نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش با عقب نشینی از مواضع پیشین خود، اعلام کرده که حضور در مدرسه اجباری نیست، بنابراین در جلسه امروز کمیسیون آموزش اگر نظرات ما که منطقی و همراه با استدلال های علمی است، مورد پذیرش قرار بگیرد، مسئله فیصله می یابد اما چنانچه وزیر بر مباحث و حرفهای خود تکیه داشته باشد، موضوع استیضاح را پیگیری خواهیم کرد.

ولی اسماعیلی که در توئیتر خود از کلید خوردن استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داده بود، در گفت و گو با پارس نیوز اظهار کرد: پیش از اینکه مسئله استیضاح عنوان شود، چندسوال مطرح بود و این سوالات پس از اعلام وصول هیئت رئیسه به کمیسیون آموزش فرستاده شد و قرار بر این بود که اگر قانع نشدیم، استیضاح را پیگیری کنیم و در صورت عقب نشینی وزیر و قانع کردن نمایندگان، استیضاح پیگیری نشود. روز گذشته هم وزیر آموزش و پرورش با عقب نشینی از مواضع پیشین خود، اعلام کرد که حضور در مدرسه اجباری نیست و اگر نظرات ما که منطقی و همراه با استدلال های علمی هست، پذیرفته شود، مسئله فیصله می یابد اما چنانچه وزیر بر مباحث و حرفهای خود تکیه داشته باشد، موضوع استیضاح را پیگیری خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در ادامه دوگانه رئیس جمهور مبنی بر سلامت یا آموزش را نادرست خواند و توضیح داد: این مسئله بحث درست نیستی، چون حرف ما بر سر تعطیلی علم نیست. حرفمان این است که قبل از بازگشایی مدارس، شش روز کشور تعطیل بود و مردم یا به خاطر شرکت در مراسمات و یا تعطیلات آخر تابستان و به هر دلیل دیگری مسافرت بودند، ناقلین کرونا و علائمی که بروز می کند، معمولا دو هفته بعد معلوم می شود و متخصصان هم به همین مسئله اشاره دارند بنابراین نظر ما این بود که دو هفته بعد، یعنی اول یا سوم مهر، بعد از اینکه مشخص شد پیک کرونا چقدر جدی است، ستادملی کرونا جلسه ای برگزار کند و تصمیماتی را باتوجه به وضعیت اتخاذ کند. اگر بنا بود بازگشایی مدارس انجام شود و اصل بر حضور دانش آموزان باشد، باید پیش از بازگشایی، پروتکل های بهداشتی را به مدیران و معلمان آموزش می دادیم و نشانه ها و علائم این بیماری را برای آنان تبیین می کردیم تا بر موضوع مسلط باشند. درحال حاضر هیچ گونه آموزشی نه در شهرها و نه در روستاها نداشته ایم. این را در نظر داشته باشید که برخی از مدارس روستایی و دور افتاده، آب هم ندارند چه برسد به ماده ضدعفونی کننده، به همین دلیل ما تاکیدمان بر این بود که در مسئله بازگشایی مدارس، تعجیلی صورت نپذیرد و بعد از سنجیدن شرایط و تدارک امکانات و تجهیزات لازم، مطابق همان طرح زوج و فرد کردن دانش آموزان اقدام و برمبنای سناریوهای سه گانه عمل شود. اما این مسائل مورد توجه قرار نگرفت و اکنون نتیجه این شده که دانش آموزان یا مدرسه نمی روند و یا با استرس در کلاس درس حاضر می شوند.

وی در خصوص تبعات این بازگشایی عنوان کرد: ما با متخصصین تنفسی کودکان صحبت کردیم و آنها به ما گفتند زیرساخت های درمانی لازم را برای مهار کرونا در میان کودکان نداریم و اگر اتفاقی بیفتد فاجعه رخ خواهد داد، لذا هشدارهای نمایندگان مجلس برای این مسئله بوده و امروز اگر پاسخ قانع کننده ای دریافت کنیم و شاهد عقب نشینی وزیر باشیم، به همان حق استدلال اولیه خودمان بازمی گردیم که بحث چگونگی و درصد رشد سوم در پیک کرونا است و بالطبع از استیضاح منصرف می شویم، در غیر این صورت استیضاح را پی می گیریم، چون این مباحث مطالبات مردم است و از آنها عقب نشینی نمی کنیم.

اسماعیلی با ابراز اینکه بهتر بود، برمبنای همان سناریوی سه گانه و وضعیت های سفید و زرد و قرمز اقدام می شد، گفت: بحث مهمتر آن است که باید دو هفته سپری می شد و بعد نسبت به حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس تصمیم گیری می شد، چون مردمی که تازه از سفر رسیده اند، مشخص نیست کرونا دارند یا ندارند، بعد دانش آموزان را در این شرایط به مدرسه می فرستیم و این خیلی عجیب است، درحالی که تجربه نشان داده، بعد از تعطیلات با پیک وحشتناکی رو به رو می شویم، بنابراین نباید شتابزده و عاجلانه اقدام می شد و اصلا بازگشایی مدارس به صلاح نبود اما متاسفانه آموزش و پرورش و دولت گوش نکردند.

وی درباره علت تغییرات چندباره مواضع وزیر آموزش و پرورش افزود: مدیران ما در تصمیم گیری انسجام لازم را ندارند و تک روی هایی هم در میان است. قطعا فشارهایی هم از جانب مدارس غیرانتفاعی بوده تا زودتر بازگشایی صورت بپذیرد، همان فشاری که برای برگزاری کنکور آوردند و بی تردید این موارد بدون تاثیر نبوده است.