به گزارش پارس ، فارسبه نقل از پایگاه خبری « عاجل» ، منابع آگاه عراقی اعلام کردند که دستگاه اطلاعاتی اردن و عربستان به دستور بریتانیا اخیرا آموزش « عبدالله بن ابومصعب الزرقاوی» را به پایان رسانده اند و قرار است وی از طریق سوریه در عراق مستقر شود و برای تثبیت جایگاهش در عراق و تحویل کامل سرکردگی سازمان « دولت اسلامی عراق» شاخه عراقی القاعده زمینه سازی کنند. این در حالی است که ریاست کنونی این گروه تروریستی را « ابوبکر البغدادی» برعهده دارد اما انگلیسی ها معتقدند که وی شایستگی های لازم برای این ریاست را ندارد زیرا تک روی می کند و به تمام دستورات بریتانیا که از طریق دستگاه اطلاعاتی اردن به او ابلاغ می شود، تن نمی دهد.

بر اساس این گزارش، « صالح القرعاوی» مرد شماره ۵۸ در فهرست تروریست های تحت تعقیب آمریکا، به شخصه مسئولیت آموزش پسر زرقاوی را در عربستان و اردن برعهده داشت.

منابع آگاه اعلام کردند: استقرار شبه نظامیان در بسیاری از مناطق بغداد، مقدمه اجرای طرح بریتانیا برای آتش کشیدن عرصه عراق و ناامن کردن بیشتر آن است تا از این راه عناصر القاعده بار دیگر کنترل مناطقی را که پیش از این بر آنها سیطره داشتند، در دست بگیرند.

دلیل تعویض سرکرده شاخه عراقی القاعده

« ایمن الظواهری» رهبر القاعده، پیش از این بغدادی را به دلیل اعلام ادغام شاخه های القاعده در عراق و سوریه تحت عنوان « سازمان دولت اسلامی در عراق و شام» سرزنش و ادغام این دو شاخه را لغو کرده بود.

بغدادی دو ماه قبل با بیان پیوستن جبهه النصره به دولت اسلامی عراق و شام اعلام کرده  بود  که جبهه النصرة دنباله رو دولت اسلامی عراق و بخشی از آن است.

این اقدام یک جانبه به دو دستگی و اختلافات میان اعضا در خصوص رهبری جنگ ها و مدیریت مناطقی انجامید که مخالفان سوری آن را تحت کنترل خود درآورده بودند.

ایمن الظواهری در این پیام خود  تاکید کرد که البغدادی در این تصمیم خود با رهبران القاعده مشورت نکرده و حتی به آنها در خصوص این مساله اطلاعی نداده بود و با این اقدام مرتکب اشتباه شده است.

وی تصریح کرد: سوریه قلمرو فعالیت جبهه النصرة است و « ابو محمد الجولانی» ریاست این جبهه را برعهده دارد.

جبهه النصرة که آمریکا آن را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده است، یکی از تاثیرگذارترین گروه ها در سوریه به شمار می آید اما پس از آنکه در آوریل البغدادی در نوار صوتی از تشکیل « دولت اسلامی عراق و شام» خبر داد، تعدادی از اعضای جبهه النصرة از آن جدا شده و به حزب دیگر پیوستند.

در همین راستا یکی از اعضای جبهه النصرة اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد از اعضای این جبهه از آن خارج شده تا به" دولت اسلامی عراق و شام در استان ادلب بپیوندند. این منبع عنوان داشت که آمارهای بالایی از افرادی در مناطق شرق سوریه وجود دارد که از این حزب جدا شده اند اما در حلب، پایگاه النصرة کمترین میزان جدایی نیروها از این جبهه رخ داده است با وجود این مساله این شهر شاهد دو دوستگی های بسیاری میان تروریست هاست که این اختلافات به چالش های موجود در خصوص اداره امور شهر و درگیری ها دامن می زند. این دو دستگی ها و اختلافات الجولانی و البغدادی را واداشت تا نامه های جداگانه ای به الظواهری در افغانستان بفرستند تا در خصوص آن قضاوت کند.

پدر سرکرده جدید القاعده در عراق کیست؟

ابومصعب زرقاوی پدر سرکرده جدید شاخه عراقی القاعده، تروریست اردنی الاصل بود که در افغانستان اردویی برای تعلیم شبه نظامیان راه انداخت. او پس از رفتن به عراق و به مسئولیت گرفتن تعدادی از حملات تروریستی در این کشور در زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق به شهرت رسید.

وی طی پخش نوارهای ویدئویی مسئولیت چندین حمله خشونت بار از جمله کشتن شهروندان و غیرنظامیان مختلف در عراق را به عهده گرفت. زرقاوی ظاهرا مخالف حضور آمریکا و نیروهای غربی در جهان اسلام بود. در اواخر سال ۲۰۰۴ او به « اسامه بن لادن» و القاعده پیوست و از سوی این شبکه تروریستی به « امیر القاعده در کشور بین النهرین» ملقب شد.

در سپتامبر ۲۰۰۵ و پس از سرکوب شبه نظامیان سنی در تلعفر توسط دولت عراق، زرقاوی به شیعیان در عراق اعلان جهاد می کند. در این زمان او تعداد زیادی بمب گذاری انتحاری در مناطق شیعه نشین و همچنین علیه نیروهای آمریکایی انجام می دهد. همچنین او مسئول بمب گذاری در سه هتل در امان است.

ابومصعب الزرقاوی در ۷ ژوئن سال ۲۰۰۶ در هشت کیلومتری شمال شهر بعقوبه در شمال بغداد پایتخت عراق به دست نیروهای آمریکایی کشته شد.