حجت الاسلام سید رضا تقوی در گفت و گو با پارس نیوز اظهار کرد:  تمام فرزندان در خانواده‌ها علاقه‌مند ورود به دانشگاه بوده و متاسفانه نمی‌توان منکر این موضوع شد که اغلب فارغ‌التحصیلان از مهارت لازم برای اشتغال در زمینه تحصیلی خود برخوردار نیستند و این از مشکلات نظام آموزشی دانشگاهها است.

وی افزود: جوانان باید مولد و تولیدکننده برای کشور باشند اما متاسفانه به دلایل مختلف در زمینه اشتغال دچار مشکل هستند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان داشت: مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها ابعاد مختلفی دارد. از سویی  به دلیل عدم مهارت ‌آموزی، مهارت ‌پذیری و تشویق تخصص‌های مولد از سوی جامعه باعث مشکلات در اشتغال جوانان تحصیلکرده شده است.

وی ادامه داد: برخی مشاغل، لزومی به آموزش دانشگاهی ندارند اما مشاغل تخصصی نیاز به طی کردن مراحل آموزش عالی در دانشگاه ها دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: متاسفانه مدرک گرایی باعث شده جوانان مجبور شوند برای تامین آینده و داشتن شغل مناسب به هر صورت وارد دانشگاه شوند اما در این در حالی است که وظیفه دانشگاه طبق شرح وظایفش، تربیت نیروی متخصص است و به مهارت آموزی جوانان کمتر پرداخته شده است.

تقوی با تاکید براینکه نیازمند تحول در نظام آموزشی و تمرکز بر مهارت آموزی هستیم، گفت: هیچ تناسبی میان آموزه های دانشگاهی با نیازهای دانشجویان وجود ندارد و این درحالی است که اصلا برای مهارت آموزی برنامه ریزی نکرده ایم. متاسفانه از سوی دیگر به دلیل مشکلات اشتغال در کشور ، برخی خانواده ها فرزندان خود را به دانشگاه می فرستند تا در رشته های پولساز تحصیل کنند و دیگر به استعداد و توان و یا به جنبه رشد روحی و معنوی فرزندشان فکر نمی کنند.