامی ۱۳۹ شهر در دوره قبلی انتخابات شوراها، تجربیات موفقی داشته است. وزارت کشور آماده است با برگزاری مراحل اخذ و شمارش آرای انتخابات شوراها در کلان‌شهرها، کار انتخابات را برای مردم و اعضای پرتلاش شعب اخذ رأی تسهیل و موانع اجرای پروتکل‌های بهداشتی را رفع کند. 
 شفافیت انتخابات الکترونیک برای مردم مشهود باشد 
گرچه فشار اجتماعی به شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیک بسیار بالاست، اما بااین‌حال قابلیت دست‌کاری و تغییر آرا در ماشین‌های اخذ رأی نیز ازجمله دلایلی است که شورای نگهبان به‌عنوان نهاد متولی و ناظر بر برگزاری صحیح انتخابات، نسبت به آن نگرانی و ملاحظاتی دارد و سعی می‌کند با برگزاری جلساتی با نهادهای مربوطه به چاره‌اندیشی درباره آن بپردازد. حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز نیز در مصاحبه‌ای در رابطه با این موضوع گفته است: نباید این‌گونه باشد که پس از برگزاری انتخابات شاهد منازعات انتخاباتی و صحبت‌هایی مبنی بر اینکه تقلب شده یا سیستم درست‌کار نکرده باشیم، زیرا باید برای مردم شفافیت در این انتخابات و سیستم الکترونیکی کاملا مشهود باشد تا به آن اعتماد کنند. 
از سوی دیگر گرچه هزینه‌های انتخاباتی با الکترونیکی شدن آن کاهش قابل‌توجهی می‌یابد اما مسئله دیگری که برگزاری انتخابات الکترونیکی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، زیرساخت‌های فنی آن است که باید از دیگر کشورها تهیه شود یا شرکت‌های داخلی به طراحی فنی زیرساخت‌ها مبادرت ورزند. امری که به نظرمی‌رسد پیگیری و اجرایی شدن آن به این زودی نخواهد بود. 
بنابراین، حتی اگر تمامی دغدغه‌های شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیک رفع شود، با توجه به اظهارات صریح مقامات وزارت کشور مبنی بر امکانات محدود، همچنان با انتخابات الکترونیک فاصله بسیاری داریم و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز عملا به‌صورت سنتی خواهد بود.