به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور حماسی ملت ایران به پایان رسید و برنده اصلی این انتخابات، مردم افتخار آفرین و نظام جمهوری اسلامی بودند که حماسه سیاسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را رقم زدند.

اکنون که رقابت ها به پایان رسیده و فصل رفاقت ها آغاز شده، ارزیابی از نتایج انتخابات و تحلیل وضعیت پیش روی کشور می تواند به فهم هر چه بیشتر اوضاع سیاسی ایران و جایگاه کشورمان در منطقه و جهان کمک کند.

از همین رو، " سردار جوانی" مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاون سیاسی پیشین سپاه در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران به سؤالاتی درباره ارزیابی از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، تحلیل وضعیت اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات، پیش بینی ترکیب کابینه دولت آینده، علت امنیت و ثبات و آرامش در انتخابات ۹۲، ارزیابی از سکوت احمدی ن‍ ژاد در ماه های اخیر و عدم ارتکاب به اقدامی خارج از چارچوب پس از رد صلاحیت مشایی علی رغم پیش بینی ها، علت اصرار اصلاح طلبان برای منسوب کردن رئیس جمهور منتخب به خود، آینده مذاکرات ایران و ۱ + ۵ در دولت جدید و… پاسخ داد که در ادامه بخش نخست این مصاحبه پیش روی شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران قرار گرفته است:

*باشگاه خبرنگاران: ارزیابی شما از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری چیست؟

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را از دو منظر می توان تجزیه و تحلیل کرد؛ یک منظر پاسخ به این سوال است که در رویارویی سیاسی بین نظام اسلامی و دشمنان خود در انتخابات پیروز این صحنه چه کسی است زیرا در سالیان گذشته مشاهده کردیم که دشمنان به انتخابات ایران چشم دوخته و برنامه ها و نقشه هایی داشته و تلاش می کردند در این انتخابات نیز اعتماد مردم را نسبت به نظام و سازوکارهای انتخابات کاهش دهند و با کاهش مشارکت از نظام اسلامی مشروعیت زدایی کنند و پیوند بین مردم و نظام را فرو بریزند.

از این جهت یک رویارویی سیاسی بین نظام اسلامی و دشمنان بویژه آمریکایی ها به وجود آمد که این انتخابات نشان داد پیروز این عرصه نظام اسلامی و ملت ایران بود و یک شکست استراتژیک در دشمنان در انتخابات ۲۴ خرداد وارد شد.

اما از منظر دیگر آن رقابتی بود که بین گروه ها و جریانات سیاسی در این انتخابات بوجود آمد؛ به هرحال در هر انتخاباتی جریان ها و احزاب و گروه های سیاسی به رقابت با هم می پردازند و در این انتخابات نیز این گونه بود که ۸ نامزد وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شدند که هر کدام از آنها یک پایگاه جریانی داشتند، برخی متعلق به اردوگاه اصولگرایان و برخی متعلق به اردوگاه اصلاح طلبان و افرادی هم به صورت مستقل با شعارهای خاص.

*باشگاه خبرنگاران: آیا این انتخابات به عنوان پیروزی اصلاح طلبان و شکست اصولگرایان قابل تحلیل است؟

آنچه در این صحنه دیدیم این بود که افرادی که تصریح به اردوگاه اصولگرایی داشتند پیروز نشدند اما این به معنای پیروز شدن اصلاح طلبان در این انتخابات نیست زیرا صحنه انتخابات صحنه رقابتی بین اصلاح طلبان و اصولگرایان نبود بلکه در این صحنه کاندیداهایی با خاستگاه های حزبی و گروهی متفاوت از اصولگرایی و اصلاح طلبی حضور داشتند.

پیروز انتخابات حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، فردی بود که در ما ه های منتهی به انتخابات، خود اصلاح طلبان او را یک اصلاح طلب نمی دانستند. وقتی آمدن افراد به صحنه قطعی شد و فردی مانند آقای عارف به عرصه ورود پیدا کرد، اصلاح طلبان وی را به عنوان گزینه نزدیک به خود معرفی کردند و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی را یک فرد غیر اصلاح طلب می دانستند. خود وی هم شعارش اعتدال و میانه روی بود و بر این تأکید داشت که من یک اعتدال گرا هستم و دولت من هم با اصولگرایان معتدل و هم با اصلاح طلبان معتدل و میانه رو ارتباط خواهد داشت و فراجناحی خواهد بود.

بنابراین می توان گفت در این انتخابات اگرچه کاندیداهای مطرح در جبهه اصولگرایی هیچکدام موفق به پیروزی در عرصه نشدند اما این عدم پیروزی اصولگرایان به معنای پیروزی اصلاح طلبان نیست زیرا فرد پیروز شعار خاصی داشته و این شعار نشان می دهد خاستگاه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی خاستگاه اصلا ح طلبی به معنای مصطلح نیست.

در واقع اعتدال گرایی که شعار حجت الاسلام روحانی بوده قسیم اصولگرایی نیست، اگر در مواضع و دیدگاه های آقای روحانی خوب دقت کنید می بینید که ایشان به لحاظ اصول و مبانی یک فرد اصولگرا است یعنی نظام اسلامی، قانون اساسی، حضرت امام خمینی (ره) و آرمان های ایشان، ولایت فقیه و رهبری را قبول دارند و این از آنچه برخی گروه های اصلاح طلب در دور ه ای طی کرده و در نهایت مسیری را گذراندند که فتنه ۸۸ بوجود آمد، متفاوت است.

*باشگاه خبرنگاران: عدم همراهی کاندیداهای اصولگرا برای ائتلاف و عدم انصراف تا لحظه آخر را چگونه ارزیابی می کنید؟

طیف هایی از اصولگرایان از ابتدا یک تحلیل و برآورد صحیحی از صحنه انتخابات و چگونگی رقابت ها در این صحنه نداشتند. اگر به سال ۹۱ برگردیم و تحلیل ها در طیف های اصولگرا را مورد توجه قرار دهیم، می بینیم که برخی از این طیف ها اعتقاد داشتند انتخابات ۹۲ با رقابت میان اصولگرایان برگزار خواهد شد و بر مبنای چنین برآوردی تصور می کردند، تکثر کاندیداهای اصولگرا هیچگونه مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آورد و در نهایت یک اصولگرا پیروز انتخابات است.

این نوع نگاه به صحنه انتخابات باوری را در کاندیداهای اصولگرا به وجود آورد که حضور آنها به صورت متکثر و متعدد مشکلی را برای آنها به وجود نخواهد آورد و بر مبنای این نگاه آن ها به سمت ائتلاف و تمرکز بر روی یک کاندیدا نرفتند.

*باشگاه خبرنگاران: پیش بینی شما از ترکیب کابینه رئیس جمهور منتخب چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود با شعار اعتدال تصریح داشت که دولت وی یک دولت فراجناحی خواهد بود و پیش از آن هم بیان داشت که من هم از اصولگرایان معتدل و هم اصلاح طلبان معتدل استفاده خواهم کرد؛ در واقع باید منتظر ماند که این شعار مبنی بر اعتدال گرایی و استفاده از همه طیف ها و جریانات سیاسی در کابینه چگونه تجلی پیدا می کند.

رئیس جمهور در این خصوص صاحب اختیار است و همکاران خود را با آزادی کامل در چارچوب مقررات و قوانین انتخاب می کند و کسانی که توانمند باشند و بتوانند به ایشان کمک کنند و این توانمندی ها با مسئولیت ها تناسب داشته باشد، در انتخاب او باشند.

*باشگاه خبرنگاران: اکثر اعضای این کابینه را چه طیف های سیاسی در اختیار خواهند داشت؟

با یک دوره جدیدی مواجه هستیم؛ اگر در گذشته با پیروزی هر کدام از جناح های چپ و راست کابینه ترکیب خاصی داشت و از سال ۷۶ به بعد اصلاح طلبان و اصولگرایان هر کدام تعریفی از جریان خود داشتند و بر اساس آن تعریف اقدام می کردند اما در این دوره وارد فضایی شدیم که آقای روحانی با شعار اعتدال و میانه روی و استفاده از همه ظرفیت ها وارد عرصه شده و این شعار رای آورده است و اکنون در عمل باید دید که ترکیب کابینه تا چه اندازه تامین کننده این شعار است.

من نمی توانم پیش داوری کنم که ترکیب کابینه با آن شعار تناسب خواهد داشت یا نه البته در برخی سایت ها و رسانه ها اسامی مطرح شده و برخی اظهارنظرها وجود دارد اما معتقد هستم که باید منتظر باشیم.

به هر حال در این دوره جدید یکی از کارهای خوبی که می تواند انجام شود پیاده شدن ایده آغاز رفاقت با پایان رقابت است؛ طی سال های گذشته در مقطع انتخابات به شکل طبیعی شاهد شکل گیری رقابت ها بین طیف ها و جریانات، احزاب و گروه های سیاسی بودیم که این امر معقول، منطقی و طبیعی است، یعنی نمی توان انتخابات را بدون رقابت فرض کرد.

افراد با سلایق، برنامه ها و نگاه های متفاوت به عرصه ورود پیدا می کنند و این مردم هستند که انتخاب می کنند؛ رقابت یک امر پذیرفته شده در کل دنیا است و در جمهوری اسلامی ایران هم همینطور است اما در سال های گذشته از سوی دلسوزان و بزرگان نظام و نخبگان این موضوع مطرح شد که با پایان انتخابات رقابت ها به رفاقت تبدیل شود یعنی در واقع با اتمام انتخابات فرد پیروز رئیس جمهور همه مردم است و همه مردم به او با نگاهی که رئیس جمهور همه آنها است می نگرند و در اینجاست که این انتظار وجود دارد که سلیقه های مختلف به عنوان اینکه هر کدام بخشی از ظرفیت کشورمان به حساب می آید در کنار فرد پیروز قرار بگیرند و هم افزا شوند.

در گذشته کمتر می دیدیم که چنین اتفاقی روی دهد یعنی بعد از انتخابات هم به شکل دیگری آن رقابت ها ادامه پیدا می کرد و کمتر شاهد رفاقت بین طیف ها و جریاناتی بودیم که در انتخابات با هم رفاقت می کردند اما امید است در انتخاباتی که فرد پیروز با شعار اعتدال و میانه روی به پیروزی رسیده در دوره پس از انتخابات و هنگام تشکیل کابینه به گونه ای این شعار را پیاده کند که در واقع مردم شاهد تحقق ایده پایان رقابت ها و آغاز رفاقت ها باشند.

امروز دوره حل مشکلات کشور و زمان حل مشکلات مردم و پیش بردن کشور رو به جلوست و خوب است در این دوره از همه ظرفیت ها استفاده شود.