زهره الهیان ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درتشریح « طرح تعالی جمعیت و خانواده » در گفت و گو با پارس‌نیوز گفت: برپایه هشدار سازمان ملل در ایران هم اکنون در وضعیت هشدار جمعیتی قرار دارد. معنای این هشدار این است که در آینده‌ای نزدیک دچاربحران جمعیت خواهیم شد.

وی افزد: سازمان جهانی بهداشت که در دهه های پیش از کنترل جمعیت در کشورمان سخن می‌گفت، اینک خبر از هشدار جمعیتی ایران می‌دهد و مسئولان مربوطه می‌بایست از خواب غفلت بیدار و درصدد رسیدگی این موضوع باشند.

الهیان تصریح کرد: طرح جمعیت و تعالی خانواده» در دوره فعالیت مجلس هشتم، طبق دستور مقام معظم رهبری مطرح شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برپایه آمارهای مجامع بین المللی، سریع‌ترین افت در نرخ جمعیت، متعلق به ایران است. طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۱۰۰، جمعیت ایران به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که ۵۰ درصد آن سالمند خواهند بود.

وی همچنین ادامه داد: اگر مسئولان به فکر توقف بحران جمعیت نباشند در آینده ای نزدیک دیگر جایی در عرصه ژئوپلیتیک نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: براساس آمار مرکز پژوهش‌ها، در ۲۰سال آینده ایران پیرترین کشور دنیا با جمعیت سالمندی که بیش‌تر مصرف کننده هستند، خواهد بود. بنابراین اگر امروز هشیار نباشیم روزی همانند اروپا ناچار به تاسیس وزارت تنهایی خواهیم شد.

الهیان اظهار داشت: اگر بحران جمعیت را جدی نگیریم طی ۳۰سال آینده دیگر نیرویی برای تامین امنیت و تولید نخواهیم داشت. طرح جمعیت و تعالی خانواده مبتنی بر مشوق‌های لازم و اجرای آن فرصتی‌ طلایی برای کاهش بحران جمعیت است.»

نماینده مردم تهران درمجلس بیان کرد: طرح جمعیت و تعالی خانواده حجیم و ۵۲ ماده دارد. همین امر موجب تعدد پیشنهادات و انحراف آن از مسیر اصلی خود در سال‌های گذشته شد. درحال حاضر مجلس شورای اسلامی این طرح را به اصل ۸۵ تبدیل و به کمیسیون مشترک ارجاع داده تا اجرای آزمایشی آن برای پنج سال آینده در دستور کار قرارگیرد.

وی بیان داشت: مهم ترین دغدغه مردم برای فرزند آوری موضوع اقتصاد و معیشت است. طراحان این طرح با نگاه حمایت از مادران و مشوق های لازم برای جامعه‌ای دوست‌دار کودک، این طرح را برنامه ریزی کردند.

الهیان درپایان این گفت‌وگو درباره جزییات این طرح گفت: طرح جمعیت و تعالی خانواده با هدف کاهش بحران جمعیت، مشوق‌های لازم را برای خانوارها درنظرگرفته است. زایمان و شیردهی، تشکیل مهدکودک در سازمان‌ها و دستگاه‌ها، فرصت برای مادران دانشجو، افزایش حق اولاد و تنفس مالیاتی برای خانوارهایی که چند فرزند دارند از جمله موارد این طرح است.