به گزارش پارس به نقل از نماینده ، دولتمردان یازدهم در شرایطی سکان دستگاه اجرایی کشور را به دست گرفتند که همواره از میزان بالای واردات در دولت‌های نهم و دهم به‌خصوص از کشور چین انتقاد می‌کردند. دو مقام عالی رتبة دولت تدبیر و امید آشکارا اعلام کردند که دولت «محمود احمدی‌نژاد» در ۸ سال حضور خود در رأس قوة مجریه، با واردات بی‌رویه از کشور چین برای کارگران چینی شغل ایجاد کردند. اولین بار حسن روحانی که برای ارائه گزارش ۱۰۰ روز خود به رسانة ملی آمده بود، گفت: «دولت محمود احمدی‌نژاد شغل ایجاد کرد اما این ایجاد شغل برای چینی‌ها بود نه برای هم‌وطنان خودمان!»

 وی در ایام مبارزه‌های انتخاباتی خود نیز این وعده را داده بود که نخواهد گذاشت واردات کالا از چین بیش از آمار فعلی شود.

«اسحاق جهانگیری»، نفر دوم قوة مجریة تدبیر نیز چند ماه قبل با انتقاد از روند واردات کالاهای چینی در دولت‌های نهم و دهم اعلام کرد که در سال‌های فعالیت محمود احمدی‌نژاد در رأس دستگاه اجرایی، ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت هزینه شد، اما اشتغال و تولید تنها در کشور چین رونق گرفت. اما با وجود این انتقادها، طبق آمار گمرک، اوضاع در دوران فعالیت ۲ سالة آنها، نه تنها بهتر نشده است، بلکه بدتر هم شده است.

طبق آمار، میانگین ارزش واردات از چین در ۸ سال فعالیت دولت‌های محمود احمدی‌نژاد، ۵ میلیارد و ۵۸ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در ۲ سال حضور حسن روحانی در رأس قوة مجریه به طور میانگین، ۱۱ میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار کالا و خدمات از کشور چین به مرزهای ایران راه پیدا کرده است.

بررسی وزنی واردات از چین هم نشان می‌دهد که کفة ترازو در دولت حسن روحانی سنگین‌تر است. طبق اعلام گمرک به طور میانگین در ۸ سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم، ۲ میلیون و ۷۳۲ هزار تن کالا و خدمت از سوی چینی‌ها به ایران وارد شده است. اما در ۲ سال فعالیت دولت تدبیر و امید، ۴ میلیون و ۹۴۷ هزار تن کالا و خدمات از چین به ایران راه یافته است. همچنین بررسی آمار واردات از چین نتایج تأمل برانگیزی را نیز به دنبال دارد.

طبق آمار گمرک در سال ۹۳، کشور ما با ۲.۵ میلیون دلار واردات از چین، رکورد واردات ایران از چین را طی دهه‌های اخیر شکست. این آمار یعنی واردات کشور از چین در سال گذشته ۲۸ درصد از لحاظ ارزش و ۱۸ درصد از لحاظ وزن افزایش یافته و در واقع در سال ۹۳ دولت یازدهم با سیاست‌های تجاری خود کشور ما را به بهشتی برای واردات کالاهای چینی تبدیل کرده است.

این وضعیت در ۶ ماه اول سال جاری هم ادامه داشته و رکوردی دیگر از میزان واردات از چین به جا گذاشته است. طی ۶ ماه نخست امسال در یک اتفاق نسبتاً کم نظیر، ۵.۹ میلیارد دلار کالا از چین وارد کشور شده است. بنا بر این آمار، در نیمة امسال واردات از چین ۶۱ درصد از لحاظ ارزش و ۵۳ درصد از لحاظ وزن افزایش یافته است. بنابراین در نیمة اول سال جاری، واردات کالا از چین یک پنجم کل واردات کشور را تشکیل می‌دهد.

در این میان «اسدالله عسگراولادی»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین، دلیل شتاب گرفتن واردات از چین در ۲ سال فعالیت دولت حسن روحانی را افزایش واردات کالاهای لوکس و مصرفی از این کشور می‌داند و معتقد است تمایل دولت روحانی برای واردات بیشتر شده است!

در دولت گذشته واردات کالا به دلیل محدودیت‌های ارزی، به ۱۰ گروه تقسیم شده بود. در ماه‌های ابتدایی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در ابلاغیه‌ای این قاعده را تغییر داد تا برخی از کالاها که در اولویت آخر واردات قرار داشتند، راحت‌تر وارد کشور شوند!

در این خصوص «محمدحسین برخوردار»، رئیس سابق مجمع واردات گفته که دلیل افزایش واردات کالاهای لوکس طی ۲ سال گذشته، مصوبة معاون اول رئیس‌جمهور دربارة آزادسازی واردات کالاهای لوکس در ماه‌های نخست فعالیت دولت یازدهم است که اثر آن امروز مشخص شده است.

وی تأکید کرده بسیاری از کالاها از جمله چتر، کلاه و وسایل تزئینی که امروز طبق آمار گمرک در صدر واردات قرار گرفته‌اند، ناشی از آزاد شدن واردات کالاهای گروه ۱۰ بوده که در بهمن ماه ۹۲ ابلاغ شده و امروز با توجه به اینکه در شرایط تحریم قرار داریم، برای کشور مشکل‌ساز شده است.