به گزارش پارس به نقل از فارس، احمد شهید در این گزارش ضمن استقبال از برخی اقدامات دولت جدید ایران برای پیشبرد حقوق بشر، اعم از پیشنهاد تدوین منشور حقوق شهروندی، مدعی شده این اقدامات هنوز به طور کامل پاسخگوی نگرانی های مجمع عمومی سازمان ملل، شورای حقوق بشر، مدافعان حقوق بشر و سازمان های بین المللی نیستند.

گزارشکر ویژه سازمان ملل در بخش های ابتدایی این گزارش مدعی شده منشور حقوق بشر پیشنهاد شده توسط دولت روحانی قادر به حذف قوانین و سیاست هایی که به تبعیض علیه اقلیت های قومی و مذهبی، از جمله بهایی ها منجر می شوند، نخواهد بود.

علاوه بر این، احمد شهید از دولت ایران به خاطر عدم توجه به مسائل مربوط به حقوق زنان، سنگسار، قطع عضو، اعدام با طناب و اعدام نوجوانان در منشور حقوق شهروندی انتقاد کرده است.

ایران گزارش های پیشین احمد شهید درباره حقوق بشر را « مغرضانه» خوانده و اعلام کرده این گزارش ها در راستای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران منتشر می شوند.

از جمله ایرادهایی که مقامات ایران به گزارش های احمد شهید وارد می آورند استناد به اظهارات چهره های ضد انقلاب و مخالفان جمهوری اسلامی که قصد براندازی نظام ایران را دارند، است.

در بخش روش شناسی گزارش جدید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران نوشته شده این گزارش بر اساس مصاحبه با ۷۲ نفر از ایرانیان مستقر در کشورهای هلند، آلمان و فرانسه تنظیم شده است.

طبق نوشته آقای احمد شهید، برخی از این افراد خود را « مدافعان حقوق بشر» و برخی دیگر خود را « زندانیان سیاسی» و یا « خویشاوندان زندانیان سیاسی» معرفی کرده اند.