نشریه آمریکایی بلومبرگ با انتشار مطلبی «پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را شکست شرم‌آوری برای آمریکا دانست» و همچنین هشدار‌هایی به کشور‌های حوزه خلیج فارس داد تا از رقابت تسلیحاتی با ایران بپرهیزند.

به نوشته این نشریه: «سرآمدن تاریخ انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی ایران که سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) در سازمان ملل وضع شده بود، پیروزی چشمگیری برای ایران به حساب می‌آید. تلاش آمریکا برای تمدید محدودیت‌ها نیز شکستی ننگین برای این کشور به همراه داشت. از طرفی اهتمام‌ورزی آمریکا برای به کاراندازی مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام/ ۱۳۹۵) نیز با شکست این کشور مواجه شد.»

در ادامه نیز با بیان آنکه « حسن روحانی » رئیس جمهور ایران ، منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را دستاوردی بزرگ در توافق هسته‌ای دانست، این نشریه می‌نویسد: «ایران اکنون می‌تواند سلاح خرید و فروش کند. روسیه و چین نیز اشتیاق دارند به ایران جنگنده‌های پیشرفته، تانک و موشک بفروشند.»

در ادامه نیز آمده است: «این مسئله برای همسایگان ایران در خلیج فارس و رقبای اصلی این کشور یعنی عربستان و امارات دغدغه‌ای بزرگ خواهد بود. این کشور‌ها نیز وسوسه خواهند شد تا به رقابت تسلیحاتی با ایران بپردازند و برتری خود را حفظ کنند. تلاش امارات برای خرید جنگنده اف-۳۵ در راستای تلاش ایران برای نوسازیِ نیروی هوایی ارتباطی نزدیک دارد.»

سپس این نشریه با بیان آنکه تهدید بزرگ برای کشور‌های حوزه خلیج فارس دستیابی ایران به خرید و فروش تسلیحات نیست، افزود: «سیستم‌های هدف‌گیری و رهیابی ایران در موشک‌ها و پهپاد‌ها به این کشور کمک خواهد کرد تا تانک و هواپیمای دشمن را دقیق‌تر هدف گرفته و آسیب بیشتری بر آن‌ها وارد کند».

به نوشته این نشریه اگر روسیه و چین برای مقابله با تحریم‌های آمریکا مشتاق باشند و برای ایران شرایط را فراهم آورند «تهران جت و تجهیزات سنگین سفارش خواهد داد» و همچنین: «ممکن است امتناع از قدم گذاشتن ایران در راه ترکیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ غیرممکن شود. در این میان روسیه نیز خواهد گفت این سامانه‌ای دفاعیست و تهدیدی برای همسایه‌های ایران محسوب نمی‌شود. اما باید بدانیم سامانه‌های دفاعی نیز نظامی هستند و می‌توانند تهاجمی شوند. به روز رسانی چنین تسلیحاتی رسیدن ایران به هدف را ممکن می‌سازد که این به معنای نگرانی بیشتر کشور‌های عرب زبان حاشیه خلیج فارس است. در این حالت آمریکا نیز با روشی تنبیهی یا دیپلماتیک وارد عمل خواهد شد.»

در ادامه نیز این نشریه نوشت: «بزرگترین تهدید از سوی ایران خرید‌های کوچکی است که با هدف ارتقای فناوری‌های هدایتی انجام می‌شود. این فناوری‌ها تولیدات داخلی ایران را قوت می‌بخشد. موشک‌های ساخت داخل ایران بسیار به کره‌شمالی شباهت دارند و اکنون مهندسان ایرانی آن‌ها را تقویت کرده و تغییر داده‌اند. ایران خود را از نظر فناوری پهپادی نیز تقویت کرده است.»

همچنین این نشریه می‌گوید: «دشمنان ایران هم‌اکنون نیز تجربه قدرت موشک و پهپاد ایران را داشته‌اند سال گذشته قدرت این کشور را در موشک‌ها و پهپاد‌هایی که به تأسیسات سعودی‌ها حمله‌ور شدند مشاهده کردیم. اینگونه می‌توان پیش‌بینی کرد اگر چنین تجهیزاتی قدرتمندتر شوند آسیب وارده از سوی آن‌ها تا چه حد خواهد بود.»

سپس این نشریه با بیان آنکه کشور‌های عربی تنها کاری که در مواجه با چنین تهدیداتی خواهند کرد تحریم‌های ثانویه خزانه‌داری آمریکا علیه شرکت‌ها و کشور‌هایی خواهد بود که معاملات تسلیحاتی با ایران دارند، نوشت: «این کشور‌ها خواستار آمادگی بیشتر برای مقابله با ایران هستند. اکنون خرید اف-۳۵ در صدر خبر‌های امارات قرار دارد، اما آنچه می‌تواند تغییری اساسی به بار آورد فناوری جدید الکترونیک آمریکا با نام «EA-۱۸G Growler» خواهد بود. این فناوری می‌تواند لایه محافظتی ضدرادار بوجود آورد. کشو‌های عربی با چنین فناوری خواهند توانست با ایران مقابله کنند».

البته به نوشته بلومبرگ بهترین راه پاسخگویی سعودی‌ها و امارات به ایران «همکاری با آمریکا و تحریم‌هایش» است. در این میان خزانه‌داری آمریکا نقش اصلی را به عهده خواهد داشت و همچنین «عربستان و امارات باید همکاری با شرکت‌ها و افرادی که به تجهیز ایران کمک می‌کنند را رد کنند. همچنین آن‌ها باید به روسیه و چین فشار آورند.»

گفتنی است، علی‌رغم فشارهای گسترده آمریکاو تلاش های فراوان این کشور، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران اکنون منقضی شده و کشورمان می‌تواند از سایر کشورها تجهیزات تسلیحاتی خریداری کرده و یا به آن‌ها بفروشد.